mytasteindonesia.com

Wednesday, 22 June 2011

LEMAK CILIAPI DAGING BERJINTAN




Assalamualaikum...semua..salam rabu....Cuaca di kawasan umie mendung jer hari ni ..pagi tadi hujan turun sekejap...nak menjemur kain pun malas..sbb dah jemur nanti kena angkat balik pulak nnti..yelah kot2 nanti ada acara lari ulang alik pulak hehe..angkat sidai...angkat sidai...kesimpulannya biarlah kain tu berada kat koridor jer..klu berangin sikit2 pun kering jugak..klu x pun biarlah kain tu tersidai sampai esok kt situ.bila cuaca mendung ni ...mula rasa nk masak pun mendung gak..malas...bodoh jer gitu...tapi perut nk diisi jugak...hari ni ada permintaan dari ahli keluarga suruh masak gulai daging..Alahai..terpaksa jugaklah ...memasaknya...ok lah jom umie kongsikan resepinya...basicnya sama jer cam gulai daging lemak ciliapi umie yg lain cuma bezanya gulai ni ditambah jintan...ermmm sedap...ada rasa pedas cili api dan rasa rempah ratus didlm nya..nk kata rendang bukan..jomlah kita tguk bhn2nya...






bhnnya:

1 kilo daging batang pinang dihiris dibasuh dan ditoskan
3/4 cwn ciliapi*
3 inci halia*
2 inci halia*
5 ulas bwg kecil*
4 ulas bwg putih*
santan dari sebiji kelapa
3 btg serai diketuk
sedikit garam


bhn rempah:


2 sudu bsr jintan manis#
2 sudu bsr jintan putih#
2 sudu bsr ketumbar #

cara: satukan ketiga2 bhn. goreng tanpa myk didlm kuali kemudian kisar kering.



cara:

1. kisar bhn bertanda*.ketepikan
2. dlm periuk satukan daging,bhn kisar sedikit garam,serai serta rempah yg
tlh dikisar kering.gaul rata.masak atas api.
3. letak periuk atas pai yg sederhana .bair daging mereneh serta empuk.kacau
selalu.Jika perlu tambah air sedikit.
4. bila daging dh agak2 empuk addkn santan serta sedikit garam lagi.kacau
rata biar gulai memekat sedikit.
5. bila daging dh empuk serta gulai dh memekat tutup api.
6. sedia utk dihidangkan...





" Selamat mencuba"








No comments:

Post a Comment