mytasteindonesia.com

Wednesday, 27 August 2014

KAMBING PANGGANG BERSAMA KENTANG PUTAR





Assalamualaikum.....
Salam ceria buat semua teman dan selamat berpuasa kepada rakan-rakan yang berpuasa sunat khamis hari ini...




Semalam  atas permintaan En.hubby dah lama tak makan lamb chop katanya.Makanya, kami pun pergilah mencari dan beli daging lamb Australia serta bahan-bahan perapan di supermarker giant.Alhamdulillah..ada pulak beliau tu.
Malam tadi, Uj pun mulalah memanggang daging kambing yang telah diperap bersama bahan perapan.
Nak senang kerja ,Uj panggang dalam oven jer...Oven Uj pun dah lama tidur.Maka malam tadi terperanjat beruklah oven tu bila tetiba lak nak panggang kambing hehe...



Kerja pun tak renyah, Uj cuma beli sos BBQ jenama Heinz yang perasa hikory smoke.Memang berbaloi-baloi..x sedar Uj termakan 2 keping daging kambing panggang tu..
Oleh kerana kambing punya pasal makanya tak dapat lah Uj nak mendeko-deko bagai meja tu. Sebabnya masing-masing dah meleleh airliur berdiri keliling meja..Uj snap ajelah apa yang sempat..En.Hubby pun asik lalu lalang tepi meja tu..Maaflah kalau-kalau terrr... enterprem kain pelekatnya ekkk.Kali ni Uj gandingkan kambing panggang ni dengan kentang lecek bersama sos nya..Ala yang ala-ala KFC tu...




Inilah kentang lecek ala-ala KFC tu....


 Okey jom jamu mata..tak berkenan ker .....

Untuk resepi kentang putar dan sos ala KFC resepinya disini..Yang selalu juga Uj buat...





Resepi untuk kambing panggang:

Bahannya:

6 keping daging kambing( Australia lamb )
1/2 cwn  Heinz BBQ sause hikory smoke
sedikit serbuk lada hitam
sedikit serbuk oregano
2 batang lobak merah yang dibelah 4.
Sedikit mentega untuk sapuan ke dalam loyang pembakar.

Caranya:

1.  Bersihkan kepingan daging kambing.Lap kering dengan tisu towel.
2.  Satukan dalam satu bekas sause BBQ dengan serbuk oregano.Kacau rata.
3.  Sapukan keatas kepingan kambing.Serata yang mungkin.
4.  Peraplah lebihkurang dalam 4 jam.Lagi lama lagi sedap.
5.  Panaskan oven 250 degree terlebih dahulu selama 10 minit.
6.  Sapu loyang dengan sedikit mentega dan atur lobak merah yang telah dibelah 4.
7.  Letakkan daging kambing yang telah diperap tadi diatas lobak merah tadi.Taburkan dengan
     sedikit serbuk lada hitam.
8.  Bakar selama 1/2 jam atau sehingga daging kambing masak seperti yang diingini..





Gandingan yang mantop...Cer cuba...berbaloi-baloi...





Okey selamat memanggang...








Saturday, 23 August 2014

ASAM PEDAS DAUN KARI BEREMPAH








Assalamualaikum....
Salam sejahtera dan salam ceria buat semua teman-teman Uj...Disebabkan kesibukan yang teramat sangat,dah lama gak Uj tak berkongsi menu.Oklah..menu Uj untuk tengahari dengan cuaca yang mendung sepoi-sepoi bahasa ni ialah Asam pedas daun kari berempah.Gandingannya telur dadar dan  taugeh goreng bersama tauhu.






Semenjak dua menjak ni hujan turun mencurah-curah,dan menyuburkan lagi pokok daun kari Uj yang Uj tanam didalam pasu.Oleh kerana teruja sangat nak masak daun kari,makanya Uj buat asam pedas daun kari berempah.
Okeylah jom layan.....dapatlah hirup kuahnya yang cair-cair sikit gitew..ermmmm










BAHANNYA:

2 ekor ikan cencaru dibersihkan dan dipotong kpd 3 bahagian.( apa jenis pun bole..)
1 btg kulit kayu manis
1 kuntum bunga lawang
3 biji buah pelaga
5 tangkai daun kari.
Segenggam cili kering*
1 biji bwg bsr*
3 ulas bwg putih*
sedikit belacan*
1/2 inci lengkuas*
1 inci halia*
1 inci kunyit hidup*
Sedikit serbuk lada hitam
sedikit air ( terpulang nak byk ker sikit)
sedikit air asam jawa ( Uj guna pes adabi)
sedikit garam dan perasa( optional)
sedikit myk untuk menumis


Bahan sampingan:

7 tangkai bendi



CARA:


1.     Bersihkan ikan perap dgn sedikit asam limau.Basuh bersih dan toskan.
2.     Kisar lumat bahan bertanda*
3.     Panaskan myk.Add kulit kayu manis,bunga lawang dan buah pelaga.
4.     Kemudian addkan bahan kisar masak sehingga naik bau.Addkan pula daun kari.Kacau rata.
5.     Masak sehingga terbit myk.Bila dah terbit myk, addkan air asam jawa.Kacau rata.
6.     Addkan ikan.Kacau perlahan-lahan.Biarkan ikan sebati dgn bahan tumisan.Biar seketika.
7.     Bila ikan dah sebati dgn bahan tumisan, addkan air.Airnya ikut kesesuaian.Jika mahu kuah yang
        pekat addkan sedikit sahaja air.Jika mahu kuah yang cair addkan lebih air.Kacau rata.
8.     Biarkan kuah mereneh dan memekat seketika.Bila kuah dah agak memekat, addkan garam serta
        perasa.Kacau rata.Addkan bendi serta serbuk lada hitam.
9.     Kacau rata kemudian padam api. Siap untuk dihidangkan...panas-panas....


Masukan nasik panas ke dalam pinggan.Amik kuah asam pedas ala-ala kuah mee sup,add seketui ikan serta bendi...gaul sarata..makan stail  mee sup.." slrup"...Guna sudu dan garfu...mabless






       Okey...slurp..slurp...Enjoy...





Saturday, 16 August 2014

SPAGHETTI CARBONARA YANG MUDAH DAN SEDAP







Assalamualaikum..
Salam sejahtera dan Selamat hari Raya Uj ucapkan buat semua teman-teman Uj.Masih lagi didalam mood raya.Salah satu menu laris yang Uj hidangkan buat mereka yang datang berkunjung kerumah Uj ialah Spegetti carbonara mudah..Setiap kali buat pasti ada yang meminta resepi.
Resepi Uj simple jer..iaitu Uj guna kan sos carbonara cendawan digabungkan dengan sos carbobara keju dan herba jenama prego...Tak caya cer cuba....









Bahannya:


1paket spegeti ( Uj guna san remo)
2 tin sos carbonara cendawan ( tin warna biru jenama prego )
2 tin sos carbonara herba dan keju ( tin warna kuning)
sedikit mentega ( Uj guna jenama anchor)
2 ulas bawang putih dicincang
1 biji bawang besar di potong dadu
sedikit hirisan  keju cheedar ( Uj guna jenama bego)




Cara:


1.  Didihkan air.Bila dah mendidih addkan sedikit garam serta sedikit myk masak kedalam air yang
     mendidih.Bila air dah mendidih addkan spegeti.Biarkan spegeti mengembang dan agak-agak
     lembut.Kemudian toskan sepegeti.Ketepikan.
2.  Untuk membuat sos.Addkan sedikit mentega kedalam periuk.Bila mentega dah cair,addkan
     bawang putih dan bawang merah yang telah dihiris dan dipotong dadu tadi.masaklah sehingga
     kedua-dua bawang menjadi layu.
3.  Bila bawang dah menjadi layu addkan keempat-empat tin sos prego carbonara tadi.Ikut sukatan
     air mengikut sukatan yang terdapat dilabel tin.
4.  Masak sehingga sos agak-agak pekat.
5.  Bila sos dah pekat,angkat dan sedia untuk dihidangkan bersama spegeti tadi.
6.  Addkan spegeti dan sos kedalam pinggan dan bolehlah dihiris atau diparut keju cheedar tadi..



 Ini laa sos carbonara yang Uj gunakan...(gambar ehsan dari En.Google)




 Setelah siap dari kejadian......kalau rajin bole laa beli cendawan butang,hiris dan tambah lagi kedalam sos....yumyum....






        Okeyy...enjoyyy














Monday, 21 July 2014

SAMBAL CUMI DENGAN PETAI






Assalamualaikum...salam sejahtera buat semua teman...
Salam ceria,salam ramadan serta selamat berpuasa juga Uj ucapkan kepada semua teman-teman yang Uj sayangi....
Minggu ini adalah minggu yang terakhir kita berpuasa, sebelum kita menyambut hariraya.Terasa sayu jer hati ni bila ramadan sampai kepenghujungnya.Diminggu yang terakhir ini marilah kita melipat gandakan amal ibadat kita semoga kita semua bertemu malam lailatulqadar....




Ok jom kita beralih ke menu pula yer..Hari ni menu Uj untuk berbuka puasa ,Uj buat sambal sotong atau  cumi yang digandingkan dengan petai.Jom kita jamu mata dengan resepi sambal cumi dengan petai Uj ni versi...








Bahannya:

1/2 kilo sotong dibersihkan
sedikit kunyit serbuk
2 papan petai diambil isinya
segenggam cili kering dikisar
sedikit belacan dikisar bersama cili kering.
1 biji bwg besar dihiris kasar
sedikit air asam jawa( uj guna paste adabi)
sedikit garam ,gula serta perasa(optional)
Sedikit myk utk menumis.



Cara:


1.      Siang sotong ,bersihkan,basuh dan tos airnya.
2.      Gaulkan sotong dgn sedikit kunyit serbuk serta sedikit garam.Gaul rata dan ketepikan.
3.      Panaskan myk.Addkan sotong .Goreng sebentar kemudian angkat.
4.      Dengan myk yang berbaki goreng cili kering yg tlh dikisar tadi.Masak sehingga pecah myk.
5.      Bila dah pecah myk ,addkan air asam jawa.Kacau rata kemudian addkan sotong kacau rata.
6.      Addkan pula bwg bsr yg tlh dihiris tadi.Addkan garam gula atau perasa.Kacau rata.
7.      Bila semua bahan dah serata angkat dan bolehlah dihidangkan.








Jom jamu mata....







Sambal cumi ni Uj gandingkan dengan kangkung goreng belacan dan kobis masak lemak....











Hari ni juga Uj membuat karipap atas permintaan En.suami...Intinya ikan bilis,kentang dan daging...
Karipap ni dah nak berbuka nanti barulah digoreng.Sedap kalau makan karipap ni panas-panas...







             Okeyy...enjoyyy..













Saturday, 19 July 2014

GULAI PEDAS CENCARU BERSAMA JANTUNG PISANG









Assalamualaikum...Salam ramadan dan selamat berpuasa buat semua teman-teman yang Uj sayangi...Kita telah hampir kepenghujung Ramadan..Tip top tip top begitu pantas masa berlalu kan..Marilah kita berdoa bersama-sama agar ramadan ini bukan lah ramadan yang terakhir buat kita..Di harapkan semoga kita masih bertemu lagi diramadan yang akan datang...amin....





Okeylah menu Uj  berbuka puasa petang nanti untuk dimakan bersama nasi putih ialah lemak pedas cencaru bersama jantung pisang.Gandingannya sambal tumis ikan bilis bersama petai serta kangking goreng tauchu....





Bahannya:

4 ekor ikan cencaru dibuang jaket dibersihkan.
Segenggam cili api *
1 inci kunyit hidup*
santan dari sebiji kelapa
4 keping asam keping
1 biji jantung pisang yang telah dibuang kulit kerasnya dan dibelah 4
sedikit garam


Cara:

1.     Ikan cencaru disiang, basuh bersih dan toskan airnya.Jantung pisang yang telah dibelah 4
        direndam dgn sedikit air garam agar jantung pisang itu tidak bertukar warna menjadi gelap
2.     Tumbuk lumat kunyit hidup dengan cili api.Ketepikan.
3.     Addkan ikan kedalam periuk bersama jantung pisang yang telah ditoskan airnya.Addkan bahan 
        tumbuk kedalam periuk juga berserta sedikit garam serta asam keping.
        Gaul rata kesemua bahan.Biar ikan mesra bersama kesemua bahan.
4.     Addkan pula santan.Kacau perlahan-lahan supaya ikan tidak hancur.
5.     Masak diatas api yang sederhana.
6.     Gulai hendaklah dikacau selalu supaya santan tidak pecah minyak.
7.     Biarkan gulai mendidih perlahan-lahan.
8.     Jika perlu addkan sedikit garam lagi.
9.     Biarkan kuah memekat sendiri.Bila kuah dah memekat,tutup api dan bolehlah dihidangkan.







     UJ gandingkan bersama sambal tumis ikan bilis bersama petai dan kangkung goreng tauchu









          Okey...selamat berbuka....









Wednesday, 9 July 2014

ASAM PEDAS PARI DAUN LIMAU PURUT BERKERISIK








Assalamualaikum...
Salam sayang buat semua teman Uj...
Salam sejahtera jua buat semua...Puasa tak arini...hishhh mestilah puasakan...Okeylah apa menu kengkawan untuk juadah berbuka arini..???.







Seperti biasalah Uj kalau berbuka tu lebih suka makan nasi dari makan kuih muih.Tak taulah kenapa.En.Hubby Uj pun cam tu gak..Kalau buat kuih memang tak jalan..Kuih pun kalau ada pun hasil pemberian dari jiran-jiran...Sebagai balasannya Uj isikan lauk pauk jer buat mereka.Cuma kalau  buat pun sekali sekala jer..mana yang teragak jer...
Okeylah takmo celoteh panjang-panjang.Memandangkan masa yang amat terhad ni Uj kongsikan lauk berbuka puasa kami sekeluarga arini iaitu asam pedas ikan pari daun limau purut berkerisik.mak aii panjangkan...ok jom tinjau resepi....



Bahannya:

8 potong ikan pari dibersihkan dengan perahan limau kasturi dan ditoskan
1 sudu teh halba
1 sudu teh biji sawi
garam serta sedikit perasa( optional)
sedikit minyak untuk menumis
2 biji terung panjang dibelah 2 dan dipotong
2 batang serai diketuk
4 helai daun limau purut
1 sudu besar kerisik
sedikit air perahan asam jawa( Uj guna pes asam jawa adabi)
Air untuk dijadikan kuah ( klu nak pekat letak sedikit jer.kalau nak kuah yg banyak addkan lebih)

Bahan kisar

Segenggam cili kering
sedikit belacan
1 helai daun limau purut dibuang urat tengahnya
1 inci halia
sedikit lengkuas
1 inci kunyit hidup
1 biji bawang besar
4 ulas bawang putih


Caranya:

1.      Panaskan minyak addkan biji sawi,halba dan serai yang telah diketuk.Addkan bahan kisar.
         Masak sehingga naik bau dan terbit minyak.
2.      Bila bahan tumisan dah terbit minyak addkan air asam jawa.kacau rata addkan ikan pari tadi.
3.      Gaul mesra ikan bersama bahan tumisan tadi.
4.      Bila dah serata addkan air.Kacau rata dan biarkan kuah mendidih.
5.      Bila kuah dah mendidih addkan terung yang telah dipotong tadi serta daun limau purut.
6.      Bila kuah dah terbit minyak addkan kerisik ,garam,serta sedikit perasa.Gaul rata.
7.      Biarkan kuah mendidih seketika...kemudian tutup api dan boleh lah dihidangkan...







Untuk lebih kick lagi sebelum dihidangkan taburkan sedikit serbuk lada hitam...
Asam pedas ni sedap dimakan panas-panas..dapat pulak dihirup kuahnya...
Tapi hati hati bila menghirup..takuatiri tersedak pulak....




                     Okey...Enjoy...







Saturday, 5 July 2014

TELUR ITIK GULAI BEREMPAH





Assalamualaikum....
Salam sejahtera buat semua sahabat-sahabat Uj yang Uj sayangi....Tak lupa juga Uj nak ucapkan selamat berpuasa bagi mereka yang berpose...hehe







Oklah harap-harap jangan jemu ek kengkawan..Uj nak masak telur itik lagi...Kali ni Uj buat masak berempah pulak.Malas nak simpan telur itik ni lama-lama.Takut-takut menapos pulak telur itik ni nanti.Makanya Uj ambil keputusan untuk memasaknya dengan segera.Lagi pun hasil pemberian mak mertua ni tak ternilai harganya.Betul tak kengkawan.Biarpun telur itik sebutir...Uj amat -amat hargai...Takder mak tak dapatlah anaknya.Tak gitew.. ngeh..ngeh.Ok tutup story.Jom kita ke resepi...



Bahannya:

6 biji telur itik dibasuh bersih kulitnya
2 sudu besar rempah kari ikan babas
2 sudu besar rempah kari daging babas
5 ulas bawang kecil*( dikisar)
Segenggam ikan bilis*(dikisar)
10 ulas cili api dihirisatau diketuk (kalau suka rasa  pedas)
3 ulas bwang putih dihiris
1 inci halia dihiris
4 tangkai daun kari
2 batang serai diketuk
sedikit air asam jawa( uj guna pes asam jawa adabi)
santan yang sederhana pekat dari sebiji kelapa
sedikit garam sedikit perasa (pilihan)


Cara:

1.  Satukan semua bahan kedalam periuk.Kecuali pes asam jawa dan telur itik
2.  Masak kuah diatas api yang sederhana dan dikacau selalu.Addkan pes asam jawa.Kacau rata.
3.  Bila kuah dah mereneh,pecahkan telur itik satu persatu dengan perlahan.
4.  Biarkan telur itik masak dengan sendirinya.Kemudian barulah dikacau perlahan-lahan sehingga
     kedasar periuk.
5.  Bila santan dah mula memekat dan telur itik dah kelihatan sebutir-sebutir,tutup api.
6.  Sedia untuk dihidangkan..







   Okeyyy...selamat memasak..