mytasteindonesia.com

Tuesday, 3 January 2012

ACAR TIMUN BERDAGING




Assalamualaikum....salam tahun baru kpd semua rakan2 yg sudi bertandang ke blog UJ  yg x seberapa ini...Esok hari persekolahan akan bermula...Wahh pasti sibuk kan utk menyiapkan persekolahan anak2...Selamat bersekolah Uj ucapkn kpd mereka semua....oklah dah mkn ke semua...ape ek lauk tengah hari ni...Tentu lah menu yg menyelerakan kan yer...Hari ni UJ nk kongsikan satu resepi turun temurun dari keluarga Uj..Resepi ni dari arwah nenek sehinggalah ke mak Uj....mmg menjdi peberet kami sekeluarga...kalau kami berkumpul adik beradik  resepi nilah mnjadi pilihan kami  utk memberitahu mak supaya membuatnya...Sesungguhnya air tgn mak tu x boleh dibandingkan...apa masak pun kesemuanya sedap jer....terutamanya  acar timun berdaging ni..Kalau mak membuatnya kami adik beradik berebut nk membungkusnya utk dibawa pulang ke rumah masing2...Sesungguhnya acar timun ni bole tahan lama..dan.bole juga disimpan kedlm peti sejuk...Yelah...acar timun ni byk versinya...ader yg suka rasa manis pada acar ni...tapi klu pilihan Uj...Uj lebih suka rasa nya yg masam2 sedikit...lebihkan rasa masamnya...Kena pulak rasa timunnya...yg rangup2.."kruk  krak..kruk karak" bila menggigitnya...pastu tu...kunyah pulak bwg bsr yg cuma dibelah  2..ermmm mmg sesuwailah pada selera Uj...Mak klu memasaknya x suka bahannya dimasak terlalu lama sehingga menjadi lembut. dan layu....memadai sekadar kesemua bhnnyanya sekata dgn asam garam dan rempahnya....Acar timun ni  lagi lama disimpan lagi sedap...klu betul cara membuatnya...boleh tahan selama  sebulan kalau disimpan kedlm peti sejuk.....oklh  klu sesiapa yg ingin mencubanya...bolelah Uj kongsikan....




bhnnya:

3 biji timun dipotong 4 dan dibelah sepanjang 2 inci.(buangkan isi tghnya cuma ambil bahagian tepinya)*
7 biji bwg besar ( yg sederhana saiznya dibelah 2 )*
5 tangkai cili besar hijau ( dipotong 2 dan dibelah 2)*
5 tangkai cili besar merah( dipotong  2 dan dibelah 2)*
1 btg karet dipotong dan dibelah2 *
7 bj bwg putih ( x perlu hiris)*
1/2 kilo daging (dihiris nipis)
2 sudu bsr cuka mkn
sedikit gula serta garam
1 sudu teh kapur sireh


bhn tumisan:

3 inci halia dihiris
5 biji bwg kecil diris
4 biji bwg putih dihiris
1 sudu besar halba dan biji sawi #
1 btg kayu manis#
3 kuntum bunga lawang#
1/2 sudu teh jintan manis#
1/2 cwn serbuk rempah kurma
1/2 cwn serbuk rempah daging
sedikit myk ytk menumis

cara membuatnya:

1.   potong kesemua bhn bertanda dan direndam kedlm air kapur selama 1/2 jam .
2.   bila dah direndam..toskan airnya.ketepikan.
3.   pnskan kuali..add myk.addkan bhn hirisan serta rempah yg bertanda #.masak sehingga bhn naik bau.
4.   bila bhn rempah dah pecah myk addkan daging..kacau rata..Biar daging empuk.
5.   bila daging dh empuk addkan cuka...garam serta gula.gaul sebati.Addkan  timun.bwg besar,bawg
      putih ,cili bsr merah dan hijau derta karet yg tlh dipotong.gaul rata bersama bhn rempah.
6.   biar kesemua sebati dan rata.Biar kesemua bhn mereneh sedikit.rasa asam ,garam gula serta tahap
      kemasamannya.Bila rasa dh seimbang.tutup api dan bolelah disediakan....


" selamat merncuba"

2 comments:

  1. as-salam
    npk sgt menyelerakan ACAR TIMUN BERDAGING ni..blh dicuba nanti...

    ReplyDelete
  2. ady silakan ady...mmg resepi turun temurun keluarga umie ni...kalau arwah nenek umie buat lagi sedap...air tgn org tuakan.....umie klu buat suka masam2 sikit...lebihkan cukanya...tapi bole jer diubah klu ady x suka masam...lebihkan lah gulanya....=)

    ReplyDelete