mytasteindonesia.com

Saturday, 17 December 2011

BUBUR KACANG




Wah dan minum petang ke ari ni...ape juadahnya...karipap,kuih lapis atau cucuq ikan bilis..ermm semua sedap2 kan...apa lagi kala waktu cenggini yg sepoi2 bahasa jer arinya...cuaca mendung langit berarak gelap seakan2 nk hujan ditempat Uj ni...UJ kat sini baru jer pekena bubur kacang...sesekalu pekana bubur kacang sedap gak..digandingkan pulak dgn teh kurang mains.Bubur kacang ni ader banyak versi.Ada yg suka letak sagu..ader yg suka letak durian..hishh sedap jerkan klu letak durian...yumyum...bole dicicah dgn roti lagi...Kalau mak Uj suka letak sedikit halia kedlam bubur kacang tu...katanya nk buang angin....sedap gak...tapi ramai gak yg x suka  dari yang suka....tu ikut citarasa sendiri2 lah kan...kan rasa  "sedap" tu subjektif...Bubur kacang ni lelap mata pun bole buatkan...Tapi bagi yg baru belaja nk memasak bubur kacang tu bole lah dijadikan rujukan.....Ada gak yg baru kawen tp x tau bagaimana nk msk bubur kacang maklumlah kawen muda...pas spm terus jer orang datang meminang...haaa...kena pulak masa berchenta dulu bila tanya kesukaan si somi tu peberet bubuq kacang...so nk bagi surprise kt somi...ha bole le intai2 resepi Uj ni....



bhn:

1 cwn kacang hijau dibasuh bersih
11/2 cwn santan pekat ( bole kurangkan klu x nk lemak sgt)
3 cwn air(utk direbus bersama kacang hijau bole ditambah lagi)
3/4 cwn gula ( bole dikurangkn klu x suka manis sgt)
4 helai daun pandan disimpul
sedikit garam

cara:

1.  rebus bubur kacang sehingga empuk bersama dgn 3 cwn air.klu perlu bole ditambah lagi
2.  bile kacang dh empuk addkan gula serta daun pandan.kacau rata.Biar seketika
3.  addkan pula santan serta sedikit garam.Imbangi rasanya..lemak2 dan manis gitu.
4.  kacau rata dan tutup api.sedia utk dihidangkan.Sedap dimakan pns2



" selamat mencuba"

No comments:

Post a Comment