mytasteindonesia.com

Friday, 17 October 2014

KEK COKLAT KUKUS MOIST MUNIRA BAHARUM VERSI BAKAR







Assalamualaikum..salam hujung minggu buat semua teman.
Terima kasih kerana sudi intai mengintai kedapur Uj ni..
Dah lama sebenarnya Uj tak membaking.Sebabnya mood membaking kelaut.Secara kebetulan atas permintaan anak buah yang datang bertandang ,Uj buat kan sebijik kek coklat.
Resepi Uj gunakan resepi dari  kek coklat kukus dari Puan Munira Baharom  rakan Fb Uj.Kek coklat versi Puan munira ni versi kukus pernah Uj buat sebelum ni disini.Memang pemes kek coklat moist versi kukus Puan Munira ni.Ramai yang dah mencubanya.
Tapi kali ni Uj buat versi bakar plak.Entah kenapa malas pulak Uj nak mengukusnya.
Hasilnya memang tak mengecewakan.Masih tetap moist....yumyum...



Tak caya..cer close-up sikit...ha moist kan...


Bila anak buah dah datang terus Uj hidangkan tak sempat pun nak snap gamba..Sekejap jer dah licin..hehe Suka betul diorang...Siap pesan "nanti bole x buatkan lagi yer..yer.."
Hish-hish...Yelahh...

 Ni jer la yang dapat Uj selamatkan ..sepotong jer.Uj tinggalkan untuk Encik Suami..





Terima kasih kepada Puan Munira diatas resepi keknya yang sedap ni...Tapi maaf laa yer bahan-bahannya Uj termenderhaka sikit....


KEK COKLAT KUKUS MOIST
Resepi dari: Puan Munira Baharom ( rakan FB)

Bahan A:

1 cwn gula pasir* ( Uj guna gula perang)
1 cwn serbuk koko*
1 cwn susu cair* ( UJ guna susu perasa coklat jenama dutch lady)
1 cwn susu pekat*
1 cwn myk masak* ( UJ guna minyak jagung)

Bahan B:  ( diayak bersama)

3/4 cwn tepung gandum
1 sudu kfc baking powder
1 sudu kfc soda bikarbonat
secubit garam ( Uj tambah)

Bahan C:

4 biji telur diblender  (Uj pukul menggunakan whisk)
1 sudu teh esen vanila ( Uj tambah)


Cara:

1.  Satukn bahan A (yg bertanda *) kedlm periuk.Gaul sebati dan dimsk atas api yg perlahan sehingga
     adunan menjadi licin.Rehatkn sebentar bila dah sebati.

2.  Satukan bhn B dan C kedlm A(berselang seli.gaul dgn senduk).add esen vanila.Gaul rata.

3.  Bila dah sebati tuang kedlm loyang yg tlh disapu dgn sedikit myk dan dialas dgn kertas.

4.  Panaskan oven selama 15 minit dengan suhu 170 degree dan masukan adunan kedalam oven.
     Bakar selama 45 ~ 50 minit. ( atau mengikut tahap kepanasan oven memasing)
5.  Untuk memastikan kek dah masak cucuk dengan lidi dan bila lidi tu keluar dengan keaadaan
     yang bersih..boleh lah dikeluarkan kek tersebut.
6.  Sejukan terlebih dahulu sebelum dituangkan topping coklat diatasnya.
   


   Untuk topping :

1/3 cwn susu pekat ( bole kurangkan kalau tak suka manis)
1/2 cwn serbuk koko( Uj guna van hauten)
1/2 cwn minyak jagung ( bole guna minyak masak)
sedikit garam


 Cara:

Satukan semua bahan dan masak diatas api yang kecil.
Bila kek telah sejuk,tuangkan coklat diatas kek...
Biar meleleh ditepi kek..yumyum




 Memang rancang nak buat sekali lagi versi bakar ni.
 Memang tak puas makan.....dan nak jamu lagi sekali anak-anak buah hehe...
 Tentu diorang suka...






        Okeyy...happy baking






Wednesday, 15 October 2014

LEMAK CILI API DAGING SALAI DENGAN PISANG MUDA








Assalamualaikum...salam rabu serta salam ceria buat semua teman Uj.
Terima kasih kerana sudi singgah ke dapur Uj yang tak seberapa ni.Menu Uj kali ni..lemak cili api daging salai dengan pisang muda.
Daging korban masih ada lagi tersimpan didalam esbok.Tulah kerena mood rajin datang pulak menyerang,makanya rajin lah pulak nak menyalai.Sebenarnya dah lama Uj tak masak daging salai.Secara kebetulan pisang muda ada pulak tu Uj bawa balik dari kampung tempuhari.Makanya mula lah versi menyalai daging.








Tapi versi Uj senang jer .Uj panggang dalam oven jer.Nak menyalai menggunakan bara api takut pulak asapnya mengganggu jiran sebelah...
Panaskan oven terlebih dahulu dengan suhu 250 degree dalam masa 10 minit kemudian aturkan daging yang telah dihiris nipis selebar tapak tangan tadi diatas rak pemanggang.Kemudian panggang la sehingga daging tu kelihatan kering.Terpulang laa samada nak kering ker atau nak sederhana kering.Uj suka sederhana kering sebabnya daging tu nanti tak lah liat sangat bila dikunyah.
Versi Uj kalau masak daging salai tak menggunakan bawang serta halia.Itulah versi nenek dan mak Uj masak daging salai...Tulah kan lain orang lain caranya ....Yang penting bagi Uj lebihkan serai dan santan mestilah pekat.Terasa pulak pedasnya...yumyum...







Bahannya:


1 kg daging lembu dipotong
sedikit kunyit serbuk utk salai daging
segenggam ciliapi (ikut tahap kepedasan yang dikehendaki)
1 inci kunyit hidup
6 btg serai diketuk
santan dari sebiji kelapa( klu kelapa kecil guna santan dari 2 biji kelapa)
sedikit garam sebagai perasa.(optional)
sesisir pisang muda diambil kulit serta isinya dipotong menyerong.


Cara:


1.       Hiris nipis kepingan daging sehingga lebar tapak tangan.Basuh bersih dan lumur dgn garam
          dan lumurkan dengan sedikit kunyit serbuk.
2.       Panggang daging atas bara sehingga kering.Hiris daging menjadi kepingan kecil selebar 1 inci
          Sambil tu siang pisang muda dan rendam dengan sedikit air limau kasturi berserta garam
          untuk menghindarkan pisang dari menjadi lebam.
3.       Tumbuk kunyit hidup bersama cili api dengan sedikit garam sehingga lumat.
4.       Satukan bahan tumbuk,pisang yang telah disiang ,daging salai,santan serta serai dan masak
          diatas api yang sederhana dengan mengacau selalu supaya santan tak pecah minyak.
          Kacau sehingga kuah mula memekat.
5.       Bila kuah  dah mula memekat addkan garam serta sedikit serbuk perasa.Kacau sebati dan biar
          kuah mereneh seketika.Bila kuah dah mula memekat.Tutup api dan bolelah dihidangkan.

       










 Digandingkan dengan ikan masin goreng dan nasi panas...





      Okey..selamat memasak....










Friday, 10 October 2014

LEMAK PEDAS UDANG GALAH DENGAN REBUNG






Assalamualaikum...salam jumaat kepada semua rakan-rakan yang Uj hormati...
Dah makan ker.Apa menu tengahari ni...???
Sebelum tu,marilah kita perbanyakan salawat keatas nabi junjungan kita S.A.W,semoga kita beroleh
syufaat dari baginda kelak.
Kalau kita sebut jer makanan yang banyak mendatangkan kolesterol,tentu kita terbayang makanan dari lautkan.






 Ketam,udang,sotong.Huhuhu...tapi kesemua menatang ni sedapkan..Bila makan lupa bab kolesterol sekejap...hehe.Yang ada penyakit gatal kulit pulak..sedap betul menggarukan..kan..kan.
Okey pekata kita jamu mata dengan udang.Kali ni Uj masak udang galah lemak pedas cili api dengan rebung.Udang galah ni pemberian rakan baik Uj yang suaminya suka sangat gi memancing udang.
Alhamdulillah...rezeki pemberian Allah.Kata orang..."orang berbudi kita berbahasa"...Terima kasih Uj ucapkan kepada beliau yang sering juga memberikan udang galah jika suaminya dapat udang galah ketika memancing atau menjala....






Bahannya:

10 ekor udang galah dibersihkan ,dibasuh dan ditoskan
1/4 cwn cili api (boleh kurangkan lagi jika tak suka pedas)
2 inci kunyit hidup
2 keping asam keping
Sedikit garam
Santan dari sebiji kelapa
Sedikit rebung,dibasuh bersih dan perahkan airnya


Cara:

1. Tumbuk kunyit hidup dengan cili api bersama sedikit garam sehingga lumat.
2. Add bahan tumbuk kedalam periuk.
3. Add udang,rebung sedikit garam dan asam keping kedalam periuk.Gaul rata
4. Tuangkan santan kedalam periuk.Kacau rata.
5. Masak  diatas api yg sederhana.Kacau selalu supaya santan tak pecah minyak.
6. Biar kuah memekat dan kacau selalu.
7. Perasakan dgn garam.Kacau lagi.Biar gulai mereneh seketika.
8. Bila kuah dah  memekat...padam api.
9. Sedia utk dihidangkan....


...Jemput makan.....





Okey...enjoy...


Thursday, 2 October 2014

LEMAK PEDAS CILI PADI KETAM DENGAN DAUN KUNYIT






Assalamualaikum...
Salam ceria dan salam sejahtera buat semua teman...
Didoakan agar kesemua rakan-rakan Uj beroleh kesejahteraan hendaknya...Aamin..
Tinggal beberapa hari jer lagi kita umat Islam akan menyambut hari raya Aidil Adhakan.Begitu cepat masa berlalu.Pejam celik,pejam celik umur kita pun dah menginjak ke satu angka lagi.
Bagi mereka yang pergi menunaikan fardu haji di tanah suci Mekah Uj doakan juga semoga kesemuanya mendapat haji yang mabrur sekembalinya mereka nanti....
Okey jom kita beralih kemenu...






Kali ni Uj nak kongsikan salah satu lauk kegemaran Uj iaitu ketam.Ketam ni selalunya Uj buat masak lemak cili api jer.Kadangkala atas permintaan Encik suami yang suka meratah tu,Uj buat jugak masak masam manis.Kalau dah masak masam manis  tu, sedap diratah jer ketamnyakan...Yum..yum...
Ok lah jom kita ke bahannya untuk penyediaan lemak pedas ciliapi versi Uj.Lain orang lain caranya kan.
Untuk lemak pedas cili api ketam ni,Uj suka kurangkan sikit penggunaan ciliapinya,sebabnya senang nak meratah..nanti takder la pijar mulut....hehe







Bahannya:


6 ekor ketam bunga dibersihkan dan dibelah 2
2 inci kunyit hidup
4 helai daun kunyit dibasuh bersih dan dikoyak-koyakan.
Garam serta  2 keping asam keping
Segenggam cili api ( ikut kepedasan yang diingini)
Santan dari sebiji kelapa ( santan pekat)
Sedikit perasa(optional)






Cara:

1. Tumbuk  cili api dan kunyit hidup dengan sdikit garam sehingga lumat .Ketepikan
2. Add ketam kedalam periuk.Addkan bahan tumbuk, asam keping serta sedikit garam.Gaul rata
3. Masak diatas api sehingga ketam dah mula nampak sedikit kemerahan warnanya.
4. Bila dah nampak ketam dah mula kemerahan add santan pekat tadi.Kacau selalu supaya santan
    tak pecah minyak.
5. Bila  nampak kuah dah mula memekat,masukan daun kunyit yang telah dikoyak-koyakan tadi.
6. Perasa dengan sedikit garam serta perasa,biar kuah mereneh seketika dan sedia utk dihidangkan....





Jom jamu mata....






   Okeyyy...selamat meratah dan enjoyyyy
















Sunday, 28 September 2014

EGG BURGER...JOM MAKAN SAMPAI COMOT MULUT.....





Assalamualaikum...
Salam sejahtera..salam ceria jua buat semua teman-teman Uj...
Sihat ker arini?.Uj doakan semoga agar kesemua rakan-rakan Uj sentiasa berada didalam keadaan sihat sejahtera hendaknya,dan juga ceria- ceria selalu....




Ok laaa..apa kata jom kita buat egg berger...
Sesekali kita tukar selera pulakkan apa salahnya kan.Selalu kita beli jer..apa kata kita buat sendiri berbaloi...
Ok .. jom kita ke bahannya....






Bahannya:

6 biji telur
6 keping daging berger Ramli ( Uj guna perasa salai jenama Ramli)
6 keping roti berger 
sedikit sos lada hitam ( Uj guna jemana maggie)
sedikit sos cili ( Uj guna jenama life)
sedikit hirisan timun
sedikit hirisan tomato
sedikit daun salad
sedikit hirisan bawang besar
sedikit garam

Caranya:

1.      Panaskan oven 250 degree selama 5 minit.
2.      Sapukan dulang pembakar dengan sedikit mentega.
3.      Aturkan daging berger kedalam dulang pembakar.Cucuk-cucukkan daging berger dengan garfu
         sapukan  sedikit sos lada hitam .





  4.                  Bakar selama 10 minit.Bila daging berger dah masak keluarkan dari oven dan susun   
                       kedalam pinggan.




4.      Panaskan kuali leper,sapu kan sedikit mentega keatas roti berger tadi dan tekan permukaan roti
         tadi pada permukaan kuali.Kemudian angkat dan ketepikan.
5.      Pukul sebiji telur addkan sedikit garam.Panaskan kuali leper tadi dan curahkan telur kedalam
         kuali tadi.







5.      Bila telur dah masak,addkan daging berger yang telah dipanggang tadi.Lipat kemas.Aturkan
         kedalam pinggan.Buat kesemua daging berger dan telur tadi.



                            Ini dia daging berger yang telah siap dibungkus dengan telur...







6.      Kemudian susunlah kesemua bahan sayuran tadi keatas roti berger yang telah siap tadi
         mengikut citarasa masing-masing.
        




         Sedia untuk dimakan....


          Okeyy enjoyyyy...








Thursday, 25 September 2014

LEMAK PEDAS DAGING KAMBING DENGAN KENTANG









Assalamualaikum...
Salam ceria dan salam persahabatan buat semua teman..
Selamat petang ....
Tup tap tup tap..hari dah pun petang.Uj pun baru jer dapat meluruskan pinggang setelah selesai menguruskan kerja rumah...Sibuk sangat rasanya semenjak dua menjak ni.Banyak komen kawan-kawan yang tidak dapat Uj balas...Maaf yer seandainya Uj terlewat membalas komen-komen tu nanti.Dengan  itu juga Uj pun tak dapat cuci mata dan membuat blogwalking kt dapur kengkawan...





Kali ni Uj nak kongsikan menu daging kambing pulak.Daging kambing ni  Uj buat masak lemak cili padi bersama kentang pulak kali ni...Ok laa masa pun tak mengizinkan untuk Uj berceloteh lebih panjang lagi..jom terus kita ke resepi....







Bahannya:


1 kilo daging kambing ( lamb Australia)
Segenggam cili padi * (ikut tahap kepedasan)
2 inci halia*
2 inci kunyit hidup*
1 biji bwg besar yang sedarhana besar*
4 batang serai diketuk
Santan dari sebiji kelapa
4 biji kentang dibelah 4
sedikit garam


Caranya:


1.  Tumbuk bahan bertanda dengan sedikit garam sehingga lumat.
      Gaulkan bahan tumbuk bersama daging yang telah dibasuh bersih.
      Addkan  kedalam periuk.Addkan juga sedikit garam.Gaul rata kesemua bahan.
2.   Masak diatas api yang sederhana besar sehingga daging sedikit empuk.
3.   Bila daging dan sedikit empuk addkan kentang serta santan.Kacau selalu supaya santan tak pecah
      minyak.
4.   Bila santan dah mula memekat,daging serta kentang dan pun empuk addkan sedikit garam.
5.   Kacau rata.Perlahankan api.Biar kuah mereneh sebentar.
6.   Bila kuah dah memekat,tutup api dan sedia untuk dihidangkan....







             Okey  enjoyyy.....











Tuesday, 16 September 2014

LEMAK PEDAS UDANG DENGAN KELADI SAYUR






Assalamualaikum...Salam ceria..
Salam hari Malaysia buat semua teman.
Hari ni cutikan..bagi mereka yang bekerja pada hari ni ..teruskan lah tugas...
Dan bagi mereka yang cuti pulak tentunya ramai yang  berkumpul dengan keluarga.Meriah rasanya kan...
Ok beralih ke menu pulak yer..






Siapa penah makan keladi sayur.Uj pangge keladi sayur jer.Tapi tak tau pulak Uj, kalau keladi ni ada nama yang lain selain di pangge keladi sayur .Selalunya keladi sayur ni Uj gunakan batang nyer aja .Isinya jarang pulak Uj gunakan.Uj tau pun dari MIL Uj.Sememangnya MIL Uj rajin menanam sayur-sayur kampung ni.Kalau menanam tu menjadi ajer pulak.Subur-subur belaka.Sawi terung,kacang panjang,cili api,pokoknya kalau balik kampung tu tak yah beli dah sayur-sayur kampung ni.Keladi sayur ni pulak bila nak memasaknya tak perlu direbus atau dicelur dulu, tak seperti keladi yang biasa tu.Keladi ni hanya disiatkan ajer kulitnya,dibasuh bersih,toskan terus dimasukan kedalam gulai.Bagi Uj sedap...
Selalunya gandingan yang sesuai untuk keladi sayur ni udang,kerang ,ketam,siput atau ayam masak lemak cili padi.Sedap jugak kalau dimasak asam rebus tempoyak...
OK jom kita ke menu....







Bahannya:

1/2 kilo udang
8 batang,batang keladi sayur
segenggam cili api (ikut tahap kepedasan)*
2 inci kunyit hidup*
3 keping asam keping
santan dari sebiji kelapa
sedikit garam sarta perasa(optional)


Cara:

1.     Tumbuk cili api berserta kunyit hidup dengan sedikit garam sehingga lumat.Ketepikan.
2.      Batang keladi disiat kulitnya.Dipotong dalam 2 1/2 inci,dibasuh bersih dan ditoskan airnya.
3.      Satukan bahan tumbuk kedalam periuk.Addkan sedikit garam serta asam keping.Gaul
         rata.Selepas itu addkan santan.Gaul rata lagi.
4.      Masak diatas api yang sederhana.Kacau selalu supaya santan tak pecah minyak.
5.      Masak sehingga santan memekat.Bila santan dah mula pekat,Addkan udang serta keladi yang
         telah dibasuh bersih tadi.
6.      Biarkan gulai mereneh sebentar sehingga udang dan batang keladi tu masak.Bila dah masak
         addkan sedikit garam lagi serta sedikit perasa(optional)
7.      Kacau perlahan-lahan dan sedia untuk dihidangkan...




   Uj gandingkan dengan ikan masin cekik leher..




        Okeyyy...selamat memasak....