mytasteindonesia.com

Monday, 15 December 2014

NASI ARAB KABSA .....Yum..Yumm







Assalamualaikum..salam ceria dan salam sejahtera buat semua teman...
Nasi Arab..sape tak suka nasi Arab..Rata-rata ramai yang suka nasi arab ni.kengkadang kalau nak meraikan sesuatu kejayaan pasti akan terkeluar perkataan.." ok jom aku blanja nasi arab nak..."..Begitula pemesnya nasi arab  kat negara kita ni..
Tapi tula...kalau nak gi makan tu kena pikir la pulak tentang reganya..Hehe...





Okey ..pe kata kita try buat sendiri..Dengan perkataan yang lain..kita buat kita makan.Ramai rakan-rakan blogger masakan dah mencubanya..Kalau nak cari resepi..tanya jer En.Google.Cari jer resepi yang mana berkenan dihati.Bila dah jumpa resepi,cari bahan dan buat.Uj penah pun buat nasi arab kabsa tu di sini.Resepi asalnya dari Resepi Raidah.Tapi ayam nyer Uj asingkan.Tapi kali ni..Uj masak ayam nya sekali dengan nasi...Kali ni Uj masak ikut cara Uj.kalau nak ikut versi k.nor secubit gara,bolela kengkawan buat blogwalking  di sini.


Okey..nak cuba buat..jom kita intai resepi yokk...


Nasi Arab Kabsa
Resepi asal: Resepi Raidah
Sumber :Kak nor secubit garam


Bahannya:

3 cwn beras basmati ( uj guna faezah mongul)
4 sdu bsr myk sapi
31/4 cwn air
1 inci halia dimayang
1bj bwg besar didadu
1 btg kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang
3 ulas buah pelaga
1 btg karot disagat
1 bj tomatao didadu
2 sdu tomato puri
1 sdu bsr rempah kabsa*( bole lihat dibawah)
2 bj cili hijau
1 bj cili benggala merah  ( Uj skip)
1/4 cwn kismas
sedikit pewarna kuning dan oren
gula serta garam
1 ulas kiub ayam ( Uj tambah)

Cara:

1. Panaskan minyak dan minyak sapi. Tumiskan kayu manis, bunga cengkih, bunga lawan,halia
    buah pelaga, bawang putih,bawang besar dan goreng sehingga wangi.
2. Masukkan buah tomato, tomato puree, serta rempah kabsa* dan goreng sebentar.Addkan garam,
    gula serta sedikit perasa.Kacau rata.
3. Kemudian masukkan ayam.Gaul rata ayam dengan bahan tumisan supaya mesra bahan
    rempahnya.Masaklah ayam dengan api yang perlahan sehingga ayam masak.Ayam akan meng
    eluarkan airnya.Sentiasa kacau perlahan-lahan.Bila ayam dah masak angkat ayam dari periuk
    dan ketepikan.(Untuk pastikan ayam dah masak,cucuk daging ayam dengan menggunakan garfu,
    dagingnya mengeluarkan air jernih,itu tandanya ayam dah masak).
    Kemudian masukan pula kiub ayam.Kacau rata supaya dasar periuk tidak hangus.Pastikan air
    nya telah sejat.Jika bahan masih lagi berair,dikuatiri nasi akan menjadi lembik bila dimasukan
    sukatan air kedalamnya.
4. Masukkan karot, , cili hijau, kismis dan beras. Masukkan air  secukupnya dan masaklah nasi
    sehingga masak.Bila nasi dah masak,titiskan sedikit pewarna kuning telur.Atur ayam yang telah
    masak tadi diatas permukaan nasi.Tutup ayam dengan aluminium foil dan tutup periuk dengan
    tudung periuk.
5. Bila nak dihidangkan keluarkan ayam dan gemburkan nasi dengan menggunakan garfu supaya 
    nasi tak patah.hidangkan bersama ayam tadi....


Resepi utk rempah kabsa*

1  sdu makan bunga cengkih*
1  sdu makan lada hitam*
1  sdu makan jintan manis*
1  sdu makan jintan putih*
2  sdu makan ketumbar biji*
1  sdu makan buah pelaga*
1  sdu makan serbuk kunyit
1  sdu makan serbuk cili

Cara:

Satukan bahan bertanda goreng tanpa myk sehingga naik bau.Bila dah naik bau kisar halus.
Campurkan rempah bersama serbuk kunyit serta serbuk cili.Rempah kabsa ini bole disimpan
didalam bekas kedap udara  dan tahan lama.


 Sos salata hara...Uj lebihkan cili hijaunya supaya nak kan rasa pedasnya...
   






Untuk sos salata hara:

1 bj tomato
5 bj cili hijau bsr
1 tangkai batang ketumbar
sedikit gula dan garam
sedikit perahan lemon

Cara:

Kisar kesemua bahan.Jangan terlalu hancur.


Untuk salad:

sedikit hirisan kobis
sedikit hirisan karet
sedikit hirisan timun
3 tangkai cili hijau




Bahan sampingan atau saladnya yang mana sedap dimakan bersama nasi kabsa...




Okeyy..jom cuba...




           Okeyyy...Enjoy...












Sunday, 7 December 2014

BUTTER CAKE SEDAP.... BETUL KATA K.JEE








 Assalamualaikum..
Salam sejahtera buat semua teman....
Amboii...Dah lama rasanya Uj tak membaking.Terasa pulak kat anak tekak ni nak makan kek yang ala-ala butter gitew.Uj pun minta pertolongan Encik google untuk mencari resepi kek butter yang sedap...Terpandang dapur  kjee..iaitu kak Fauziah samad kita duk tayang keknya yang gebu gebas tu..disini.Alahai meronta-ronta sanubari ni nak merasa kek, yang kjee kata "kek butter yang betul-betul sedap tu."Uj pun macam kjee gak tak suka manis-manis sangat.Maka Uj kurangkan jumlah gulanya..dari 150gm ke 110 gm.Bagi Uj dah sedap dah...






Kalau dah sifu.... pakar rasa kata sedap..memang betul laa sedap tu..
Uj pun selongkar stok tenguk bahan-bahan yang diperlukan.Alhamdulillah  semua ada..Uj pun memula kan projek..Secara kebetulan mentega anchor memang sentiasa ada didalam simpanan.
Bila kek dah hambir nak masak..walahhh memang harum satu rumah.Rasa cam tak sabar pulak nak merasa.



Ni...lah hasilnya selepas baru jer kuar dari oben..baru diterbalikan diatas redai..Nak amik gamba masa ni kurang pencahayaan..sebab waktu malam kan..Uj simpan semalaman dulu dan keesokannya barulah Uj tangkap gambar untuk blog...Potong pun untuk nak makan jer..




Ni lah hasilnya, bila dah disimpan semalaman yang masih berbaki setengah lagi kemudian dipotong untuk di ambil gambanya..


Ok sesiapa yang ingin mencuba bole lah mencuba .Memang tak rugi mencuba..Memang sedapppp..
Jom ke resepi sebelum tu terima kasih kepada penyumbang asal iaitu Mrs Ng SK dan juga kepada kjee fauziah samad..luv U diatas resepi kek yang sedap ni...


BUTTER CAKE
 
Resipi asal Dari:Mrs Ng SK

Olahan:  Table for two



 Sumber: dari kjee Fauziah samad.

BAHAN-BAHAN

230 gms butter (UJ guna anchor salted
)-Uj guna 250g
4 biji telur- asingkan kuning dan putihnya.( suhu bilik)
150 gm ( Uj kurangkan kepada 110gm.Sbb x nak terlalu manis)
200 gms tepung naik sendiri (diayak)
60 ml susu segar ( Uj guna susu cair)
1 sudu kecil esen vanilla

50 gm gula  (untuk dipukul bersama putih telur)


 CARA

1. Panaskan oven suhu 180C. Sapu loyang dengan sedikit mentega dan addkan kertas minyak.
2. Asingkan putih telur. Pukul putih telur disulami dgn gula 50 gm hingga menjadi meringue (keras)
3. Pukul mentega  bersama 110 gm gula hingga kembang . Kemudian masukkan vanilla dan pukul  

    sehingga sebati.Addkan kuning telur satu persatu dan pukul lagi sehingga rata.
4. Masukkan tepung  yang telah diayak tadi sedikit demi  sedikit ke dalam adunan telur berselang 

    seli dgn susu cair. Kaub balikan adunan dengan menggunakan senduk sehingga sebati dan serata
5. Kemudian masukan sedikit demi sedikit putih telur atau meringue tadi kedalam adunan.
    Kaub balikan perlahan-lahan sehingga sebati.Addkan aduanan ke dalam loyang pembakar.
6. Masukkan ke dalam oven dan bakar selama 45 minit.

    Menurut Wendy, untuk 15 terakhir, turunkan suhunya ke 150C supaya permukaan atas tidak  
    menjdi gelap.
    Kalau guna oven yang apinya atas dan bawah, mungkin boleh padam api atas di 15 minit terakhir.
7. Kek masak setelah dicucuk dengan lidi dan ia muncul bersih.










Okey...Happy baking Enjoyyy





Saturday, 22 November 2014

PUDING KEREMEL SEDAP DARI AZIE KITCHEN MEMANG UUMMPP...









Assalamualaikum..
Salam ceria dan salam hujung minggu buat semua teman..
Lama juga Uj tinggalkan dapur Uj ni.Dah bersawang sana sini.Puas jugak mengipas-ngipas habuk yang melekat..Arini Uj teruja sangat nak kongsikan satu resepi puding keremel yang sangat sedap bagi Uj.





Resepinya Uj intai dari dapur sifu kita ..iaitu Azie Kitchen di sini.Cantik sangat kejadiannya.Apatah lagi rasanya yang lemak manis tu...Memang sedap pada tekak Uj...Terima kasih pada Azie kerana sudi berkongsi resepi puding yang sedap ni.
Struktur pudingnya juga licin dan lembut sangat seperti kita makan Tau Fu Fa... Yammmm...Uj suka makan panas-panas.
Seperti yang disyorkan oleh Azie..untuk mengelakkan bau telurnya yang kuat, kenalah buang mata atau kata orang buang tali pusatnya terlebih dahulu sebelum disatukan kesemua ramuannya....
Izinkan Uj panjang-panjangkan lagi resepinya yer kepada mereka yang ingin mencuba dan juga ingin merasa  akan keenakan puding keremel sifu kita ni...





Puding Karamel - Resepi II
Untuk: 20 bekas

1 tin susu pekat manis (kurangkan jika tak suka manis)
1 tin susu cair
1 tin air
5 - 6 telur - buang mata
Esen vanilla
1 1/2 cawan gula pasir
3 cawan air

Cara cara:
 
 
Goreng gula hingga perang. Bila gula bertukar warna, baru masukkan air. Masak sehingga menggelegak dan gula hangus menjadi cair semula. 

Tutup api dan biarkan sejuk sebelum disimpan dalam peti ais. Esok pagi, masukkan ke dalam bekas bekas kecil.

Telur dibuang mata dan dipukul tetapi jangan sampai berbuih. Masukkan semua bahan lain. Kacau sehingga sebati. 

Tuang ke dalam bekas kecil yang telah diisi dengan air gula hangus. 

Panaskan periuk pengukus sehingga air mendidih. Kukus selama 10 minit atau sehingga masak. Sentiasa di lap penutup pengukus supaya permukaan karamel menjadi cantik.


Jom cuba...




Struktur nya yang lembut seperti tau fu fa...



# info.
 
Cara  Uj:
 
Masak gula kedalam loyang.Addkan sedikit air biarkan gula jadi  perang.Bila dah perang ,tutup api.Biarkan sebentar.
Selepas itu satukan kesemua bahan yang telah dibancuh,ditapis terlebih dahulu kemudian tuangkan adunan kedalam loyang keremel tadi dan kukus sehingga masak...


         Okeyyy...Enjoy...





Monday, 3 November 2014

JERUK MANGGA ASAM BOI YANG TERLAJAK LARIS







Assalamualaikum....
Salam sejahtera buat semua teman...
Fenomena..jeruk mangga asam boi..Ramai rakan-rakan dah pun membuat jeruk terlajak laris ni..Darikan orang yang mengidam sehingga lah yang tak mengidam pun dah cuba membuatnya...Bila duk tenguk jeruk mangga asam boi yang sana sini duk tayang meleleh ayaq liuq ni..
Rasa kebas jer tepi bibir menahan air liur yang nak berkumpul ditdalam mulut ni..Ok jomla kita buat jeruk mangga yang terlajak laris ni...




Cam biasa lah Uj ni orang dah sampai ke langit,Uj baru nak sampai ke puncak gunung jerai...hehe..
Sebabnyakan umah kita takder pokok mangga.Kena lah pulak carik buah mangga ni dikedai.Sib baik ada.Tula yang duk pilih  dua jenis buang mangga tu...
Jom kita buat...

Mudah..Ringkas dan yang paling penting terjamin kebersihannya...sebabnya kita buat sendirikan...
Terima kasih kepada penyumbang resepi asal...





Bahannya:


6   biji mangga muda( 3 biji mangga biasa,3 biji mangga lemak manis)
20 biji  asam boi 
20 biji cili padi (kalau suka pedas boleh tambah)
Sedikit garam
1/2 cawan gula (mengikut kesukaan )
5 biji limau kasturi  ( Uj belah 2)
sedikit kapur
  • Basuh dan potong mangga muda tadi mengikut kesukaan dan rendam seketika dengan air kapur selama 30minit.Kemudian toskan airnya dan basuh bersih.Toskan kembali airnya.
  • Potong juga cili padi, nak lebih pedas boleh tambah
  • Tambahkan sedikit garam, gula dan asam boi
  • Satukan kesemuanya dalam bekas dan gaul rata.
  • Masukkan dalam bekas, tutup dan sejukkan dalam peti ais 4-5 



Yang ni dah dimasukan gula garam serta hirisan cili padi....






  Yang ni pulak dah diletakan asam boi serta belahan asan limau kasturi...Pastu gaul rata...Tak perlu tambah air.Sebabnya jeruk mangga ni dengan sendirinya akan berair....




Dan sentuhan terakhir......
Isikan kedalam balang...tutup rapat dan simpan dalam esbuk,lebihkurang dalam 4 ke 5 jam..
Tapikan ...pstt..tak sempat pun Uj simpan dalam waktu tu..
Kejap bukak..kejap tutup pintu esbuk
last-last capai terus makan...
Satu balang dah selamat jadi bahan kumbahan..
tinggallah satu balang lagi...





 Okey...selamat mencuba..




Friday, 17 October 2014

KEK COKLAT KUKUS MOIST MUNIRA BAHARUM VERSI BAKAR







Assalamualaikum..salam hujung minggu buat semua teman.
Terima kasih kerana sudi intai mengintai kedapur Uj ni..
Dah lama sebenarnya Uj tak membaking.Sebabnya mood membaking kelaut.Secara kebetulan atas permintaan anak buah yang datang bertandang ,Uj buat kan sebijik kek coklat.
Resepi Uj gunakan resepi dari  kek coklat kukus dari Puan Munira Baharom  rakan Fb Uj.Kek coklat versi Puan munira ni versi kukus pernah Uj buat sebelum ni disini.Memang pemes kek coklat moist versi kukus Puan Munira ni.Ramai yang dah mencubanya.
Tapi kali ni Uj buat versi bakar plak.Entah kenapa malas pulak Uj nak mengukusnya.
Hasilnya memang tak mengecewakan.Masih tetap moist....yumyum...



Tak caya..cer close-up sikit...ha moist kan...


Bila anak buah dah datang terus Uj hidangkan tak sempat pun nak snap gamba..Sekejap jer dah licin..hehe Suka betul diorang...Siap pesan "nanti bole x buatkan lagi yer..yer.."
Hish-hish...Yelahh...

 Ni jer la yang dapat Uj selamatkan ..sepotong jer.Uj tinggalkan untuk Encik Suami..





Terima kasih kepada Puan Munira diatas resepi keknya yang sedap ni...Tapi maaf laa yer bahan-bahannya Uj termenderhaka sikit....


KEK COKLAT KUKUS MOIST
Resepi dari: Puan Munira Baharom ( rakan FB)

Bahan A:

1 cwn gula pasir* ( Uj guna gula perang)
1 cwn serbuk koko*
1 cwn susu cair* ( UJ guna susu perasa coklat jenama dutch lady)
1 cwn susu pekat*
1 cwn myk masak* ( UJ guna minyak jagung)

Bahan B:  ( diayak bersama)

3/4 cwn tepung gandum
1 sudu kfc baking powder
1 sudu kfc soda bikarbonat
secubit garam ( Uj tambah)

Bahan C:

4 biji telur diblender  (Uj pukul menggunakan whisk)
1 sudu teh esen vanila ( Uj tambah)


Cara:

1.  Satukn bahan A (yg bertanda *) kedlm periuk.Gaul sebati dan dimsk atas api yg perlahan sehingga
     adunan menjadi licin.Rehatkn sebentar bila dah sebati.

2.  Satukan bhn B dan C kedlm A(berselang seli.gaul dgn senduk).add esen vanila.Gaul rata.

3.  Bila dah sebati tuang kedlm loyang yg tlh disapu dgn sedikit myk dan dialas dgn kertas.

4.  Panaskan oven selama 15 minit dengan suhu 170 degree dan masukan adunan kedalam oven.
     Bakar selama 45 ~ 50 minit. ( atau mengikut tahap kepanasan oven memasing)
5.  Untuk memastikan kek dah masak cucuk dengan lidi dan bila lidi tu keluar dengan keaadaan
     yang bersih..boleh lah dikeluarkan kek tersebut.
6.  Sejukan terlebih dahulu sebelum dituangkan topping coklat diatasnya.
   


   Untuk topping :

1/3 cwn susu pekat ( bole kurangkan kalau tak suka manis)
1/2 cwn serbuk koko( Uj guna van hauten)
1/2 cwn minyak jagung ( bole guna minyak masak)
sedikit garam


 Cara:

Satukan semua bahan dan masak diatas api yang kecil.
Bila kek telah sejuk,tuangkan coklat diatas kek...
Biar meleleh ditepi kek..yumyum




 Memang rancang nak buat sekali lagi versi bakar ni.
 Memang tak puas makan.....dan nak jamu lagi sekali anak-anak buah hehe...
 Tentu diorang suka...






        Okeyy...happy baking






Wednesday, 15 October 2014

LEMAK CILI API DAGING SALAI DENGAN PISANG MUDA








Assalamualaikum...salam rabu serta salam ceria buat semua teman Uj.
Terima kasih kerana sudi singgah ke dapur Uj yang tak seberapa ni.Menu Uj kali ni..lemak cili api daging salai dengan pisang muda.
Daging korban masih ada lagi tersimpan didalam esbok.Tulah kerena mood rajin datang pulak menyerang,makanya rajin lah pulak nak menyalai.Sebenarnya dah lama Uj tak masak daging salai.Secara kebetulan pisang muda ada pulak tu Uj bawa balik dari kampung tempuhari.Makanya mula lah versi menyalai daging.








Tapi versi Uj senang jer .Uj panggang dalam oven jer.Nak menyalai menggunakan bara api takut pulak asapnya mengganggu jiran sebelah...
Panaskan oven terlebih dahulu dengan suhu 250 degree dalam masa 10 minit kemudian aturkan daging yang telah dihiris nipis selebar tapak tangan tadi diatas rak pemanggang.Kemudian panggang la sehingga daging tu kelihatan kering.Terpulang laa samada nak kering ker atau nak sederhana kering.Uj suka sederhana kering sebabnya daging tu nanti tak lah liat sangat bila dikunyah.
Versi Uj kalau masak daging salai tak menggunakan bawang serta halia.Itulah versi nenek dan mak Uj masak daging salai...Tulah kan lain orang lain caranya ....Yang penting bagi Uj lebihkan serai dan santan mestilah pekat.Terasa pulak pedasnya...yumyum...







Bahannya:


1 kg daging lembu dipotong
sedikit kunyit serbuk utk salai daging
segenggam ciliapi (ikut tahap kepedasan yang dikehendaki)
1 inci kunyit hidup
6 btg serai diketuk
santan dari sebiji kelapa( klu kelapa kecil guna santan dari 2 biji kelapa)
sedikit garam sebagai perasa.(optional)
sesisir pisang muda diambil kulit serta isinya dipotong menyerong.


Cara:


1.       Hiris nipis kepingan daging sehingga lebar tapak tangan.Basuh bersih dan lumur dgn garam
          dan lumurkan dengan sedikit kunyit serbuk.
2.       Panggang daging atas bara sehingga kering.Hiris daging menjadi kepingan kecil selebar 1 inci
          Sambil tu siang pisang muda dan rendam dengan sedikit air limau kasturi berserta garam
          untuk menghindarkan pisang dari menjadi lebam.
3.       Tumbuk kunyit hidup bersama cili api dengan sedikit garam sehingga lumat.
4.       Satukan bahan tumbuk,pisang yang telah disiang ,daging salai,santan serta serai dan masak
          diatas api yang sederhana dengan mengacau selalu supaya santan tak pecah minyak.
          Kacau sehingga kuah mula memekat.
5.       Bila kuah  dah mula memekat addkan garam serta sedikit serbuk perasa.Kacau sebati dan biar
          kuah mereneh seketika.Bila kuah dah mula memekat.Tutup api dan bolelah dihidangkan.

       










 Digandingkan dengan ikan masin goreng dan nasi panas...





      Okey..selamat memasak....










Friday, 10 October 2014

LEMAK PEDAS UDANG GALAH DENGAN REBUNG






Assalamualaikum...salam jumaat kepada semua rakan-rakan yang Uj hormati...
Dah makan ker.Apa menu tengahari ni...???
Sebelum tu,marilah kita perbanyakan salawat keatas nabi junjungan kita S.A.W,semoga kita beroleh
syufaat dari baginda kelak.
Kalau kita sebut jer makanan yang banyak mendatangkan kolesterol,tentu kita terbayang makanan dari lautkan.






 Ketam,udang,sotong.Huhuhu...tapi kesemua menatang ni sedapkan..Bila makan lupa bab kolesterol sekejap...hehe.Yang ada penyakit gatal kulit pulak..sedap betul menggarukan..kan..kan.
Okey pekata kita jamu mata dengan udang.Kali ni Uj masak udang galah lemak pedas cili api dengan rebung.Udang galah ni pemberian rakan baik Uj yang suaminya suka sangat gi memancing udang.
Alhamdulillah...rezeki pemberian Allah.Kata orang..."orang berbudi kita berbahasa"...Terima kasih Uj ucapkan kepada beliau yang sering juga memberikan udang galah jika suaminya dapat udang galah ketika memancing atau menjala....






Bahannya:

10 ekor udang galah dibersihkan ,dibasuh dan ditoskan
1/4 cwn cili api (boleh kurangkan lagi jika tak suka pedas)
2 inci kunyit hidup
2 keping asam keping
Sedikit garam
Santan dari sebiji kelapa
Sedikit rebung,dibasuh bersih dan perahkan airnya


Cara:

1. Tumbuk kunyit hidup dengan cili api bersama sedikit garam sehingga lumat.
2. Add bahan tumbuk kedalam periuk.
3. Add udang,rebung sedikit garam dan asam keping kedalam periuk.Gaul rata
4. Tuangkan santan kedalam periuk.Kacau rata.
5. Masak  diatas api yg sederhana.Kacau selalu supaya santan tak pecah minyak.
6. Biar kuah memekat dan kacau selalu.
7. Perasakan dgn garam.Kacau lagi.Biar gulai mereneh seketika.
8. Bila kuah dah  memekat...padam api.
9. Sedia utk dihidangkan....


...Jemput makan.....





Okey...enjoy...