mytasteindonesia.com

Sunday, 28 September 2014

EGG BURGER...JOM MAKAN SAMPAI COMOT MULUT.....





Assalamualaikum...
Salam sejahtera..salam ceria jua buat semua teman-teman Uj...
Sihat ker arini?.Uj doakan semoga agar kesemua rakan-rakan Uj sentiasa berada didalam keadaan sihat sejahtera hendaknya,dan juga ceria- ceria selalu....




Ok laaa..apa kata jom kita buat egg berger...
Sesekali kita tukar selera pulakkan apa salahnya kan.Selalu kita beli jer..apa kata kita buat sendiri berbaloi...
Ok .. jom kita ke bahannya....






Bahannya:

6 biji telur
6 keping daging berger Ramli ( Uj guna perasa salai jenama Ramli)
6 keping roti berger 
sedikit sos lada hitam ( Uj guna jemana maggie)
sedikit sos cili ( Uj guna jenama life)
sedikit hirisan timun
sedikit hirisan tomato
sedikit daun salad
sedikit hirisan bawang besar
sedikit garam

Caranya:

1.      Panaskan oven 250 degree selama 5 minit.
2.      Sapukan dulang pembakar dengan sedikit mentega.
3.      Aturkan daging berger kedalam dulang pembakar.Cucuk-cucukkan daging berger dengan garfu
         sapukan  sedikit sos lada hitam .





  4.                  Bakar selama 10 minit.Bila daging berger dah masak keluarkan dari oven dan susun   
                       kedalam pinggan.




4.      Panaskan kuali leper,sapu kan sedikit mentega keatas roti berger tadi dan tekan permukaan roti
         tadi pada permukaan kuali.Kemudian angkat dan ketepikan.
5.      Pukul sebiji telur addkan sedikit garam.Panaskan kuali leper tadi dan curahkan telur kedalam
         kuali tadi.







5.      Bila telur dah masak,addkan daging berger yang telah dipanggang tadi.Lipat kemas.Aturkan
         kedalam pinggan.Buat kesemua daging berger dan telur tadi.



                            Ini dia daging berger yang telah siap dibungkus dengan telur...







6.      Kemudian susunlah kesemua bahan sayuran tadi keatas roti berger yang telah siap tadi
         mengikut citarasa masing-masing.
        




         Sedia untuk dimakan....


          Okeyy enjoyyyy...








Thursday, 25 September 2014

LEMAK PEDAS DAGING KAMBING DENGAN KENTANG









Assalamualaikum...
Salam ceria dan salam persahabatan buat semua teman..
Selamat petang ....
Tup tap tup tap..hari dah pun petang.Uj pun baru jer dapat meluruskan pinggang setelah selesai menguruskan kerja rumah...Sibuk sangat rasanya semenjak dua menjak ni.Banyak komen kawan-kawan yang tidak dapat Uj balas...Maaf yer seandainya Uj terlewat membalas komen-komen tu nanti.Dengan  itu juga Uj pun tak dapat cuci mata dan membuat blogwalking kt dapur kengkawan...





Kali ni Uj nak kongsikan menu daging kambing pulak.Daging kambing ni  Uj buat masak lemak cili padi bersama kentang pulak kali ni...Ok laa masa pun tak mengizinkan untuk Uj berceloteh lebih panjang lagi..jom terus kita ke resepi....







Bahannya:


1 kilo daging kambing ( lamb Australia)
Segenggam cili padi * (ikut tahap kepedasan)
2 inci halia*
2 inci kunyit hidup*
1 biji bwg besar yang sedarhana besar*
4 batang serai diketuk
Santan dari sebiji kelapa
4 biji kentang dibelah 4
sedikit garam


Caranya:


1.  Tumbuk bahan bertanda dengan sedikit garam sehingga lumat.
      Gaulkan bahan tumbuk bersama daging yang telah dibasuh bersih.
      Addkan  kedalam periuk.Addkan juga sedikit garam.Gaul rata kesemua bahan.
2.   Masak diatas api yang sederhana besar sehingga daging sedikit empuk.
3.   Bila daging dan sedikit empuk addkan kentang serta santan.Kacau selalu supaya santan tak pecah
      minyak.
4.   Bila santan dah mula memekat,daging serta kentang dan pun empuk addkan sedikit garam.
5.   Kacau rata.Perlahankan api.Biar kuah mereneh sebentar.
6.   Bila kuah dah memekat,tutup api dan sedia untuk dihidangkan....







             Okey  enjoyyy.....











Tuesday, 16 September 2014

LEMAK PEDAS UDANG DENGAN KELADI SAYUR






Assalamualaikum...Salam ceria..
Salam hari Malaysia buat semua teman.
Hari ni cutikan..bagi mereka yang bekerja pada hari ni ..teruskan lah tugas...
Dan bagi mereka yang cuti pulak tentunya ramai yang  berkumpul dengan keluarga.Meriah rasanya kan...
Ok beralih ke menu pulak yer..






Siapa penah makan keladi sayur.Uj pangge keladi sayur jer.Tapi tak tau pulak Uj, kalau keladi ni ada nama yang lain selain di pangge keladi sayur .Selalunya keladi sayur ni Uj gunakan batang nyer aja .Isinya jarang pulak Uj gunakan.Uj tau pun dari MIL Uj.Sememangnya MIL Uj rajin menanam sayur-sayur kampung ni.Kalau menanam tu menjadi ajer pulak.Subur-subur belaka.Sawi terung,kacang panjang,cili api,pokoknya kalau balik kampung tu tak yah beli dah sayur-sayur kampung ni.Keladi sayur ni pulak bila nak memasaknya tak perlu direbus atau dicelur dulu, tak seperti keladi yang biasa tu.Keladi ni hanya disiatkan ajer kulitnya,dibasuh bersih,toskan terus dimasukan kedalam gulai.Bagi Uj sedap...
Selalunya gandingan yang sesuai untuk keladi sayur ni udang,kerang ,ketam,siput atau ayam masak lemak cili padi.Sedap jugak kalau dimasak asam rebus tempoyak...
OK jom kita ke menu....







Bahannya:

1/2 kilo udang
8 batang,batang keladi sayur
segenggam cili api (ikut tahap kepedasan)*
2 inci kunyit hidup*
3 keping asam keping
santan dari sebiji kelapa
sedikit garam sarta perasa(optional)


Cara:

1.     Tumbuk cili api berserta kunyit hidup dengan sedikit garam sehingga lumat.Ketepikan.
2.      Batang keladi disiat kulitnya.Dipotong dalam 2 1/2 inci,dibasuh bersih dan ditoskan airnya.
3.      Satukan bahan tumbuk kedalam periuk.Addkan sedikit garam serta asam keping.Gaul
         rata.Selepas itu addkan santan.Gaul rata lagi.
4.      Masak diatas api yang sederhana.Kacau selalu supaya santan tak pecah minyak.
5.      Masak sehingga santan memekat.Bila santan dah mula pekat,Addkan udang serta keladi yang
         telah dibasuh bersih tadi.
6.      Biarkan gulai mereneh sebentar sehingga udang dan batang keladi tu masak.Bila dah masak
         addkan sedikit garam lagi serta sedikit perasa(optional)
7.      Kacau perlahan-lahan dan sedia untuk dihidangkan...




   Uj gandingkan dengan ikan masin cekik leher..




        Okeyyy...selamat memasak....










Tuesday, 9 September 2014

LEMAK PEDAS CUMI DENGAN REBUNG MADU





Assalamualaikum...
Salam ceria dan salam sejahtera buat semua teman yang Uj sayangi...
Hari ni Uj nak kongsikan satu resepi ala-ala kampung gitew iaitu lemak pedas cumi dengan rebung madu.Rebung madu ni Uj beli dipasar malam.Secara kebetulan ada pulak orang yang menjualnya.Selalunya susah gak nak jumpa.Rebung madu ni terdapat dalam paket yang berisi air jeruknya sekali.Ada lah dalam 10 batang gitew, dan dipotong lebihkurang dalam 2 inci.Rasanya bila dah dibuat gulai pun masih rangup lagi...Sedap...





Uj gandingkan rebung madu ni dengan sotong atau kalau nak pangge lagi manja,pangge jer  "cumi".Pada awalnya Uj nak satu kan beliau ni dengan udang.Tapi kerana udang tak berapa nak elok..Yang ada pun kecik-kecik jer udangnya..dah laa mahalnya yang amat.Makanya Uj gandingkan lah rebung madu ni dengan sotong.
Uj tenguk pulak sotong ni segar bugar..cantik-cantik lak tu,  Uj pun duk rembatlah  sotong ni dalam sekilo.Oklah ..Tak mo celoteh lebih-lebih sebab masa tak mengizinkan..
Jom jamu mata yer...






Bahannya:

1 kilo sotong dibersihkan
10 ketul rebung madu dibelah 4 ( basuh bersih dan toskan airnya)
segenggan cili api* ( ikut tahap kepedasan yang diingin)
1 inci kunyit hidup*
sedikit garam
sedikit perasa (optional)
santan dari sebiji kelapa
3 keping asam keping


Caranya:

1.    Sotong dibersihkan dan ditoskan airnya.
2.    Tumbuk kunyit hidup bersama dengan cili api sehingga lumat.Ketepikan.
3.     Dalam periuk,Satukan rebung madu yang telah dibelah empat tadi dengan bahan tumbuk,sedikit
        garam serta asam keping.Gaul serata ksemua bahan.
4.     Addkam santan .Kacau sebati semua bahan.Masak diatas api yang sederhana sehingga mendidih
        dan kuah menjadi pekat.
5.     Bila kuah dah memekat,addkan sotong.kacau rata.Biarkan kuah mereneh seketika.
6.     Addkan sedikit garam lagi serta sedikit perasa.
7.     kacau rata dan bolehlah dihidangkan...




Digandingkan dengan ikan masin goreng pun dah memadai....





         Okeyy...selamat mencuba....












Wednesday, 27 August 2014

KAMBING PANGGANG BERSAMA KENTANG PUTAR





Assalamualaikum.....
Salam ceria buat semua teman dan selamat berpuasa kepada rakan-rakan yang berpuasa sunat khamis hari ini...




Semalam  atas permintaan En.hubby dah lama tak makan lamb chop katanya.Makanya, kami pun pergilah mencari dan beli daging lamb Australia serta bahan-bahan perapan di supermarker giant.Alhamdulillah..ada pulak beliau tu.
Malam tadi, Uj pun mulalah memanggang daging kambing yang telah diperap bersama bahan perapan.
Nak senang kerja ,Uj panggang dalam oven jer...Oven Uj pun dah lama tidur.Maka malam tadi terperanjat beruklah oven tu bila tetiba lak nak panggang kambing hehe...



Kerja pun tak renyah, Uj cuma beli sos BBQ jenama Heinz yang perasa hikory smoke.Memang berbaloi-baloi..x sedar Uj termakan 2 keping daging kambing panggang tu..
Oleh kerana kambing punya pasal makanya tak dapat lah Uj nak mendeko-deko bagai meja tu. Sebabnya masing-masing dah meleleh airliur berdiri keliling meja..Uj snap ajelah apa yang sempat..En.Hubby pun asik lalu lalang tepi meja tu..Maaflah kalau-kalau terrr... enterprem kain pelekatnya ekkk.Kali ni Uj gandingkan kambing panggang ni dengan kentang lecek bersama sos nya..Ala yang ala-ala KFC tu...




Inilah kentang lecek ala-ala KFC tu....


 Okey jom jamu mata..tak berkenan ker .....

Untuk resepi kentang putar dan sos ala KFC resepinya disini..Yang selalu juga Uj buat...





Resepi untuk kambing panggang:

Bahannya:

6 keping daging kambing( Australia lamb )
1/2 cwn  Heinz BBQ sause hikory smoke
sedikit serbuk lada hitam
sedikit serbuk oregano
2 batang lobak merah yang dibelah 4.
Sedikit mentega untuk sapuan ke dalam loyang pembakar.

Caranya:

1.  Bersihkan kepingan daging kambing.Lap kering dengan tisu towel.
2.  Satukan dalam satu bekas sause BBQ dengan serbuk oregano.Kacau rata.
3.  Sapukan keatas kepingan kambing.Serata yang mungkin.
4.  Peraplah lebihkurang dalam 4 jam.Lagi lama lagi sedap.
5.  Panaskan oven 250 degree terlebih dahulu selama 10 minit.
6.  Sapu loyang dengan sedikit mentega dan atur lobak merah yang telah dibelah 4.
7.  Letakkan daging kambing yang telah diperap tadi diatas lobak merah tadi.Taburkan dengan
     sedikit serbuk lada hitam.
8.  Bakar selama 1/2 jam atau sehingga daging kambing masak seperti yang diingini..





Gandingan yang mantop...Cer cuba...berbaloi-baloi...





Okey selamat memanggang...








Saturday, 23 August 2014

ASAM PEDAS DAUN KARI BEREMPAH








Assalamualaikum....
Salam sejahtera dan salam ceria buat semua teman-teman Uj...Disebabkan kesibukan yang teramat sangat,dah lama gak Uj tak berkongsi menu.Oklah..menu Uj untuk tengahari dengan cuaca yang mendung sepoi-sepoi bahasa ni ialah Asam pedas daun kari berempah.Gandingannya telur dadar dan  taugeh goreng bersama tauhu.






Semenjak dua menjak ni hujan turun mencurah-curah,dan menyuburkan lagi pokok daun kari Uj yang Uj tanam didalam pasu.Oleh kerana teruja sangat nak masak daun kari,makanya Uj buat asam pedas daun kari berempah.
Okeylah jom layan.....dapatlah hirup kuahnya yang cair-cair sikit gitew..ermmmm










BAHANNYA:

2 ekor ikan cencaru dibersihkan dan dipotong kpd 3 bahagian.( apa jenis pun bole..)
1 btg kulit kayu manis
1 kuntum bunga lawang
3 biji buah pelaga
5 tangkai daun kari.
Segenggam cili kering*
1 biji bwg bsr*
3 ulas bwg putih*
sedikit belacan*
1/2 inci lengkuas*
1 inci halia*
1 inci kunyit hidup*
Sedikit serbuk lada hitam
sedikit air ( terpulang nak byk ker sikit)
sedikit air asam jawa ( Uj guna pes adabi)
sedikit garam dan perasa( optional)
sedikit myk untuk menumis


Bahan sampingan:

7 tangkai bendi



CARA:


1.     Bersihkan ikan perap dgn sedikit asam limau.Basuh bersih dan toskan.
2.     Kisar lumat bahan bertanda*
3.     Panaskan myk.Add kulit kayu manis,bunga lawang dan buah pelaga.
4.     Kemudian addkan bahan kisar masak sehingga naik bau.Addkan pula daun kari.Kacau rata.
5.     Masak sehingga terbit myk.Bila dah terbit myk, addkan air asam jawa.Kacau rata.
6.     Addkan ikan.Kacau perlahan-lahan.Biarkan ikan sebati dgn bahan tumisan.Biar seketika.
7.     Bila ikan dah sebati dgn bahan tumisan, addkan air.Airnya ikut kesesuaian.Jika mahu kuah yang
        pekat addkan sedikit sahaja air.Jika mahu kuah yang cair addkan lebih air.Kacau rata.
8.     Biarkan kuah mereneh dan memekat seketika.Bila kuah dah agak memekat, addkan garam serta
        perasa.Kacau rata.Addkan bendi serta serbuk lada hitam.
9.     Kacau rata kemudian padam api. Siap untuk dihidangkan...panas-panas....


Masukan nasik panas ke dalam pinggan.Amik kuah asam pedas ala-ala kuah mee sup,add seketui ikan serta bendi...gaul sarata..makan stail  mee sup.." slrup"...Guna sudu dan garfu...mabless






       Okey...slurp..slurp...Enjoy...





Saturday, 16 August 2014

SPAGHETTI CARBONARA YANG MUDAH DAN SEDAP







Assalamualaikum..
Salam sejahtera dan Selamat hari Raya Uj ucapkan buat semua teman-teman Uj.Masih lagi didalam mood raya.Salah satu menu laris yang Uj hidangkan buat mereka yang datang berkunjung kerumah Uj ialah Spegetti carbonara mudah..Setiap kali buat pasti ada yang meminta resepi.
Resepi Uj simple jer..iaitu Uj guna kan sos carbonara cendawan digabungkan dengan sos carbobara keju dan herba jenama prego...Tak caya cer cuba....









Bahannya:


1paket spegeti ( Uj guna san remo)
2 tin sos carbonara cendawan ( tin warna biru jenama prego )
2 tin sos carbonara herba dan keju ( tin warna kuning)
sedikit mentega ( Uj guna jenama anchor)
2 ulas bawang putih dicincang
1 biji bawang besar di potong dadu
sedikit hirisan  keju cheedar ( Uj guna jenama bego)




Cara:


1.  Didihkan air.Bila dah mendidih addkan sedikit garam serta sedikit myk masak kedalam air yang
     mendidih.Bila air dah mendidih addkan spegeti.Biarkan spegeti mengembang dan agak-agak
     lembut.Kemudian toskan sepegeti.Ketepikan.
2.  Untuk membuat sos.Addkan sedikit mentega kedalam periuk.Bila mentega dah cair,addkan
     bawang putih dan bawang merah yang telah dihiris dan dipotong dadu tadi.masaklah sehingga
     kedua-dua bawang menjadi layu.
3.  Bila bawang dah menjadi layu addkan keempat-empat tin sos prego carbonara tadi.Ikut sukatan
     air mengikut sukatan yang terdapat dilabel tin.
4.  Masak sehingga sos agak-agak pekat.
5.  Bila sos dah pekat,angkat dan sedia untuk dihidangkan bersama spegeti tadi.
6.  Addkan spegeti dan sos kedalam pinggan dan bolehlah dihiris atau diparut keju cheedar tadi..



 Ini laa sos carbonara yang Uj gunakan...(gambar ehsan dari En.Google)




 Setelah siap dari kejadian......kalau rajin bole laa beli cendawan butang,hiris dan tambah lagi kedalam sos....yumyum....






        Okeyy...enjoyyy