mytasteindonesia.com

Thursday, 23 February 2012

AYAM PANGGANG MADURA






Sesekali klu makan ayam panggang sedap jugak kan.Yelah klu ayam tu selalu dibuat sambal atau digulai sekali sekala bolelah dipanggang pulak..diratah-ratah gitew. ambil pehanya dipatah-patahkan terus ngap.....kena pulak tang kepaknya...hishh berebut-rebut nak meratah kepak ayam....Ayam ni klu nk memanggang nya kena lah diperap dgn bahan-bahan rempah...barulah " kick" rasanya....Bagi Uj klu memanggang ayam ni suka lah disiapkan sekali bhn cicahnya.selalunya bhn cicah Uj kicap manis dicampur dgn kicap masin sedikit..sebiji bwg besar dihiris dadu..potong cili api Uj suka cili api tu dilebihkan sedikit dan perahkan air asam limau...seimbangkan pedas manis,masam masin serta pedasnya..." wow berasap".klu x der bhn cicahnya terasa kosong pulak walaupun ayam tu bole dimkn begitu ajer..pastu ambil sedikit daging ayam tadi..dicicahkan kat sambal kicap  coleklah sekali cilinya pastu gaulkan ke nasi..terus ngappp ..digigit-gigit sekali cili api tu.."wow"...berpeluh beb....kali ni Uj nak kongsikan resepi ayam panggang madura......sesiapa yg nak mencubanya silakan...






bhn:

1 ekor ayam dibelah 2 ( dibasuh bersih)

bhn perap:

6 ulas bwg kecil
4 ulas bwg putih
1 inci halia
2 sudu bsr rempah ketumbar
2 sudu bsr jintan manis
2 sudu bsr jintan manis
2 sudu teh serbuk kunyit
2 sudu bsr serbuk cili kering
2 sudu teh sos tiram
5 btg serai
sedikit serbuk lada hitam
garam dan gula serta perasa(optional)


cara:

1.  Ayam dibersihkan dan ditoskan airnya
2.  Kisar bhn perapan(jgn terlalu byk air)
3.  Masukan bhn perapan kedlm plastik bag dan perap bersama ayam tadi.Biar selama 2 jam.
4.  Bila bhn perapan dah mesra.pnskan oven 200 degree.
5.  Ambil du dan ang pembakar griskan sedikit mentega dan letakan ayam beserta bhn perapan tadi.
6.  Sapukan sedikit mentega keatas aym tadi dan bakar sehingga daging ayam benar-benar masak selama  
     40~ 55 minit mengikut tahap kepanasan oven masing-masing..




" selamat mencuba"

No comments:

Post a Comment