mytasteindonesia.com

Saturday, 29 August 2015

KEK TIRAMISU









Assalamualaikum....
Masih lagi dalam mood membaking.Kali ni UJ Bekerajinana pulak nek membuat kek tiramisu.Memacam jer tekak ni....Ok lah...
Untuk kek span nya Uj masih lagi menggunakan resepi kek span  sweet 4ever dari MyRsepi disini.Sebabnya Uj teramatlahhhh suka sekali dengan kegebuan serta sruktur keknya..walahh...Terima kasih kepada sweet 4 ever kerana sudi berkongsi resepi kek sepan yang mabless ni..






Untuk resepi tiramisu Uj kali ni Uj banyak tokok tambah bahan mengikut bahan yang Uj ada..seperti penggunaan susu cair ..Uj gantikan dengan nescafee  3in 1 sebabnya Uj  nak lebihkan rasa kopi dalam keknya....Caranya Uj bancuh 1 cawan nescafee 3 in 1 dan Uj sukat sebanyak 80 ml digantikan sebagai susu cair.Untuk melembabkan permukaan kek ni juga Uj gunakan lebihan bancuhan nescafee 3 in 1 tadi sebelum  dlapiskan dengan krim cheese.Begitu juga dengan penggunaan gulanya dari gula kastor Uj gantikan kepada gula perang.

Okey la..jom Uj kongsikan resepinya...






Bahannya:

120 g tepung superfine* diayak 
30 g serbuk coklat*diayak
1 sdu teh serbuk penaik * diayak
sedikit garam ( uj tambah) *diayak
150 g gula perang
6 biji telur gred B ( kalau gred A 5 biji)
1 sdu besar ovelette
80 ml nescafee 3 in 1
80 ml minyak jagung ( bole jer guna minyak masak)
sedikit esen vanila


Caranya:

1.   Satukan  tepung,garam,serbuk penaik serta serbuk koko.Ayak kesemua bahan.Ketepikan.
      Panaskan oven dengan suhu 170 degree dan sapukan loyang dengan sedikit mentega serta rata
      dengan sedikit tepung. 
2.   Dalam mangkuk pemutar kek satukan bahan ayak tadi,gula,telur serta ovellete.
3.   Putar dengan kelajuan yang tinggi selama 5 minit sehingga adunan benar-benar gebu dan pekat.
4.   Perlahankan pengadun, addkn nescafee 3 in1 serta esen vanila.
5.   Putar lagi dengan kelajuan yang tinggi sehingga seminit  dan bahan menjadi sebati.
6.   Tuangkan minyak kedalam adunan dan kaub balikan adunan dengan menggunakan spektula atau
       senduk kayu sehingga minyak sebati sahaja.( Jangan terlebih adunan nnti kek tak cantik naiknya)
7.    Masukan adunan kedalam bekas dan bakar sehingga masak( Uj gunakan api bawah sahaja)
8.    Bila kek dah masak cucuk dengan lidi.Jika lidi keluarnya bersih ,itu bermakna kek dah masak.
9.    Keluarkan kek dari dalam oven dan terus terlangkupkan kek diatas redai supaya kek tak
       mendap ditengah-tengah.
10.  Sejukan kek dahulu sebelum melapis.




Untuk sapukan sebagai topping atas dan layer kek bahannya:


500 g krim cheese tatura
500 g whipping krim (brand value)
1 cwn gula kastor
2 sdu teh esen vanila
sedikit serbuk milo ( boleh juga digantikan dengan serbuk koko.)

*    Boleh juga dibuat 1/2 aduanan......jika tak suka layer serta toping yang tebal...


Caranya:

1.     Satukan krim cheese dengan gula pukul sebati.
2.     Bila adunan krim cheese dah sebati dengan gula addkn whipping krim
3.     Dengan kelajuan tinggi putar kesemua bahan sehingga kental.


Cara melapis:


1.      Sejukan kek sepan terlebih dahulu.
2.      Bila kek dah sejuk potong layer kepada 4 bahagian.
3.      Letak kek kedalam loyang spring foam ( kalau x der pun x per).
4.      Sapukan sedikit bancuhan nescafee 3 in 1 keatas kek.Kemudian sapukan krim cheese diatasnya.
5.      Taburkan dengan serbuk milo.
6.       Lakukn juga keatas kek yang berikutnya sehingga habis keempat-empat layer.
7.      Yang diatas sekali taburkan sajer serbuk milo.Hiaslah mengikut krativiti memasing.
8.       Simpan didalam petisejuk sebelum dimakan....






                              creamy sesangat......terasa aroma kopinya...







   Nilah nescafee 3 in1 yang Uj gunakan dalam kek tiramisu Uj...berbaloi rasanya pada tekak Uj....


   Nota*  

     Dari pengalaman Uj jika Uj membaking kek span ni..Uj lebih suka sapukan dasar loyang serta sekelilingnya dengan sedikit  mentega kemudian ambil sedikit tepung gandum dan ratakan keseluruhan loyang.
     Hasilnya Uj akan dapat kek yang cantik tepinya  tak pecah dan senang  untuk dikeluarkan dari loyang..dan ditelangkupkan....







       Okeyyy Enjoyyyy


















Wednesday, 26 August 2015

HOKKAIDO CHIFFON CUP CAKE












Assalamualaikum...
Selamat sejahtera buat semua teman..
Sejak kebelakangan ni mood terajin nak membaking kembali membara..Walaupun Uj sibuk dengan urusan harian ,Uj gigih jugak curi-curi masa untuk membaking..Entah kenapa anak tekak yang dah veteren ni terasa-rasa macam nak makan kek jer..adoyaiiii...





     Nampak kawan  duk tayang hokaiddo cup cake..aduh teruja pulak jiwa yang lara ni nak membuat..Uj google resepi jumpa resepi kt rumah si hana di sini..teruja sangat tenguk kek si hana ni...makanya Uj malas nak mencari lagi..Uj guna kan jer resepi si hana..Memang sedap kejadiannya...
  Terima kasih kepada hana kerana sudi berkongsi resepi..Izinkan Uj kongsikan resepinya disini yer..untuk rujukan UJ dimasa yang akan datang..Maaf Uj olah resepinya mengikut kesesuaian bahan yang Uj ada...Sesiapa nak resepi dari hana boleh lah intai disini



RESEPI HOKKAIDO CHIFFON CUPCAKES
sumber : Sonia Nasi Lemak LoverMat Gebu
olahan : hanamemories

Bahan-bahan..


Bahan A
  • 4 biji kuning telur gred B
  • 20 g gula kastor
  • 35 g minyak masak
  • 60 ml susu cair
  • 1 sudu kecil esen vanila
  • 70g tepung kek 
  • secubit garam



  • Bahan B
  • 4 biji putih telur gred B
  • 30g gula kastor


Bahan C (Krim Kastad by honey)
  • 1 sudu besar tepung gandum
  • 1 sudu besar tepung kastad
  • 4 sudu besar gula
  • 200ml  susu segar
  • 1 biji telur (L size)  - Uj skip
  • 1 sudu besar mentega




Cara-cara




  • Panaskan oven suhu 170. Ayak bahan yang bertanda * dan ketepikan.
  • Dalam mangkuk, satukan kuning telur dan gula kastor  dan pukul sehingga berkrim. 
  • Masukkan esen vanila, susu cair dan minyak jagung. Kacau sebati. Masukkan bahan ayak sedikit demi sedikit sambil gaul mesra dan tidak berbiji-biji. Ketepikan.
  • Pukul bahan B hingga bertanduk @ meringue ( terbalikkan tak jatuh ). Ambil 1/3 adunan putih telur dan kaup balikkan dengan adunan kuning telur. Kemudian masukkan baki dan kaup balik rata.
  • Masukkan ke dalam cup 3/4 penuh. Bakar selama 20minit atau sehingga masak.



  • Penyediaan krim kastad - Masukkan semua bahan ke dalam periuk. Kacau sehingga tidak berketul. Masak sehingga pekat.Bila dah sejuk paipkan ke dalam cupcakes menggunakan nozel. Siap dihidang.




                            jom cuci mata...






                             jom kita bukak aurat dia sikit....




 

         Okeyyy enjoyyyyy..














Tuesday, 25 August 2015

KEK TIRAMISU ALA-ALA KEK KEJU BERSALJI









Assalamualaikum....
Salam sejahtera buat semua teman....
Hari ni Uj ada mood untuk membaking, sebabnya nak sangat makan kek tiramisu...Uj buatlah dalam satu adunan..secara kebetulan ada pulak tetamu datang bertandang..memang rezeki dioranglah agaknya.Sekejapan jer keknya habih licin..Siap ada yang jilat sudu lagi..Alhamdulillah..ramai yang menyukainya...






Resepi span kek ni  Uj intai di sini.Kepada yang nak original resepi boleh intai disitu yer.Terima kasih kepada yang empunya resepi iaitu sweet 4ever diatas resepinya.Memang lembut gilos la keknya..ala-ala kek kat kedai...Memang tak rugi mencuba..Uj buat kek span coklat..Uj olah mengikut bahan yang Uj ada.Ok lah takmo buang masa sangat sebab masa begitu berharga sekarang  apa kata jom ke resepi..








Bahannya:

120 g tepung superfine* diayak
30 g serbuk coklat*diayak
1 sdu teh serbuk penaik * diayak
sedikit garam ( uj tambah) *diayak
150 g gula kastor
6 biji telur gred B ( kalau gred A 5 biji)
1 sdu besar ovelette
80 ml susu cair
80 ml minyak jagung ( bole jer guna minyak masak)
sedikit esen vanila


Caranya:

1.   Satukan  tepung,garam,serbuk penaik serta serbuk koko.Ayak kesemua bahan.Ketepikan.
      Panaskan oven dengan suhu 170 degree dan sapukan loyang dengan sedikit mentega serta rata
      dengan sedikit tepung.
2.   Dalam mangkuk pemutar kek satukan bahan ayak tadi,gula,telur serta ovellete.
3.   Putar dengan kelajuan yang tinggi selama 5 minit sehingga adunan benar-benar gebu dan pekat.
4.   Perlahankan pengadun, addkn susu  cair serta esen vanila.
5.   Putar lagi dengan kelajuan yang tinggi sehingga seminit  dan bahan menjadi sebati.
6.   Tuangkan minyak kedalam adunan dan kaub balikan adunan dengan menggunakan spektula atau
       senduk kayu sehingga minyak sebati sahaja.( Jangan terlebih adunan nnti kek tak cantik naiknya)
7.    Masukan adunan kedalam bekas dan bakar sehingga masak( Uj gunakan api bawah sahaja)
8.    Bila kek dah masak cucuk dengan lidi.Jika lidi keluarnya bersih ,itu bermakna kek dah masak.
9.    Keluarkan kek dari dalam oven dan terus terlangkupkan kek diatas redai supaya kek tak
       mendap ditengah-tengah.
10.  Sejukan kek dahulu sebelum melapis.



Untuk topping


300 g krim cheese ( uj guna tatura)
300 g whipping cream ( Uj guna jenama value )
6 sudu besar susu pekat.
Sedikit parutan keju cheedar
sedikit serbuk koko
sedikit air nescafee tanpa gula


Cara:

1.    Satukan krim cheese dengan susu pekat.Putar sebati
2.    Addkan whipping cream dengan kelajuan yang tinggi putar sehingga pekat.

Cara untuk melapis.


1.   Kek yang telah sejuk tadi dipotong dua.Sapukan sedikit air nescafee diatas kek.Kemudian
      sapukan bahan krim cheese tadi diatas  kek.Taburkan serbuk koko meliputi atas kek.
2.   Ambil sebahagian kek lagi lapiskan diatas kek yang telah ditaburkan serbuk koko tadi.
      Sapukan sedikit lagi air nescafee diatasnya.
3.   Kemudian sapukan kesemua krim cheese tadi diatas kek.Parutkan keju cheddar diatas kek tadi 
      meliputi keseluruhan kek tadi.
4.   Simpan didalam peti sejuk dan sedap dimakan...







 * Struktur keknya  teramatlah gebunya.Amat sesuai dijadikan kek harijadi atau pun kek yang  sewaktu dengannya...






 Yumyum...chezzzy sesgt...sekali makan nak berkali-kali..Hilang diet...






            Okeyy enjoyyyy...






Saturday, 15 August 2015

CUCUR LABU MANIS






          Assalamualaikum...salam sejahtera buat semua teman...
Kengkawan pernah tak makan cucur labu.Pasti ramai yang biasa makan kan..Sedapkan...Sape yang tak pernah makan tu ..pekata jom cuba buat..Kalau dah buat sekali pasti nak buat berkali-kali...
          Oklah jom Uj kongsikan resepinya.Uj kalau buat cucur labu ni suka dikukus jer labunya.Boleh juga direbus.mana yang senang la kan...
          Dalam membuat cucur labu manis ni sukatan nya Uj main agak-agak jer cam kita buat cucur tepung juga...Tapi bagi kengkawan yang belum pernah buat dan teruja nak mencuba ..okeyla Uj kongsikan resepinya...



Bahannya:


1 cwn labu manis dilecek
1 cwn tepung gandum ( boleh ditambah jika perlu)
4 sudu besar gula ( boleh tambah jika suka manis)
sdikit garam
sedikit air (ikut kesesuaian tepung )
minyak untuk menggoreng



Caranya:

1.    Satukan tepung ,labu lecek ,garam serta air.
2.    Gaul kesemua bahan sehingga serata.Kalau bancuhan keras boleh ditambah sedikit air...dan
       jika adunan lembek boleh ditambahkan sedikit tepung.
3.    Panaskan minyak.
4.    Bila minyak dah panas jemput sedikit adunan tadi dengan menggunakan tangan dan terus
       masukan aduanan kedalam minyak yang panas.Berhati-hati agar tangan tak tercelup kedalam
       minyak.
5.    Buat lah sehingga aduanan habis...
6.    Masaklah sehingga adunan menjadi kekuningan.Toskan minyaknya dan bolehlah dihidangkan..





Uj kalau membuat cucur suka menggunakan tangan..sebabnya cucur tu akan menjadi bulat-bulat jer
berbanding dengan meggunakan sudu...Walau bagaimana pun terpulanglah pada cara memasingkan...









            Okey  Enjoyy...







Friday, 14 August 2015

CHILI CRAB.... LEKANYA MERATAH







Assalamualaikum....

Salam sejahtera buat semua teman...Okey..kali ni Uj nak kongsikan satu resepi " bile dah makan pasti menggaru "...hehe..iaitu ketam bercili,dalam bahasa omputihnya chili crab...kalau makan chili crab ni nasi kena makan sikit jer tau yang selebihnya agenda meratah..huhu..memang asyikkkk.Dek kerana kesedapan chil crab ni sampaikan Uj tidur pun nk hisap jari gak huhu...Memang Uj bagi kredit lah kepada yang empunya resepi..Haaaa..sapa lagi kalau tak chef tersohor kita iaitu "chef Wan"








        Uj memang dah lama mengintai resepi chili crab dari chef wan ni,tapi diatas kengkangan masa Uj tangguhkan dulu.Tapi semalam bila Uj ternampak ketam kat pasar besar-besar..Uj teruja sangat nak nerai chili crab versi chef wan ni,dan Uj pun rembatlah ketam tu 3 ekor...rasanya berbaloi sangat-sangat sebab isinya besar dan padat.Tentu puas makan...
Ok la.. jom tinjau resepi chili crab ni...Biasalah Uj ada membuat sedikit perubahan.Jika chef wan letak nenas ..Uj  tak letak sebab maunya x makan nenas tu kang..dan Uj pun ada membuat sedikit tokok tambah keatas sukatan bahannya,memandangkan Uj lebihkan bilangan ketamnya...okey jer kan....




Resepi:   Best Wan AFC

Bahannya:

Bahan A:

3 ekor ketam
3 sudu besar tepung jagung
sedikit garam
1 biji telur dipukul

Cara:

1.     Ketam dibersihkan dan dibelah 2.Lap ketam mengguna kan kitchen towel,untuk keringkan
        airnya agar mudah disalut dengan bahan salutan.
2.     Addkan sedikit garam,telur yang telah dipukul sedikit serta tepung jagung.
3.     Gaul rata keatas ketam.Ketepikan.


Bahan B: ( bahan kisar )

7 tangkai cili besar
2 sudu besar serbuk cili
1 inci halia
1 biji bawang besar
5 ulas bawang putih
sedikit air untuk mengisar bahan

Bahan C:

1 tin kecil tomato puree
4 sudu besar cili sos
sedikit cuka masakan putih
sedikit garam
sedikit gula
1 biji telur yang dipukul sedikit
sedikit perasa(optional)
minyak untuk menggoreng


Caranya:

1.     Panaskan minyak.Bila minyak dah panas goreng ketam yang telah diperap tadi sehingga
        setengah masak.Angkat
2.     Dengan minyak yang berbaki didalam kuali, goreng bahan kisar sehingga masak dan pecah
        minyak.
3.     Bila cili dah pecah minyak addkan tomato puree,sos cili,sedikit cuka putih dan gaul rata.
4.     Biarkan kesemua bahan masak sebati.
5.     Bila kesemua bahan dah sebati addkan gula garam serta perasa.Gaul rata.
6.     Masukan ketam.Gaul rata.Pecahkan sebji telur yang telah dipukul sedikit tadi kedalam kuali.
7.     Gaul cepat-cepat ketam dengan telur sehingga rata.Biar kesemua bahan dah sebati,angkat
        dan sedia untuk dihidangkan....






*Boleh jer kalau nak diletakan daun limau purut sedikit kedalam bahan tumis..lagi wangi ader aroma bau daun limau purut dan ala-ala chili crab ala thai...

*   Boleh jer dilebihkan sukatan kuahnya jika suka cili  crab ni berkuah sedikit.Terpulang kepada kesukaan memasing.

*Bagi Uj ..Uj suka sambal cilinya yang berkuah sedikit ala-ala sambal gitew, sebab senang nak meratah..yumyum....



   Rasanya yang pedas-pedas cili sedikit diikuti pula dengan rasa manis-manis gula..masin-masin garam serta masam-masam tomato puree..aduh asikkkk  sekali..makan sambil menjilat jari...



            Okey..Enjoy...









Friday, 20 February 2015

NASI AYAM PALING SEDAP








Assalamualaikum...
Salam sejahtera buat semua teman dan salam jumaat serta salam penghulu segala hari..
Menu Uj dihari jumaat yang mulia ini ialah nasi ayam.Sebut jer nasi ayam pasti ramai orang sukakan.Salah satu resepi yang amat sedap pada selera Uj..Resepi dari dapur Azie kitchen di sini.
Tak sangka Uj makan pun boleh bertambah.Memang kenalah dengan selera kami sekeluarga.








Terima kasih pada Azie yang sudi berkongsi resepi yang sedap ni.Izinkan Uj panjang-panjangkan lagi resepinya di dapur Uj ni.Seperti biasa Uj ader membuat sedikit olahan didalam resepi Azie ni mengikut cara Uj..Jika inginkan resepi Azie yang asal boleh intai-intai resepinya di sini.
Bagi mereka yang peminat tegar nasi ayam ni bolehlah mencuba nasi ayam dari Azie kitchen ni.Rugi tau kalau tak cuba..yummehhh
Okey jom kita ke resepi.......








Nasi Ayam Paling Sedap

Lauk Ayam:
1 ekor ayam
Halia
Bawang putih
Bawang merah

Bahan perap:
Sos tiram
Kicap cair
Kicap manis
Madu
Minyak bijan

Kisar halia dan bawang putih dan bawang merah. Perap ayam dengan bahan kisar selama 30 minit.

Didihkan air di dalam periuk dan masukkan ayam tadi dan perlahankan api sehingga ayam setengah masak. Selepas itu angkat ayam tadi dan perapkan dengan bahan perap seketika. Gantungkan ayam sekurang kurangnya satu jam.

Goreng ayam secara deep fry atau di dalam periuk yang dalam sehingga minyak menenggelami ayam. Untuk lebih mudah, sangkutkan ayam dengan besi penyangkut ditepi periuk agar mudah mengangkatnya setelah masak. Setelah ayam masak angkat dan gantung untuk toskan minyak. Potong ayam dan hidang.

Nasi Ayam:
 
sedikit mentega 
3 cwn beras wangi
31/4 air rebusan ayam
sedikit serbuk kunyit.(kalau tak suka nasi berwarna kuning..abaikan)
Bawang merah
Bawang putih
Halia
2 helai daun pandan
1 helai daun salam (bay leave) ( uj x letak)
1/4 cwn Susu full cream
Serbuk ayam
Garam
Gula
Rempah penumis - bunga lawang, buah pelaga, kulit kayu manis

Basuh beras wangi, tos dan letak dalam rice cooker. 

Di dalam kuali masukkan mentega, tumis bawang putih, bawang merah dan halia yang telah dikisar, bunga lawang, buah pelaga, kayu manis, daun pandan serta 
sedikit serbuk kunyit.

Setelah naik bau masukkan 31/4 cwn daripada air rebusan ayam tadi, 1/4 cwn susu full cream, garam, serbuk ayam dan gula mengikut rasa. Kemudian tuangkan kedalam rice cooker tadi. Masaklah nasi seperti biasa.

Setelah nasi masak, tabur bawang goreng dan daun bawang atau daun sup dan hidang.

Sambal Cili
 
 
20 bj  cili merah
5 ulas bawang putih
2 cm halia - saya tambah
1 sudu teh cuka ( Uj letak perahan limau kasturi)
1 sudu teh garam 
1 sudu teh gula
1/2 cawan air rebusan ayam - saya tambah
sos cili

Blend cili merah  dengan halia dan bawang putih. Masak di dalam kuali. Masukkan gula, garam dan perahan limau kasturi secukup rasa. Tambah sedikit air rebusan ayam tadi. Masak dengan api kecil sehingga likat.  


Sambal Kicap
 
Air kicap hasil perapan ayam tadi dicampurkan dengan sedikit air rebusan ayam tadi.Kemudian dimasak didalam kuali sehingga mendidih. 


Kuah Sup
 
Garam
Serbuk ayam
Daun bawang - tabur
Bawang putih goreng - tabur

Separuh air rebusan ayam masak semula dan campurkan jeruk , garam dan serbuk ayam.

Bubuh potongan daun bawang dan bawang putih goreng ketika menghidang.





Inilah nasi ayamnya....Uj gunakan beras biasa....






Ayam gorengnya......
Kuah kicapnya Uj tak buat sebab rakyat jelata dalam rumah tak berapa menyukainya..



Jemput makan......





            Okey  enjoyy...















Thursday, 12 February 2015

KEK KEJU MELELEH VERSI ROS JINTAN MANIS..





Assalamualaikum....
Salam sejahtera buat semua teman..
Dulu ramai orang teruja dengan kek keju meleleh ni..Orang kata kalau makan tu sambil lelap-lelap mata kerana nak menikmati akan keenakan rasanya.Teruja sungguh nak mencubanya.Seperti biasalah..kalau nak mencuba resepi tu sukalah mintak tolong kat En.Google.Tak jumpa pulak Uj resepi yang sesuai..Dah cuba membuatnya tapi..tak menepati citarasa kami sekeluarga...Masih lagi mencari resepi yang diingini....




Uj pun terus cari dan mencari resepi yang benar-benar sesuai..Tetiba jumpa resepi ni di dapur Rosmarlina disini.Tergoda sungguh Uj dengan resepi kek keju meleleh  versi Ros ni.
Kepada yang berminat bole lah intai-intai resepi asal diblog ros jintan manis ni...
Terima kasih Uj kepada ros jintan manis kerana sudi berkongsi resepi yang amat sedap pada tekak Uj ni..Satu family Uj sukakannya.....yumyum....Terdengar desas desus kat belakang tu mintak dibuatkan lagi.Katanya tak puas makan huhu....Seperti biasa Uj mohon maaf pada Ros kerana Uj ada buat sedikit tokok tambah pada resepi ni berdasarkan bahan yang Uj ada..
Izinkan Uj panjang-panjangkan lagi resepi yang sedap ni di sini yer...




 Okey jom kita tinjau resepi yang mabless ni...



Kek Keju Meleleh Cara Ros Jintanmanis.Com
Sumber resepi: rosmarlina @ jintanmanis.com


Bahan-bahannya
150gram tepung gandum  ( uj guna tepung naik sendiri)
70gram tepung jagung
120gram gula
2 biji telur
70ml fresh cream atau susu segar ( Uj guna susu segar)
1 penutup esen vanila
74 gram butter atau majerin yang dicairkan
1/2 sudu besar ovallete
2 sudu kecil baking powder ( kalau guna tepung naik sendiri skip)
sedikit garam ( uj tambah)




Bahan untuk membuat sos keju






250 gram cream cheese ( disarankan guna philidelphia cream cheese) Uj guna tatura
250 ml fresh cream @ whipping cream @ heavy cream ( uj guna whiiping cream jenama pride)
5 sudu besar susu pekat manis ( uj 60 ml)
2 sudu besar susu cair ( Uj tambah)
1 sudu kecil jus lemon ( uj x letak)



Cara-caranya


1.   Panaskan oven 170 degree.Sediakan dua loyang.Sapu loyang dengan sedikit mentega dan letakan
      kertas minyak dan ketepikan.
2.   Ayak tepung jagung ,garam dan tepung gandum.Ketepikan.
3.   Satukan telur,gula,esen vanila dan ovellette.Putar dengan kelajuan yang tinggi sehingga telur
      menjadi putih dan kembang.
4.   Bila aduanan telur dah kembang,masukan tepung berselang seli dengan susu cair dengan kaedah
      kaub balik sehingga sebati
5.   Akhir sekali masukan mentega cair dan kaub balikan lagi adunan sehingga semua bahan sebati.
6.   Bahagikan adunan kepada 2 bahagian.
7.   Satu adunan dibiarkan plain dan satu aduanan lagi  addkan 3 sudu besar serbuk koko yang telah
      diayak dan tambahkan juga 3 sudu besar susu cair.
8.   Masukan aduanan kedalam loyang dan bakar selama 45 minit atau sehingga masak. 


Buat krim Keju Meleleh


1.   Putar krim keju,susu pekat,susu cair dan whipping krim sehingga kesemua bahan sebati dan
      adunan menjadi licin dan tak berketul.Ketepikan


Cara Melapis Kek Keju Meleleh ( Uj buat dua lapis, bawah vanila atas rasa coklat)


1. Potong dua kek yang siap dibakar tadi, ( pastikan kek betul2 sejuk baru dipotong ) kemudian masukkan kembali di dalam bekas, tuangkan krim keju meleleh tadi dan lapiskan atasnya dengan kek vanila atau kek coklat, jadinya akan jadi dua rasa lah, tak mahu buat berlapis pun takpa, boleh potong dua kek tadi dan sapukan rata  krim keju meleleh tadi.
12. Sapukan rata krim keju meleleh dan lapiskan dengan kek perisa vanila atau coklat, curah baki  krim sos keju meleleh tadi lagi atas kek dan hias ikut kreativiti masing2.Parutkan keju ceddar diatasnya...




Yummeh..memang makan sambil lelap-lelap mata....




 Heavenly....






          Okey..enjoyy...