mytasteindonesia.com

Wednesday, 1 June 2011

SUP DAGING






Assalamualaikum...semua..salam rabu buat semua teman2 yg sudi singgah ke blog umie ni.Tkasih daun keladi klu ada kesudian intai2 lah lagi...Hari ni umie nk kongsikn satu resepi yg semua orang suka mkn..kn?.Sup daging.Sup byk versi..ada sup ikan..sup ayam,sup tomyam dam macam2 jenis sup lagi.Tapi hari ni umie nk msk sup daging.Ekcely sup ni mmg kesukaan umie sekeluarga..mkn pns2..ketuk pulak cili api segar campak je kat dlm sup tu...hishhhh x cukup 1 mangkuk.Sup ni pulak bole digandingkn dgn nasi goreng,sambal...dan macam-macam lagi lah.Klu mkn cam tu je pun sedap gak...walah...kena pulak sup tulang...ermm....terangkat...ok lah jom kita tguk calun2nya....hehe








bhn:

1/2 kilo daging .
1 biji bwg besar dihiris*
5 ulas bwg putih diketuk*
1 inci halia dihiris*
1/2 inci lengkuas diketuk*
1 btg kulit kayu manis*
4 biji buah pelaga*
3 biji bunga lawang*
sedikit myk utk menumis
1/2 batang karet dihiris
2 biji kentang dibuang kulit dan dibelah 4
1 biji tomato dibelah 4
sedikit daun sup di potong2
garam dan perasa
sedikit lada hitam
4 cwn air


cara:

1. pnskn myk.add bhn bertanda*.kacau sehingga naik bau.
2. bila bhn dh layu dan naik bau add daging.kacau..gaul rata.
3. bila dh sebati add air biar daging empuk dgn api yg perlahan.
4. bila daging dh empuk add kentang.bair agak2 empuk.add karet.kacau
5. bila karet dh empuk.tambah garam dan perasa.
6. add tomato dan lada hitam
7. tutup api. bole dihidangkn...taburkan daun sup..dan cili api ketuk.bole juga
perahkn asam limau ikut suka....




" selamat mencuba...."

2 comments:

  1. Wah sedapnya resepi.. thanks for sharing... senang2 singgah la ke blog saya ;)

    http://www.zuwairiaiman.com

    ReplyDelete
  2. tkasih bob silakn mencuba resepinya...yer...=)InsyaAllah nnti saya singgah ke blog bob yer....

    ReplyDelete