mytasteindonesia.com

Friday, 30 December 2011

SUP IKAN MERAH BERLOBAK





Alahai...buntu pulak otak nk mengarang cerita...byk resepi yg nak di N3kan...tetiba jer x der idea pulak..masa petang tadi macam2 cerita yg nak di taipkan...bila dah larut malam...langsung x der idea nk diceritakn...hehehe...ok lah cerita ttg ikan merah ni...kalu dibuat kari sedapkan...kena pulak tang kepalanya tu...apa lagi kita pekena  kari kepala ikan lah...tapi klu sesekali tukar menu ikan merah ni di bakar atau dipanggang pun menyelerakan jugak kena pulak dgn air asamnya.....tapi bagi yg malas  nk buat kari atau nk membakarnya ..ape kata kita wat sup jer...ermmm ok gak kena pulak cuaca tgh pns ...laju jer menghirup kuahnya......kata org "sup" ni lauk org malas...Apa x nya...hiris semua bhn terus dicampakan kedlm periuk...kacau2 letak ikan terus tuang air...ringkas jerkan......ok jom lah kita sup org malas versi Uj ni....hehehe





bhnnya:

1 ekor ikan merah ( agak2 sebesar telapak tgn lah) dipotong dan dibersihkan
5 ulas bwg kecil dihiris
1 biji bwg besar dihiris
4 ulas bwg putih dihiris
1 btg kulit kayu manis#
4 biji buah pelaga#
2 kuntum bunga lawang#
1 biji lobak merak dipotong
3 tangkai daun sup
4 cwn air
garam serta perasa
sedikit bwg goreng
2 biji limau kasturi diambil airnya.


cara:

1. pnskan periuk  tumis rempah yg bertanda # serta bhn hirisan sehingga naik bau.
2. bila bhn dh naik bau addkan ikan kacau perlahan2 supaya ikan tidak hancur.biar sebati bersama bhn
    tumisan.biar ikan dh bertukar warna .addkan air.kacau perlahan dan serata.Biar kuah mereneh.
4. bila kuah dh mereneh addkan lobak yg tlh dihiris tadi.addkan garam serta perasa.kacau rata..
5. tutup api addkan perahan limau kasturi,taburkan dgn bwg goreng serta daun sup..sedai utk dihidangkn







" selamat mencuba"

No comments:

Post a Comment