mytasteindonesia.com

Monday, 27 February 2012

KEK BATIK ARORA









Assalamualaikum...sebut jer kek batik arora..kpd rakan2 yg telah mencubanya pasti tersenyum puas..tapi bagi mereka yg belum mencuba..apa tunggu lagi ..jom kita membatik...ada bermacam-macam corak batik..terpulang kpd kreativiti masing-masing...Dari segi rasa pula itupun terpulang juga kpd citarasa masing-masing...klu nak rasa oren atau stoberi...letak jer paste perasa oren atau stoberi..bagi yg suka rasa coklat pula..tambah jer paste perasa coklat..mudah bukan...Uj pun dah cuba membuatnya..sebab terlalu teruja dgn kchu dan putri manja.kak ummi kuantan ,CMG serta Ady...maka Uj pun cubalah menggodek utk membuat kek batik arora ni..sacara kebetulan pula ari minggu ari tu mak,ayah serta adik beradik Uj dtg bertandang kerumah..maka Uj hidangkanlah kek batik arora ni kpd mereka...sianak buah tu siap cubit lagi atas permukaan kek tu yelah masih pns lagi baru kuar dari oben...aduhai...belopak-lopak rupa kek tu....hehhe...walau bagaimana pun abih....ada tinggal sikit jer saki bakinya utk disnapkan gambarnya....Kerana teruja jugak byk bhn-bhn yang  xder didalam simpanan...tapi dah saat kritikal sgt maka Uj gunakan resepi dari ady dan k.ummi kuantan iaitu kek tanpa ovelette, xder telur gred A dan  x der tepung serba guna....so inilah hasilnya...jom cuci mata dgn kek yg masih berbaki lagi.....














Resepi: kek batik arora
Sumber: kak ummi kuantan dan Ady greatsword

bhn:

250 g mentega
100g gula kastor
1/2 cwm susu pekat manis
250 g repung gandum
6 bj telur
2 sudu teh baking powder
5 jenis pewarna ( Uj guba warna merah,hijau ( paste pandan).pink,kuning dan oren)


* Uj cuma letak 1 perasa saja iaitu perasa pandan..sebab fobia pulak nk letak byk perasa...maka rasanya
   lemak-lemak pandan gitew sebab dah di campurkan dgn rasa lemak-lemak susu pekat...besttt...


cara:  gunakan loyang 8 inci.

1.   Satukan tepung gandum dan baking powder.Ayak .Ketepikan.
2.   Pukul mentega dan gula hingga kembang dan berkrim.Kemudian addkan susu pekat manis pukul lagi
      sehingga sebati
3.   Bila dah sebati addkan telur satu persatu.Pukul sebentar.
4.   Addkan tepung yg telah diayak dgn baking powder.Kaub balikan sehingga serata.
5.   Bahagikan kpd 5 warna kesukaan bersama paste kesukaan.
6.   Tompok-tompokan adunan yg telah diletak pewarna kedlm loyang yg tlh digris dgn mentega dan sedikit
       tepung.
7.    Pnskan oven terlebih dahulu dan bakar selama 45 min atau sehingga masak dgn suhu 160 degree
       mengikut oven masing-masing....


" selamat mencuba"

No comments:

Post a Comment