mytasteindonesia.com

Wednesday, 13 July 2011

KUAH DURIAN








Assalamualaikum...salam rabu kpd semua rkn2.Semlm umie cerita ttg buah durian..ha hari ni..umie nk kongsi resepi kuah durian pulak.Yelah kuah durian ni semua org tau buat kan..cuma ada versi masing2.Selalu kuah durian ni org wat cicah ngan roti jala,lempeng bodoh,pulut kukus dan roti paun biasa.Nak dijadikan cerita..umie wat kuah durian ni nklah digandingkan dgn roti jala...belum sempat umie nk menjala..ada pulak jiran dtg rumah nk bersembang..alahaiii..kata org kalau org dtg kt rmh kita..kita kena alukan..kata org lagi org yg bertandang tu bawa rezeki..walahhh umie pun duk lah melayan.Layan punya layan..sembang sampai kul 7.00 mlm..alahai..abih tu nk wat cemane..x kan nk bukak pintu nk suh balik pulak..mau satu tmn kang mengata aku..hehehe..sabo jerlah..last2 kuah durian mkn ngan roti jer....abih satu plastik roti garnia duk di cicahkan ngan kuah durian..haru2...."erkkkkkk..." alhamdulillah rezeki pemberian Allah...jom ke dapur umie nk kongsikan resepi kuah durian ni...




bhn:

1 mangkuk isi durian
4 cwn santan dari sebiji kelapa
3 helai daun pandan disimpul
gula serta sedikit garam


cara:

1. addkn santan dan gula dlm periuk.Kacau rata.
2. Letak periuk diatas api yg sederhana.kacau selalu.
3. bila dh mendidih add isi durian serta daun pandan.kacau rata
4. biar kuah dh agak memekat add sedikit garam.kacau rata .tutup api
5. sedia utk dihidangkan...





" selamat mencuba"

2 comments:

  1. Berapa sudu gula n garam nak bubuh utk adunan sebyk ni? Sy x pandai agak la.. Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam siti gula anggaran dalam 1/2 senduk tenguk berapa banyak duirian yang kita nak buat pengat ni....saya letak dalam 1/2 senduk jer...agak2 manis jer..saya tak guna sukatan buat pengat ni...selalu agak2 jer....kalau garam tu letak sikit jer..dlm secubit..tujuan utama letak dala dlm pengat ni ..nak bagi pengat ni ade rasa lemak-lemak sikit....=)

      Delete