mytasteindonesia.com

Wednesday, 15 February 2012

DAGING GORENG BERLADO







Tak tau ape nk masak utk juadah mkan malam ari ni..Kadang2 pening jugak kepala nak memikirkan ape menu yg patut dimasak...Kalau menu dah tersedia senang jer keluarkan bhn dari esbok terus masak...tapi kalau "blank" x tau ape nk masak...pening jugakan....sambail termenung depan esbok....Fikir punya fikir terlintas lah pulak kat ati kecil ni nak masak daging goreng berlado...adelah saki baki daging yg masih tersimpan dalam esbok tu....lama sgt disimpan..takut jadi air batu pulak nnti...nak masaknya pun ringkas jer x guna byk bahan....So..dgn tahap kemalasan yg teramat sgt..jari jemari ni mula lah menyiang daging  dgn muka seposen......jom roll bhn2nya.....




bhnnya:


1/2 kilo daging btg pinang dihiris nipis
2 biji bwg besar bombay
1/4 cwn cili api ditumbuk
sedikit serbuk kunyit
sedikit garam dan perasa
sedikit myk utk menggoreng


cara:

1. Gaul daging dgn kunyit serta garam.Perap sekejap
2. Pnskan myk dlm kuali addkan daging.Masak sehingga daging empuk.Angkat
3. Dgn myk yg berbaki addkan cili api tumbuk tadi.Masak sehingga sedikit garing.Addkan garam serta
     perasa.
 4. Addkan daging gaul rata.Biar daging mesra dgn cili dan taburkan bwg bsr hiris tadi..gaul rata lagi.
5.  Tutup api dan sedia utk dihidangkan.....






No comments:

Post a Comment