Wednesday, 16 April 2014

JELLY KEREMEL @ PUDING KEREMEL TANPA TELUR II








Assalamualaikum...
Salam sejahtera buat semua teman.....
Kali ni Uj nak kongsikan satu lagi resepi puding keremel tanpa telur @ jelly keremel.Resepi kali ni, resepi dari rakan fb Uj iaitu Sasha Rahmat.Dah lama Uj peram resepi ni.Entah kenapa terpanggil pulak Uj untuk mencubanya kali ni.Sebelum ni pun  ada gak UJ kongsikan resepi puding keremel tanpa telur ni,di N3 Uj yang telah lepas.Resepinya hasil intaian Uj dari dapur Lina pg.Entah kenapa pulak semenjak dua menjak ni Uj giller memuding pulak.Apakata kita cuba pulak resepi puding jelly keremel atau puding keremel tanpa telur ni versi dari Sasha Rahmat ni pulak  yer.Sasha Rahmat ni pun rajin berkongsi resepi gak.Blog Cha di sini.Terima kasih Cha...Izinkan Uj kongsikan resepi nyer disini ...










Jelly Keremel @ puding keremel tanpa telur

Resepi: Sasha rahmat


Bahannya:


1/2 cwn gula
2 sudu bsr air


Cara:

Satukan kedua bahan.Masak  di atas api yang sederhana.Bila gula menjadi keperang-perangan ketepikan.



Bahan  utk jelly atau puding:

7 g serbuk jelly
400 ml susu cair
450 ml air
1/2 ~3/4 cwn gula ( UJ add 1/2 cawan jer)
50 ml air add dgn 11/2 sudu besar tepung kastard.

Cara:

1. Satukan semua bahan kecuali tepung kastad. Masak seperti biasa(spt buat agar2).
    Bila dah mendidih masukan tepung kastad.Kacau sehingga kedasar periuk.
2. Masak hingga agak2 pekat
3. Tuang kedlm loyang keremel tadi.
4. Biar suam baru disimpan dlm peti sejuk...



 Apa kata jom kita cuci mata...kalau teringin bolehlah mencubanya...sedap...







 Terasa lemak kastadnye....




   Sedap dimakan sejuk....





    Okey...silakan mencuba....










Tuesday, 8 April 2014

PUDING KEREMEL TANPA TELUR....






Assalamulaikum...salam sejahtera buat semua teman..harini Uj nak kongsikan satu resepi puding iaitu puding keremel tanpa telur.Kalau sebut jer puding keremel pasti dah terbayang kan  telur, telur dan telur .
Kalau tak betul cara membuatnya maka..terasalah " ketelurannya"...hehe.Tak gitew......






Maka dengan itu kembang kuncuplah lubang hidung dan terasa kembanglah tekak bila nak kita cuba nak menelannyakan...
Ok kali ni puding keremel ni  tak menggunakan telur.Telur yang menjadi bahan utamanya telah digantikan dengan agar-agar..Namun begitu masih lagi terasa kesedapannya.
Oklah , jika berminat bolehlah mencuba.
Sumber resepi Uj intai dari dapur  Lina pg.Terima kasih Lina..memang sedap.Izinkan Uj kongsikan resepinya disini  yer...






RESEPI PUDING KARAMEL TANPA TELUR
By : Lina pg
Sumber asal : myR

Bahan-Bahan A (Gula Hangus)


  • 4 sudu besar gula pasir

Bahan-Bahan B (Puding)

  • 1 paket agar-agar serbuk 10g
  • 4 cawan air
  • 1/2 cawan gula pasir
  • 1/2 cawan susu pekat manis
  • 1 tin susu cair 
  • 3sb  tepung kastard
  • 1 sk esen vanilla

Cara-cara

  1. Memula buat gula hangus seperti biasa.Taburkan gula ke dalam loyang, guna api kecil masak hingga gula menjadi perang, kemudian ratakan keseluruhan loyang.Kemudian ketepikan
  2. Satukan semua bahan B.Kacau atas api.Aduanan mesti dikacau selalu takut tepung kastad akan bergentel.
  3. Apabila menggelegak dan adunan kelihatan sedikit pekat.Tutup api, tapis dan tuangkan ke dalam loyang yang berisi gula hangus tadi.
  4. Sejukkan sebentar sebelum dimasukkan ke dalam esbok hingga puding mengeras.Terbalikkan puding dan bolehlah dihidang.








 Sedap......
 Lagi sedap jika dimakan selepas dikeluarkan dari peti sejuk...nyaman di tekak....







          Okeyy selamat mencuba....











Friday, 4 April 2014

SUP KAMBING BERKENTANG BEREMPAH KURMA







Assalamualaikum....
Salam sejahtera buat semua teman dan salam penghulu segala hari.Marilah kita perbanyakan salawat keatas nabi junjungan kita S.A.W...





Sup daging kambing berempah kurma menu tengahari Uj arini.Menu ni ala-ala sup mamak versi Uj lah.Selalunya sup mamak ni pekat.Tapi bagi Uj ,Uj kurangkan penggunaan serbuk rempah kurmanya sebab tak mo terasa muak pulak bila menghirupnya nanti.Untuk menaikkan lagi rasa manis pada kuah sup ni Uj gandingkan dengan belahan kentang serta hirisan lobak merah...Ok jom lah jeling-jeling manja kat Sup kambing Uj ni...



Bahannya:


1 kilo daging kambing bercampur dgn tulangnya sekali ( mutton)
1 biji bawang besar dihiris
5 ulas bawang putih diketuk kemudian dihiris
2 inci halia dihiris
3 sdu besar serbuk rempah kurma
1 batang kulit kayu manis
3kuntum bunga lawang
sedikit serbuk lada hitam
3 ulas buah pelaga
sedikit garam serta perasa
1 mangkuk air
sedikit minyak utk menumis
1/2 batang karet dihiris serong
4 biji kentang dibelah 4


Caranya:

1.    Daging kambing dipotong dibasuh bersih kemudian ditoskan airnya.
2.    Panaskan periuk,addkan sedikit minyak.
3.    Bila minyak dah panas,addkan bawang besar,bawang putih,kulit kayu manis,buah pelaga serta
       bunga lawang.Masak sehingga bawang layu dan naik bau.
4.    Bila bahan tumis dah naik bau addkan serbuk rempah kurma.Addkan sedikit air supaya serbuk
       rempah kurma tidak hangus.Kacau rata.
5.    Bila bahan tumis dah sebati,addkan daging kambing tadi.Kacau rata.Tutup sebentar periuk
       dengan penutup periuk.Biar daging mereneh sendiri dan daging mengeluarkan airnya.
6.    Bila daging dah mula mereneh,addkan air.Kacau rata lagi.Biar daging kambing menjadi empuk.
7.    Bila daging dah mula empuk addkan kentang.Kacau rata.Addkan lobak merah yang telah dihiris.
8.    Bila daging dah empuk,perasakan dengan garam serta perasa.kacau rata.Tutup api dan taburkan
        serbuk lada hitam.Kacau rata dan sedia untuk dihidangkan.






   Sup kambing ni Uj gandingkan dengan nasi goreng kampung...






                Okeyy...enjoyy..










Wednesday, 2 April 2014

IKAN TONGKOL GORENG BELADO







Assalamualaikum buat semua teman.
Menu yang ringkas jer buat tengahari ni .Uj buat sambal ikan tongkol jer.Ikan tongkol ni memang menjadi salah satu ikan peberat keluarga Uj.Memandangkan ikan ni mempunyai rasa yang unik, selain dari tu nak makannya pun senang sebab tulangnya tak banyak, tak seperti ikan parang.





Selain dibuat goreng belado,selalunya ikan tongkol ni Uj buat goreng kicap atau dibuat kari jer.Oklah marilah Uj nak kongsikan satu resepi yang ringkas,lain orang lain versinya.Betul tak.....






Bahannya:


1 ekor ikan tongkol disiang dan dibersihkan.
sedikit kunyit serbuk
Segenggam cili api ditumbuk sedikit lumat.
2 biji bawang besar dihiris kasar.
sedikit garam dan perasa (optional)
minyak untuk menggoreng ikan.


Caranya:

1.  Ikan tongkol yang telah dibersihkan digaulkan dengan sedikit garam serta sedikit kunyit serbuk.
     Ketepikan sebentar.
2.  Panaskan minyak didalam kuali.Bila minyak dah panas,gorenglah ikan sehingga agak garing.
     Angkat.
3.  Keluarkan sedikit minyak yang ada dialam kuali,dengan minyak yang masih berbaki, addkan cili
     api.Goreng sehingga cili api terbit minyak dan sambal sedikit garing.
4.  Bila sambal cili api dah sedikit garing , addkan sedikit garam dan perasa(optional)
5.  Addkan bawang besar.Kacau rata.
6.  Akhir sekali masukan ikan dan kacau sebati supaya ikan sebati dengan sambal.
7.  Bila semua bahan dah sebati angkat dan sedia untuk dihidangkan.   







 Ikan tongkol goreng belado ni  Uj gandingkan dengan masak lemak putih petola bersama soo hun.






       Okeyyy...selamat mencuba.










Tuesday, 1 April 2014

LEMAK PEDAS CENCARU DGN CILI BESAR







Assalamualaikum...salam sejahtera buat semua teman...
Lama jugak Uj tinggal kan dapur Uj ni.Ermm biasalahkan, masa yang terlalu terhad ni menyebabkan Uj tiada masa nak menjenguk dapur Uj ni.Celik mata jer, terkejar kesana..terkejar kesini ...Tup..tup ari dah jer malam dah nak tutup mata pulak balik.





Ni pun Uj curik sedikit masa Uj sekejap nak menjenguk dapur Uj ni...Oklah,tak mo celoteh panjang-panjang hehe.Arini Uj masak lemak pedas ikan cencaru bersama cili besar untuk menu tengahari Uj.Lemak cili api yang pekat dan pedas ni ditambah pulak dengan rasa masam asam keping tu memang kesukaan mr hubby...Yelah cara maknya masak yang sememang orang nismilan sejati...Jom lah jamu mata yer....



Bahannya:

4 ekor ikan cencaru dibuang jaket dibersihkan.
Segenggam cili api *
1 inci kunyit hidup*
santan dari sebiji kelapa
4 keping asam keping
sedikit garam
6 tangkai cili besar dibelah 2


Cara:

1.     Ikan cencaru disiang, basuh bersih dan toskan airnya.
2.     Tumbuk lumat kunyit hidup dengan cili api.Ketepikan.
3.     Masukan ikan kedalam periuk.Addkan bahan tumbuk,sedikit garam serta asam keping.
        Gaul rata kesemua bahan.Biar ikan mesra bersama semua bahan.
4.     Addkan pula santan.Kacau perlahan-lahan supaya ikan tidak hancur.
5.     Addkan juga cili besar tadi.Masak diatas api yang sederhana.
6.     Gulai hendaklah dikacau selalu supaya santan tidak pecah minyak.
7.     Biarkan gulai mendidih perlahan-lahan.
8.     Jika perlu addkan sedikit garam lagi.
9.     Biarkan kuah memekat sendiri.bila kuah dah memekat,tutup api dan bolehlah dihidangkan.







Cara orang nismilan masak lemak pedas ciliapi..ialah terasa pedasnya, terasa asam garamnya dan kuahnya agak pekat.Bila kuah digaulkan bersama nasi..kuahnya melekat pada nasi...tu.......
Lagi satu sanatannya sentiasa dikacau perlahan supaya santannya tak pecah minyak...kengkadang tu bila nak cepat kejar masa,Uj fail jugak. hehe...






         Okeyyy...enjoyyy..








Tuesday, 25 March 2014

JUS MAGGA LILY











Assalamualaikum...salam sejahtera buat semua teman.
Uj hanya mampu mengucapkan Al-Fateha buat keluarga mangsa pesawat MH370  yang beragama islam dan takziah buat  keluarga mangsa yang bukan berugama islam.Apakan daya kita hanya insan kerdil yang tak mempu melawan takdirNya.Dan bagi Uj setiap yang telah ditakdirkan Allah pasti terkandung seribu hikmah.Hanya Allah yang tahu segala isi dilangit dan dibumi.
Kita sebagai hambaNya ini hanya mampu berserah dan redha dengan ketentuanNya...
Walaubagaimana pun kita yang masih hidup ini perlu meneruskan kehidupan kita.Kita tak tahu apa pula yang menimpa kita dikemudian hari.Kita hanya mampu berdoa dan terus berdoa agar kita sentiasa berada dibawah rahmatNya.Yang pergi tetapkan pergi.Dan yang tinggal terus berjuang untuk hidup.Kematian dan kehidupan setiap insan telah ditentukan oleh Allah...






Kali ni tiada menu yang menarik untuk Uj kongsikan.Hanya jus mangga lily yang dapat Uj kongsikan...



Bahannya:

Sebiji mangga lily diambil isinya
10 ketul kiub ais
2 @ 3 sudu besar gula
11/2 cawan air ( kalau nak cair bole lebihkan sukatan air)

Cara:

1.   Satukan semua bahan dan kisar sehingga hancur.
2.   Bila dah hancur bolehlah dihidangkan....






Lagi sedap kalau diletakan whipping cream diatasnya...yumyum....





   Okeyyy...selamat mencuba....









Thursday, 20 March 2014

KARI DAGING KAMBING BERKENTANG SECUITRASA







Assalamualaikum...salam khamis buat semua teman.
Selamat berpuasa juga Uj ucapkan buat teman-teman yang berpuasa sunat khamis arini.Menu Uj untuk tengahari ni tadi ,Uj masak kari kambing.Sebabnya stok daging kambing masih lagi tersimpan.








Lagipun arini  malas nak pikir nak masak ape..makanya selongkar dalam esbok terjumpa pulak daging kambing.Entah bila punya daging kambing lupa pulak Uj.hehe.. lupa pulak daging kambing masih ada tersimpan lagi.Uj gandingkan kari daging kambing ni dengan kentang.Stok kentang pun masih ada berbaki lagi...Haa memang secocoklah tu gandingan beliau berdua ni....Okeylah jomlah jamu mata..dengan versi kari Uj ni...








Bahan:

1 kilo daging kambing ( lamb)
5 biji kentang dibelah 4
5 sudu serbuk rempah kari daging babas*
5 sudu serbuk rempah kari ikan babas*
4 cwn santan sederhana pekat
1/2 cwn cili kering dikisar
sedikit air asam jawa
sedikit garam dan gula
sedikit air utk mengempukan daging

Bahan tumis:

2 biji bwg besar dihiris
6 ulas bwg putih dihis
2 inci halia dihiris
5 tangkai daun kari
sedikit rempah 3 serangkai ( palaga,bunga lawang dan kulit kayu manis)
sedikit myk utk menumis.

Cara:

1.  Add myk dalam periuk.Add bahan tumis.Biar sehingga naik bau.
2.  Bila dah naik bau add cili kering kisar.Masak sehingga cili kering pecah myk.
3.  Bila dah pecah myk add bhn rempah yang bertanda *.Kacau rata dan addkan air asam jawa.
4. Add daging kambing dan kacau sebati bersama bahan rempah.Tutup periuk dan biar daging empuk    Add air utk mengempukkan daging kambing .
5. Bila daging kambing dah mula empuk add santan serta kentang.Kacau rata.
6. Bila kentang dah empuk perasakan dgn garam dan gula.
7. Biar kuah reneh dan memekat seketika.Kemudian bolelah dihidangkan










Selalunya karini lagi sedap kalau dibiarkan semalaman..lagi umphhh rasanya.Pastu dibuat pulak cicah dengan lempeng bodoh..ker atau cekodok ke..Tapi kalau tahap kerajinanan dalam tahap A+ bole jer dibuat roti jala....







                 Okey...enjoy....