mytasteindonesia.com

Thursday, 30 June 2011

KEK BUAH BERKEJU






Assalamualaikum...salam khamis dan selamat berpuasa sunat kpd rakan2 yg berpuasa sunat khamis ari ni..Ermm aritu umie duk intai dapur suealeen..terpikat lah dgn kek buah berkejunya.Memang tercuitlah hati ni nak memebuatnya..Sue kata resepinya dari Mat Gebu..dan sue kata lagi kek ni sedap sgt...alahai meleleh pulak air liur ni bila sue cakap cengitu.Tetapi memandangkan chesse tiada dlm simpanan so umie pendamkan lah semangat yg membuak2 tu.Semalam kan hari cuti umie pun pi..lah duk ronda kedai bakery niat mmg nak beli cheeselah.Apalagi ari ni umie pun buatlah projek mengechees....x sabo nk tunggu kek masak..dua tiga kali duk intai...hai bila lah nk masak kek ni...Bila dah masak x sabo pulak nk potong...hishhh nak lah jugak sepotong utk dimkn ketika masih pns...walahhhh mmg sedap...X sedar umie duk mkn berpotong2 ketika pns....bila umie hidangkan air teh o kurang manis...perut pun dah kenyang...so hirup jer lah air teh o tu....Ok jom umie kongsikan resepinya...izin ye sue .....






resepi: Cik Mat gebu
sumber: suealeen's kitchen

bhn: utk loyang 8 "

bhn A:

140 g tepung gandum*
200 g buahan campuran*( kedua bhn digauk bersama ketepikan)

bhn B:

200g tepung gandum#
1/2 sudu teh baking powder#
1/2 sudu teh baking soda#
1/4 serbuk kulit kayu manis#
1/4 serbuk buah pala# ( bhn bertanda # diayak bersama ketepikan)

bhn C:

250g mentega( suhu bilik)
250g krim keju (suhu bilik)
150g gula kastor
5 biji telur gred B( umie guna 4 biji gred A)
11/2 sudu teh esen vanila


cara:

1. pns oven 170 degree.Sapu loyanh dgn mentega dan alas dgn kertas.
2. satukan bhn A(*) gaul rata
3. ayak bhn B(#)ketepikan
4. putar mentega dan krim keju rata.add gula dan esen vanila..putar lagi
sehingga putih
5. add telur satu persatu.terus memukul sehingga kembang dan gebu
6. add bhn B(#)sedikit demi sedikit.kaub balikan sehingga habis
7. add buahan campuran( bhn A(*) yg tlh digaul dgn tepung .gaul rata
8. Tuang dlm adunan kedlm loyang dan bakar selama 50~ 55.





" Selamat mencuba"



3 comments:

  1. cantek la buah nya bertaburan mcm tu...... ada petua ke cara nak dapat buah tu ok...selalu klu buat buah tu mendap ke bawah ....

    ReplyDelete
  2. &lt...petua utk buah x mendap kebwh...pertama gaul dgn tepung dulu buah campuran tu...kedua bole dijemur dahulu buah campuran tu dlm masa 1/2 jam.Buah mendap kebwh bila kek dh masak adalah disbbkan buah tu berat....&lt bole ikut resepi umie ni InsyaAllah buah x mendap kebwh......silakan mencuba yer....

    ReplyDelete
  3. Resipi kek ni bole x kalo letak filling cheese cream..sory sy bdk bru bljr 😊

    ReplyDelete