mytasteindonesia.com

Monday, 21 July 2014

SAMBAL CUMI DENGAN PETAI






Assalamualaikum...salam sejahtera buat semua teman...
Salam ceria,salam ramadan serta selamat berpuasa juga Uj ucapkan kepada semua teman-teman yang Uj sayangi....
Minggu ini adalah minggu yang terakhir kita berpuasa, sebelum kita menyambut hariraya.Terasa sayu jer hati ni bila ramadan sampai kepenghujungnya.Diminggu yang terakhir ini marilah kita melipat gandakan amal ibadat kita semoga kita semua bertemu malam lailatulqadar....




Ok jom kita beralih ke menu pula yer..Hari ni menu Uj untuk berbuka puasa ,Uj buat sambal sotong atau  cumi yang digandingkan dengan petai.Jom kita jamu mata dengan resepi sambal cumi dengan petai Uj ni versi...








Bahannya:

1/2 kilo sotong dibersihkan
sedikit kunyit serbuk
2 papan petai diambil isinya
segenggam cili kering dikisar
sedikit belacan dikisar bersama cili kering.
1 biji bwg besar dihiris kasar
sedikit air asam jawa( uj guna paste adabi)
sedikit garam ,gula serta perasa(optional)
Sedikit myk utk menumis.



Cara:


1.      Siang sotong ,bersihkan,basuh dan tos airnya.
2.      Gaulkan sotong dgn sedikit kunyit serbuk serta sedikit garam.Gaul rata dan ketepikan.
3.      Panaskan myk.Addkan sotong .Goreng sebentar kemudian angkat.
4.      Dengan myk yang berbaki goreng cili kering yg tlh dikisar tadi.Masak sehingga pecah myk.
5.      Bila dah pecah myk ,addkan air asam jawa.Kacau rata kemudian addkan sotong kacau rata.
6.      Addkan pula bwg bsr yg tlh dihiris tadi.Addkan garam gula atau perasa.Kacau rata.
7.      Bila semua bahan dah serata angkat dan bolehlah dihidangkan.








Jom jamu mata....







Sambal cumi ni Uj gandingkan dengan kangkung goreng belacan dan kobis masak lemak....











Hari ni juga Uj membuat karipap atas permintaan En.suami...Intinya ikan bilis,kentang dan daging...
Karipap ni dah nak berbuka nanti barulah digoreng.Sedap kalau makan karipap ni panas-panas...







             Okeyy...enjoyyy..













Saturday, 19 July 2014

GULAI PEDAS CENCARU BERSAMA JANTUNG PISANG









Assalamualaikum...Salam ramadan dan selamat berpuasa buat semua teman-teman yang Uj sayangi...Kita telah hampir kepenghujung Ramadan..Tip top tip top begitu pantas masa berlalu kan..Marilah kita berdoa bersama-sama agar ramadan ini bukan lah ramadan yang terakhir buat kita..Di harapkan semoga kita masih bertemu lagi diramadan yang akan datang...amin....





Okeylah menu Uj  berbuka puasa petang nanti untuk dimakan bersama nasi putih ialah lemak pedas cencaru bersama jantung pisang.Gandingannya sambal tumis ikan bilis bersama petai serta kangking goreng tauchu....





Bahannya:

4 ekor ikan cencaru dibuang jaket dibersihkan.
Segenggam cili api *
1 inci kunyit hidup*
santan dari sebiji kelapa
4 keping asam keping
1 biji jantung pisang yang telah dibuang kulit kerasnya dan dibelah 4
sedikit garam


Cara:

1.     Ikan cencaru disiang, basuh bersih dan toskan airnya.Jantung pisang yang telah dibelah 4
        direndam dgn sedikit air garam agar jantung pisang itu tidak bertukar warna menjadi gelap
2.     Tumbuk lumat kunyit hidup dengan cili api.Ketepikan.
3.     Addkan ikan kedalam periuk bersama jantung pisang yang telah ditoskan airnya.Addkan bahan 
        tumbuk kedalam periuk juga berserta sedikit garam serta asam keping.
        Gaul rata kesemua bahan.Biar ikan mesra bersama kesemua bahan.
4.     Addkan pula santan.Kacau perlahan-lahan supaya ikan tidak hancur.
5.     Masak diatas api yang sederhana.
6.     Gulai hendaklah dikacau selalu supaya santan tidak pecah minyak.
7.     Biarkan gulai mendidih perlahan-lahan.
8.     Jika perlu addkan sedikit garam lagi.
9.     Biarkan kuah memekat sendiri.Bila kuah dah memekat,tutup api dan bolehlah dihidangkan.







     UJ gandingkan bersama sambal tumis ikan bilis bersama petai dan kangkung goreng tauchu









          Okey...selamat berbuka....









Wednesday, 9 July 2014

ASAM PEDAS PARI DAUN LIMAU PURUT BERKERISIK








Assalamualaikum...
Salam sayang buat semua teman Uj...
Salam sejahtera jua buat semua...Puasa tak arini...hishhh mestilah puasakan...Okeylah apa menu kengkawan untuk juadah berbuka arini..???.







Seperti biasalah Uj kalau berbuka tu lebih suka makan nasi dari makan kuih muih.Tak taulah kenapa.En.Hubby Uj pun cam tu gak..Kalau buat kuih memang tak jalan..Kuih pun kalau ada pun hasil pemberian dari jiran-jiran...Sebagai balasannya Uj isikan lauk pauk jer buat mereka.Cuma kalau  buat pun sekali sekala jer..mana yang teragak jer...
Okeylah takmo celoteh panjang-panjang.Memandangkan masa yang amat terhad ni Uj kongsikan lauk berbuka puasa kami sekeluarga arini iaitu asam pedas ikan pari daun limau purut berkerisik.mak aii panjangkan...ok jom tinjau resepi....



Bahannya:

8 potong ikan pari dibersihkan dengan perahan limau kasturi dan ditoskan
1 sudu teh halba
1 sudu teh biji sawi
garam serta sedikit perasa( optional)
sedikit minyak untuk menumis
2 biji terung panjang dibelah 2 dan dipotong
2 batang serai diketuk
4 helai daun limau purut
1 sudu besar kerisik
sedikit air perahan asam jawa( Uj guna pes asam jawa adabi)
Air untuk dijadikan kuah ( klu nak pekat letak sedikit jer.kalau nak kuah yg banyak addkan lebih)

Bahan kisar

Segenggam cili kering
sedikit belacan
1 helai daun limau purut dibuang urat tengahnya
1 inci halia
sedikit lengkuas
1 inci kunyit hidup
1 biji bawang besar
4 ulas bawang putih


Caranya:

1.      Panaskan minyak addkan biji sawi,halba dan serai yang telah diketuk.Addkan bahan kisar.
         Masak sehingga naik bau dan terbit minyak.
2.      Bila bahan tumisan dah terbit minyak addkan air asam jawa.kacau rata addkan ikan pari tadi.
3.      Gaul mesra ikan bersama bahan tumisan tadi.
4.      Bila dah serata addkan air.Kacau rata dan biarkan kuah mendidih.
5.      Bila kuah dah mendidih addkan terung yang telah dipotong tadi serta daun limau purut.
6.      Bila kuah dah terbit minyak addkan kerisik ,garam,serta sedikit perasa.Gaul rata.
7.      Biarkan kuah mendidih seketika...kemudian tutup api dan boleh lah dihidangkan...







Untuk lebih kick lagi sebelum dihidangkan taburkan sedikit serbuk lada hitam...
Asam pedas ni sedap dimakan panas-panas..dapat pulak dihirup kuahnya...
Tapi hati hati bila menghirup..takuatiri tersedak pulak....




                     Okey...Enjoy...







Saturday, 5 July 2014

TELUR ITIK GULAI BEREMPAH





Assalamualaikum....
Salam sejahtera buat semua sahabat-sahabat Uj yang Uj sayangi....Tak lupa juga Uj nak ucapkan selamat berpuasa bagi mereka yang berpose...hehe







Oklah harap-harap jangan jemu ek kengkawan..Uj nak masak telur itik lagi...Kali ni Uj buat masak berempah pulak.Malas nak simpan telur itik ni lama-lama.Takut-takut menapos pulak telur itik ni nanti.Makanya Uj ambil keputusan untuk memasaknya dengan segera.Lagi pun hasil pemberian mak mertua ni tak ternilai harganya.Betul tak kengkawan.Biarpun telur itik sebutir...Uj amat -amat hargai...Takder mak tak dapatlah anaknya.Tak gitew.. ngeh..ngeh.Ok tutup story.Jom kita ke resepi...



Bahannya:

6 biji telur itik dibasuh bersih kulitnya
2 sudu besar rempah kari ikan babas
2 sudu besar rempah kari daging babas
5 ulas bawang kecil*( dikisar)
Segenggam ikan bilis*(dikisar)
10 ulas cili api dihirisatau diketuk (kalau suka rasa  pedas)
3 ulas bwang putih dihiris
1 inci halia dihiris
4 tangkai daun kari
2 batang serai diketuk
sedikit air asam jawa( uj guna pes asam jawa adabi)
santan yang sederhana pekat dari sebiji kelapa
sedikit garam sedikit perasa (pilihan)


Cara:

1.  Satukan semua bahan kedalam periuk.Kecuali pes asam jawa dan telur itik
2.  Masak kuah diatas api yang sederhana dan dikacau selalu.Addkan pes asam jawa.Kacau rata.
3.  Bila kuah dah mereneh,pecahkan telur itik satu persatu dengan perlahan.
4.  Biarkan telur itik masak dengan sendirinya.Kemudian barulah dikacau perlahan-lahan sehingga
     kedasar periuk.
5.  Bila santan dah mula memekat dan telur itik dah kelihatan sebutir-sebutir,tutup api.
6.  Sedia untuk dihidangkan..







   Okeyyy...selamat memasak..








Tuesday, 1 July 2014

GULAI TELUR ITIK BERSAMA HIRISAN DAUN KUNYIT









Assalamualaikum..selamat berpuasa buat semua teman-teman yang Uj hormati..
Apa juadah berbuka puasa untuk hari ni ??....
Menu untuk berbuka puasa Uj hari ini ialah gulai telur itik bersama hirisan daun kunyit.Telur itik ni hasil pemberian dari Mil Uj .Uj gandingkan gulai telur itik ni dengan masin sepat goreng belado..Alhamdulillah rezeki yang diberi Allah untuk berbuka harini...






Bahan:




10 biji telur itik
1/4 cwn cili api*
1 inci kunyit hidup*
2 ulas bawang kecil*
segenggam ikan bilis*
santan dari sebiji kelapa
3 keping asam keping
sedikit garam
3 helai daun kunyit dihiris kasar
3 btg serai diketuk


Cara


1. Tumbuk bahan bertanda sehingga lumat.Ketepikan
2. Dalam periuk add bahan tumbuk,asam keping,serai ketuk,serta santan dan sedikit garam.
3. Masak diatas api yang sederhana dan kacau selalu  supaya santan tak  pecah minyak
4. Bila santan dah mendidih dan mula memekat masukan telur itik tadi,satu persatu.Biarkan
    telur tu mengeras sedikit,kemudian barulah dikacau perlahan-lahan.Jika dikacau selalu
    dikuatiri telur itik tu akan pecah  dan tidak akan menjadi sebiji-sebiji.
5. Bila kuah dah agak memekat addkn daun  kunyit yg telah dihiris tadi serta perasakan dengan
    sedikit garam lagi.Biarkan kuah mereneh sebentar.
6. Bila kuah dah memekat,tutup api dan sedia untuk dihidangkan......




Gulai telur itik ini Uj gandingkan dengan sepat masin goreng belado...








  Wangi jer bau gulainya jika didiletakan hirisan daun kunyit...




           Okeyyy...enjoy....












Friday, 27 June 2014

PAJERI NENAS




Assalamualaikum...salam sejahtera dan selamat berpuasa Uj ucapkan buat semua teman....
Pejam  celik,pejam celik tut..tut dah sampai pun kebulan ramadan dan bulan yang penuh barakah.Kejap jerkan masa berlalu..Usia kita pun turut meningkat.Yang pergi tetapkan pergi dan diratapi manakala kelahiran orang baru disambut dengan gembira.Begitulah lumrah alam.





Oklah jom kita ke menu....
Rasanya dah lama jugak Uj tak buat pejeri nenas.Pejari nenas ni memang peberet family Uj.Kena pulak nak menyambut puasa nikan.Selera sangat kalau digandingkan dengan ikan goreng atau ikan masin goreng...jomlah jamu mata.....





Bahannya:

1 biji nenas masak( Uj guna nenas sarawak)


Bahan tumis:

1 batang kayu manis*
2 kuntum bunga lawang*
4 biji buah pelaga*
3 inci halia dihiris*
6 ulas bawang putih dihiris*
1 biji bawang besar dihiris*
 segenggam udang kering ditumbuk  ( direndam kemudian ditumbuk)*
4 sudu besar kari ikan babas
4 sudu besar kari daging babas
1/2 cawan kerisik ( lagi sedap kerisik buatan sendiri)
sedikit hirisan gula melaka
sedikit garam
Santan yang sederhana pekat dari sebiji kelapa
sedikit minyak untuk menumis



Cara:

1. Nenas dibelah empat dan dipotong dalam ukuran 1/2 inci
2. Panaskan kuali, addkan minyak.Tumis bahan bertanda sehingga layu dan berbau wangi.
3. Addkan rempah kari.Kacau rata.Tambahkan sedikit air.Masak bahan rempah sehingga terbit
    minyak.
4. Bila dah terbit minyak addkan nenas yang telah dipotong tadi.Kacau perlahan-lahan supaya
    nenas tak hancur.
5. Bila nampak nenas dah sedikit layu addkan santan yang sedarhana pekat tadi.Kacau rata lagi.
6. Biarkan kuahnya memekat dan terbit minyak.Tetapi harus dikacau sehinnga ke dasar kuali.
7. Bila dah terbit minyak addkan kerisik,sedikit gula melaka yang telah dihiris serta garam.
8. Kacau rata dan bila santan dah memekat dan terbit minyak,bolehlah diangkat.




          Sedap dimakan bersama ikan goreng atau ikan masin goreng...







          Okey...enjoyyy..













Friday, 20 June 2014

RENDANG PEDAS BEREMPAH SECUITRASA








Assalamualaikum buat semua teman...
Salam jumaat dan salam penghulu segala hari...perbanyakanlah salawat ke atas nabi junjungan kita SAW..semoga kita berharap mendapat syufaat dari baginda kelak...
Selamat menunaikan solat jumaat bagi kaum adam..






Dah makan ker...apa menu tengahari ni....Hari ni Uj ada mood terajin sikit..Rajin nak buat rendang untuk santapan keluarga...
Masa pun tak mengizinkan untuk Uj berceloteh panjang..apa kata bagi mereka yang ingin mencuba bolehlah mencubanya yer dan Uj sertakan sekali resepinya yer....










BAHANNYA:

1  kilo daging btg pinang
1  btg kulit kayu manis
3  kuntum bunga lawang
3  ulas buah pelaga
2  sudu bsr rempah kari
3/4 cwn kerisik
7  btg serai dihiris halus dan diramas-ramas sedikit.
    santan dari 2 biji kelapa
    garam dan perasa (sedikit hirisan gula melaka)
    myk utk menumis
    sedikit air utk mengempukan daging



Bahan kisar A:*

1 biji bwg bsr*
10 ulas bwg kecil*
7 ulas bwg putih*
3 inci halia*
1 inci lengkuas*
3 inci kunyit hidup*
  segenggam cili api* ( ikut tahap kepedasan)
7 btg serai *
3 helai daun limau purut dibunag urat tengahnya


Bahan B  ( digoreng tanpa minyak kemudian dikisar kering )



1/4 cwn jintan manis#
1/4 cwn jintan putih#
1/4 cwn ketumbar#
1/2  sdu bsr lada hitam #

Cara:

1. Potong daging , basuh bersih dan toskn airnya
2. Goreng bahan kisar B tanpa myk sehingga naik bau dan kisar kering.Ketepikan.
3. Kisar  bahan kisar A  *.Ketepikan
4. Panaskn myk add bahan kisar A *.Addkan juga kulit kayu manis,bunga lawang serta buah pelaga
    Addkan juga serbuk rempah kari.Kacau rata sehingga naik bau dan terbit minyak.
5. Bila dah terbit myk, addkn daging kacau biar daging empuk.( klu x empuk bole tambah air sedikit)
6. Bila daging dah agak2 empuk add kan santan.Kacau selalu sehingga kedasar supaya x hangus .
7. Biar santan memekat dgn api yg perlahan.Kacau sentiasa.
8. Bila rendang dah memekat addkn garam,gula melaka  serta  perasa (optional),serai yg telah dihiris
    Addkan sekali daun limau purut.Akhir sekali addkan kerisik.Kacau rata.Bila kuah rendang dah
    mula kering dan rendang dah mula terbit minyak.Kacau rata dan tutup apinya.
 9. Sedia utk dihidangkan...sedap dimakan bersama nasi yang panas.




Kalau rajin bole gak dimakan bersama ketupat segera....





                            Okeyy....