mytasteindonesia.com

Wednesday, 7 December 2011

GULAI PISANG




Assalamualaikum...kpd semua rakan2...rindu benar rasanya utk berblog tapi disebabkan kesibukan masa maka perasaan rindu utk berblog tu terpaksa ditangguhkan..Inipun...tercari2 waktu utk mengN3kan resepi...Pekaba semua diharap semua rakan2 beroleh kesihatan yg baik...Sekarang ni pun cuaca x menentukan..rata2 ramai yg diserang demam dan selsema...so...rajin2lah makan ubat yer...oklah..jom kita ke resepi pulak yer..Kali ni Uj nk kongsikan resepi gulai pisang...Bercakap ttg gulai pisang ni...klu duduk dibandar susahlah nk mendptkan sesisir pisang muda...btul X..klu nak pun terpaksa ronda2 kt pasar tani atau pasar malam utk mendapatkannya...silap2 x der yg menjualnya...balik dgn perasaan hampa...Tapi klu duk kt kg..gi jer redah belakang rumah  bawak je parang..":tup tap..tup..tap.."dptlh sesisir pisang muda yg masih bergetah lagi...freshkan...Tulah perbezaan tinggal dibandar dan dikg....Gulai pisang ni salah satu lauk kegemaran Uj..yelah kita ni org kg...mmg suka lauk2 yg cenggini....kena pulak dgn ikan masin sepat atau ikan masin cekik leher hishhh laju jer makan...makan pulak dgn nasi pns..walahhh berpeluh dahi..silap2 menintik peluh kt pinggan heheh...oklah jom Uj nk kongsikan resepi gulai pisang versi Uj......resepi ni adalah resepi tutun temurun dari keluarga UJ....



bhnnya:

1 ikat pisang  muda ( lebihkurang dalam 10~12 biji)
segenggam cili api ( ikut tahap kepedasan yg dikehendaki)*
2 inci kunyit hidup *
3 ulas bwg kecil*
segenggam ikan bilis ( ditumbuk sedikit)
3 cwn santan cair
2 cwn santan pekat
2  keping asam keping
4 btg serai diketuk
garam


cara:

1. pisang dibuang kulit dibelah 2 dan direndam dgn air asam serta sedikit garam .kemudian toskan.
2. tumbuk bhn bertanda dan masukkan kedlm periuk bersama pisang serta santan cair tadi.add sedikit
    garam berta asam keping dan serai
3. add periuk atas api kacau sehingga santan mendidih serta pisang sedikit layu.
4. bila pisang dh layu serta santan dah mendidih add santan pekat dan kacay selalu supaya santan x pecah
    minyak
5. add garam.biar mereneh sebentar atau santam menjadi pekat sedikit.tutup api.
6. sedia utk dihidangkn....


" Selamat mencuba"



No comments:

Post a Comment