mytasteindonesia.com

Friday, 17 February 2012

SAMBAL GOLEK IKAN CENCARU BERJAKET





Assalamualaikum...salam penghulu segala hari...marilah kita perbanyakan salawat keatas nabi junjungan kita S.A.W...semoga kita mendapat syafaat dari baginda di akhirat kelak.OKlah... klu kita duduk berbual-bual dgn anak2 kita...maka.. kita pun bermain teka -teki dgn mereka..." byk-byk ikan...ikan ape yg pakai baju....?..."Maka mereka pun cuba meneka dgn berbagai2 jawapan....Kalau yg bijak tu tentu...terus berkata.." ikan cencaru"....maka bila dh ader jawapan..dan jawapan mereka betul...maka tentu mereka gembira suruh kita berteka-teki lagi...Begitulah kanak-kanak kan..mereka suka bermain dan berfiki apa lagi kalau dilayan.....Haaa sebut jer ikan cencaru...terbayang akan jaketnya yg kena dikoyakkan terlebih dahulu sebelum nak memasaknya...nak mengoyakkkan jaketnya tu nak ada sk jugak...betul X...Selain dari itu ikan cencaru ni tergolong dari spesis ikan berkelas kopratlah sbb dia ader jaket...ikan yg lain tu X der jaket...hehehe...dgn itu menu Uj ari ni sambal golek ikan cencaru berjaket....maknanya...Uj goreng sekali ikan cencaru ni dgn jaket-jaketnya sekali....masa nk makan tu koyakan jer jaket siikan tu....ok jom  roll resepi.....




bhnnya:

2 ekor ikan cencaru ( dibersihkan dan jgn dibuang jaketnya)
segenggam cili kering*
4 ulas bwg kecil *
2 ulas bwg putih*
sedikit halia*
1 sudu teh rempah kari ikan ( uj guna babas)
sedikit belacan*
1 biji bwg besar dihiris
sedikit air asam jawa
1 sudu bsr sos tiram
sedikit serbuk kunyit
garam dan perasa(optional)@ gula
sedikit myk utk menggoreng

# kisar bhn yg bertanda*

cara:


1.  Gaul ikan bersama sedikit serbuk kunyit dan garam ketepikan.
2.  Pnskan kuali.Add myk.Goreng ikan setengah garing.Angkat.
3.  Dgn myk yg masih berbaki goreng bhn kisar ( yg bertanda*) .sehingga masak.
4.  Bila bhn cili dah pecah myk add serbuk kari,air asam jawa serta sos tiram dan gaul rata.
5.  Bila cili sudah benar2 masak add garam ,gula @ perasa.Gaul rata dan masukan ikan yg tlh
     digoreng tadi.Kacau rata dan golek-golekkan dgn sambalnya....
6.  Akhir sekali addkan bwg besar yg tlh dihiris tadi.Gaul rata ..biar bwg layu sedikit.Tutup api
     dan angkat.Sedia utk dihidangkan....













" selamat mencuba"

No comments:

Post a Comment