mytasteindonesia.com

Monday, 11 July 2011

LEMAK PEDAS BABAT







Assalamualaikum...salam isnin dan slmat berpuasa kpd rkn2 yg berpuasa isnin hari ni yer...Masak ape tghari tadi.disebabkan kebizian tahap gaban...maka umie pun terlewat lah mengN3 resepi.Dah nk mkn mlm lah pulak kan.....X pelah..kebetulan menu ni pun utk mkn mlm jugak...Almaklum lah hari sabtu hari tu balik kg ada kenduri kahwin adik sepupu..rmh pun lamalah ditinggalkan...maka bersaranglah segala sampah sarap kat dlm rmh disbbkan itu jugak hari ni umie pun sibuklah mengemas rumah dan basuh kain baju yg berlonggok...Nasib baik cuaca cerah hari ni..Alhamdulillah kering semua kain diampaian..dan sekejap lagi proses nk melipat lah pulak..sebelum tu umie nk N3 kan satu resepi utk hari ini iaitu..lemak pedas babat.Yelah kendurilah katakan.. tumbang lembu 2 ekor...babat pun ada..mmg peberet umielah babat ni...secara kebetulan..diorg duk agih2 sedikit daging ..mak pengantin pun bagilah babat ni pada umie..yelah bukan org lain pun mak sedara paling rapat....hissssss..... suka ati x terkata...dpt babat pree...fresh pulak tu dh siap diproses lagi...Alhamdulillah....oklah jom umie kongsikan resepi masak lemak pedas babat versi umie....






bhn:

1 kilo babat tg tlh dibersihkan.
5 btg serai diketuk
2 inci kunyit hidup*
1/2 cwn cili api * ( umie suka pedas)
1 inci halia diketuk
1 biji bwg bsr dihiris
3 keping asam keping ( umie suka rasa gulai yg masam2 pedas )
sedikit air perahan limau kasturi
santan dari 11/2 biji kelapa
sedikit air utk merebus babat
garam



cara:

1. babat dihiris dan direbus dgn sedikit air sehingga empuk.Biar sehingga
airnya kering sedikit. (lebihkurang 1/2 cwn yg tinggal.)ketepikan
2. kisar bhn bertanda*.addkn kedlm periuk yg sama( periuk babat tadi)
3. addkn santan serai ketuk ,asam keping dan halia ketuk berserta
bwg bsr hiris
addkn sedikit garam.kacau rata
4. msk atas api yg sederhana .kacau selalu sehingga kuah memekat
5. bila kuah dh memekat..rasakan garamnya..jika perlu add sedkit garam lagi.
6. kecilkan api.biar kuah mereneh dan memekat sedikit.addkn perahan asam
limau kasturi.kacau sedikit dan tutup api.
7. sedia utk dihidangkn...

Add caption







" selamat mencuba"

No comments:

Post a Comment