mytasteindonesia.com

Saturday, 22 October 2011

ROTI BAKAR






Apaaaaa......Abu bakar...bukan tu nama orang...ni Roti Bakar...cuma amik tang "Bakar" tu jer...hehe..Bakar ni ade segala macam bakar...ader nama org..ader rmh terbakar...femes perkataan " bakar" ni..Nak dipendekkan cerita..kan sekrg ni cuaca sebu jer...kt tmpt Uj ni tiap2 ptg Ujan...siap dgn guruh berdentum lagi...apalagi tutup tingkap...tutup pintu...pasang lampu...umh pun terang benderang...pastu lapar pulak...jerang air pekena Teh O..ingat nk wat cucur bilis malas pulak nk ..nampak pulak roti..ehh teringat pulak Uj dh lama x wat roti bakar.Masa kecik2 dulu mak Uj klu wat roti bkr selalu bkr atas dapur jer kami berebut2 adik beradik..kdg2 sampai x cukup..siap kena potong pulak...yg bsr kena mengalah bgi kt kecik.. roti tu yelah sebandel roti tu pun x cukup..kena pulak air tgn mak yg buat....maklumlah dolu2 mane ader pembakar roti..klu ader pun masa tu x mampu nk beli...adik beradik ramai...duit tu bole disalurkan kelain yg lebih pnting pulak.Klu dolu2 sape yg ader pmbkr roti kt rmh diorg...wahhh dh kira "Kaya" lah tu...heheh...tapi sekrg tiap2 rmh aderkan pmbkr roti.."yelah senah...dulu lain sekrg lain"...tpi kli ni Uj x guna pmbkr roti...
Uj guna oben jer....nak rasa bakar roti dl oven pulak....ok jom kita bkr roti...jap lagi ujan turunnnnnn




bhn...utk seorg:

4 keping roti gadenia
margerine( uj suka guna margerine sbb ader rasa masin2 sikit)
gula kastor
oven

cara:

1. pnskan oven
2. sapu margerine atas roti
3.tabur gula kastor serata roti
4. addkn dlm oven terus bkr selama 3 sehingga  5 min ( ikut tahap yg dikenhendaki..klu Uj x suka rangup
   sgt..sedang2 jer gitew)
5. keluarkan roti potong 2..terus ngappppp kena teh O atau milo pns...waa ckp Lu...




" slmt mencuba"













2 comments:

  1. sedapnya nampak roti bakar..sedap makan roti bakar...baunya membuka selera...cecah pulak ngan sup...lagi best..dah lama tak buat roti bakar...tengok gambar ni terliur lak....hehe...singgah n follow :)

    ReplyDelete
  2. hehe silakn yati.....mkn pulak waktu ujan kan...tq sbb singgah n follow...=)

    ReplyDelete