mytasteindonesia.com

Wednesday, 4 January 2012

SAMBAL TUMIS SOTONG




Assalamualaikum...salam khamis kpd semua rkn2...Apa menu tghari ni...tentu sibukkan..terkejar kesana-sini...mane nk gi ambil anak disekolah lagi...pastu nk siapkan hidangan tghari utk santapan anak...supaya riang ati serta terisi perut mereka utk ke sekolah ptg...Fuhhh....penatkan..tapi seronok...bila semua nya berjln dgn lancar...kalau dah sibuk tu hidangan tgharinya pun ringkas2 jer....btul tak...janji sedap dan anak2 berselera utk mkn....riang ati rasanya....oklah utk tengahari ni hidangan UJ ringkas jer..tapi anak2 mmg suka makan....iaitu sambal tumis sotong...Sebut jer sotong..anak2 mesti berebut nk misainya....hehe....yg tinggal cuma lah badan sisotong...Itu pun bersuruh mkn...klu x der badan x der lah misai si sotong tu...siap cakap lagi " Umie lenkali klu gi pasar umie belilah misai sotong jer..." hisshhh cemaner nk jwab tu....cer citer....Oklah jom kita terus ke resepilah...ek...




bhn:

1/2 kilo sotong ( yg sederhana bsr sbb selalunya sotong camni...x liat dan isinya sedap)
1/2 cwn cili kering dikisar
sedikit belacan dikisar
sedikit kunyit serbuk
1 biji bawang besar  dihiris kasar ( lagi sedap klu guna bwg besar bambay)
sedikit air asam jawa
sedikit garam ,gula serta perasa
sedikit myk utk menumis.


cara:

1.  gaul sotong dgn sedikit kunyit dan garam.ketepikan
2. pnskan myk.add sotong.goreng suku masak.angkat.ketepikan.
3. dgn myk yg berbaki goreng bhn kisar sehingga pecah myk dan garing.
4. bila bhn dh pecah myk dan agak garing add air asam jawa.add sotong tadi.gaul rata.biar merenah sedikit
5. bila sambal dah memekat dan keluar myk sedikit add bwg besar hiris tadi.add garam ,gula dan perasa.
6. kacau rata.tutup api...dan sedia utk dihidangkn...





" selamat mencuba"

No comments:

Post a Comment