mytasteindonesia.com

Sunday, 5 June 2011

PUDING ROTI BERKEREMEL




Assalamualaikum...salam Ahad kpd semua rakan2.Hari ni umie x kemana2 pun hanya duk kat umah jer..bila dh x der benda nk buat mulalah boring...alahai nk keluar malas lah pulak..Almaklumlah cuaca pns2 cenggini...x berminat lah pulak nk bersantai2 kt luar..lebih suka berehat dlm rumah jer.Bila dh x der benda nk buat...boring pulak...mulalah tekak ni nk mkn macam2.Hish baru jer nekad nk kurang mkn...tapi x boleh.Klu pns2 cenggini sedap mkn makanan ala puding2 gitu.ERmmm...klu buat puding keremel sedap gak kan.Tapi tulah umie ni klu buat sesuatu yg menggunakan telur yg byk...kurang berminat lah pulak.Almaklum lah tekak org dh senja ni..mengada-ngada lah pulak...bau hanyir telur tu mengurang kan selera....tapi..jom lah ikut umie buat puding roti berkeremel...yg ni umie bole mkn sbb menepati selera umie krn penggunaan telurnya yg x byk serta umie tambah sedikit rempah ratus dlm adunan puding ni utk menghilangkn atau mengurangkn sedikit bau telur tu...jom...buat...









bhn:

1 tin susu cair
2 keping roti
2 biji telur ( buang tali pusatnya)
5 sudu bsr gula
secubit serbuk kulit kayu manis
secubit serbuk buah pala
1 sudu teh esen vanila


utk bhn keremal:


7 sudu gula
7 sudu air

cara:

1. addkn 7 sudu gula dan 7 sudu air kedlm loyang.
2. masak atas api yg perlahan sehingga gula menjadi perang.tutup api.ketepikan.
3. roti dipotong tepi dan dikoyak2kan
4. addkn kedlm blender bersama telur,susu cair,gula,serbuk kulit kayu manis,
serbuk buah pala dan esen vanila.kisar hancur
5. bila dh hancur.tapis bhn dan addkn kedlm loyang keremel tadi.
7. pnskn kukusan sehingga air kukusan mendidih.dan kukus lah selama 25~30 minit
atau sehingga masak.
8. sejukan dahulu sebelum diterlangkupkan....sesuai utk dijadikan pencuci mulut.






"Selamat mencuba"

No comments:

Post a Comment