mytasteindonesia.com

Tuesday, 12 July 2011

DURIAN OH DURIAN



Ermmm sape x kenal buah durian kan..Raja segala buah.Durian ni mmg x dpt disorok..klu disorok pun baunya tetap maintain dan mengancam...Sebut jer buah durian penggemarnya sure terliur.Buah berduri ni bole dipelbagaikan bukan setakat makan begitu saja.Boleh dibuat gulai,serawa @ kuah durian,tempoyak..bubur ..buat kek pun bole jugak.Klau dibuat serawa @ kuah durian bolelah digandingkan dgn roti,roti jala ( bagi yg rajin nk menjalalah) atau pulut kukus(tanak),atau lempeng bodoh( lempeng kosong)dibuat bubur pun bole gak..bubur kacang ke..bubur pulut hitam ke..janji ada durian.Kalau dh dibuat tempoyak boleh dimasak bersama pucuk ubi yg dipanggil masak tempoyak daun,masak asam tempoyak...bersama ikan ,siput sedut @ keladi..bagi tempoyak yg masih baru boleh ditumbuk cili dan digaulkan bersama...walahhhh mkn x hinggat...klu dibuat sambal tempoyak goreng bersama petai dan ikan bilis pun sodap...hishh bagi penggemar durian...mesti meleleh air liurkan dan macam2 bermain di kepala apa nk dibuat dgn buah berduri ni...





Baru2 ni umie balik kg sbb adik sepupu kahwin.Alangkah terperanjatnya umie..letak jer beg..dah bau buah durian.Umie tanya mak...durian dh gugur ker..mak kata baru jer gugur..wahh apa lagi...pergilah carik kt kebun.Secara kebetulan kebun durian kt belakang rumah jer..Hisshhhh seronok tul cari durian..siap bawa kereta tolak..penuh satu kereta tolak..gi hantar kt bangsal pastu cari lagi..seronok tul kutip buah durian...Yg tx seronoknya..nk menggemaskan kebun durian ketika durian dh nk mula gugur....
     Pokok durian kt belakang rmh umie tu ada lah dlm sepuluh batang,X lah byk sgt..setakat nk mkn kami adik beradik bolelah...Tapi alhamdulillah lah kali ni buahnya boleh tahan lebatnya.Puas gak lah mkn.kena pulak durian fresh yg baru "guguq" buka jer buahnya..ermmmm seulas penuh isinya.Kata org klu x nk pns badan bila mkn durian..bole lah letak sedikit air dlm kulit durian tu..yer ker..tapi umie x pernah pulak pns badan bila mkn durian..walaupun umie ni antu durian.Mungkin bagi setengah orang kot





Tapi ada gak org yg x suka durian Bau jer durian dia muntah.kalau terbau durian siap tutup hidng lagi...Ada sorang adik umie mmg x suka buah durian ni.Bila kitaorg mkn durian siap dia duduk dlm bilik.Dia kata bau durian ni busuk...macam2 kan...






No comments:

Post a Comment