mytasteindonesia.com

Wednesday, 3 August 2011

PUDING ROTI BERSOS CUSTARD






Assalamualaikum...dah mlm baru dpt N3 resepikan...x tau nk masak ape utk menu berbuka hari ni tadi.puas juga lah dok pikir nk masak apa.UJ gi lah dok intai2 dapur kengkawan..tetiba tertarik pulak UJ dgn resepi puding roti dari dapur Sasharahmat...lahai terliur tenguk bread puding si cha ni..ermmm dtg idea utk buat menu utk berbuka bila tguk bhn2nya....mmg ada pun dlm simpanan secara kebetulan nk menghabiskan stok roti yg tlh lama tersimpan....cha kata sedap puding ni...klu cha kata sedap..ermm mmg sedaplah tu.....bila mkn walahhh mmg sedap pun...apa lagi digandingkan dgn sos custard...ermmm yum yum....x rogi mencuba.. x sempat nk snap photo pun dah selesai puding tu..sib baik ada sikit kt piring UJ.ok cha izin kan UJ kongsikan resepinya yer....tkasih.....tapi ada jugak yer cha yg UJ tokok tambah dan cara membuat sos custardnya...halalkan yer cha.....




resepi: thaniah sulaiman..
sumber: dari blog sasharahmat


bhn:

4 biji telur
200 ml susu pekat
200 ml susu cair
1 sdu teh esen vanila
sedikit garam
21/2 cwn air pns
1 bungkus roti -saiz kecil
sdikit badam cincang ( UJ tambahkan)

cara:

1. dlm mangkuk adunan carik-carikan roti dan rendam dodlm air pns lebihkurang 10 min.
2. pukul telur ringan dan addkn susu pekat,susu cair,esen vanila dan garam.kacau rata
3. addkn dlm mangkuk yg berisi roti tadi
4. ambil adunan pembakar,sapukan dgn sedikit mentega disekelilingnya dan panskan
sebentar didlm oven
5. addkan adunan roti tadi didlmnya dan taburkan coklat chip(UJ taburkan badam cincang)
6. bkr selama 45 min dgn suhu 175 degree atau mengikut oven masing2.



bhn sos custard:


1 cwn susu cair
1/2 cwn gula
1/2 cwn air
sedikit esen vanila( bole juga guna jus lemon dri 1/2 biji lemon)-UJ guna esen vanila jer
1 ke 2 sudu bsr tepung custard
2 sudu teh mentega (UJ tambah)


cara: UJ...

1. satukan semua bhn kecuali mentega dan esen vanila.
2. kacau rata dgn menggunakan whisk dan masak dgn api yg perlahan
3. kacau sehingga pekat.
4. padam api add mentega dan esen vanila.kacau rata sejukan...





" selamat mencuba"

No comments:

Post a Comment