mytasteindonesia.com

Thursday, 1 March 2012

KARIPAP PUSING AKA PUTAR





Ada orang panggil karipap pusing ada pulak yang panggil karipap putar dan ada juga yg panggil karipap pusar...Sebenarnya mana-mana pun boleh...x der hal...cuma yg penting kenalah rajin nak memusing atau memutarnya.....tapi klu kesuntukan masa..bole jer buat karipap biasa..mudah jer kan...Bagi yg ada masa dan rajin pulak nk memusingnya...apa kata joom kita buat...sediakan intinya terlebih dahulu dan bersedia utk membuatnya..kerana dek ader lebihan inti karipap Uj aritu..maka kali ni Uj nak membuat karipap pusing pulak.Keistimewaan karipap pusing ni pertama karipap ni cantik seperti berpusar-pusar jer kulitnya dan kedua karipap ni kulitnya ranggup..kalau dimkn kala panas-panas "kruk krak..kruk krak" rapuh bila digigit..tapi hati-hati nnti..lecur pulak lidah...hehe...jom jamu mata dulu...pastu kita buat.....Selalunya UJ klu membuat karipap pusing ni bhn utk dohnya cuma agak2 jer...tapi kli ni utk rujukan rakan2 yg ingin mencubanya Uj letakan sekali anggaran bahannya....Disini juga Uj sediakan langkah demi langkah kpd sesiapa yg nk mencuba membuatnya supaya lebih jelas lagi...step-stepnya....

bhn inti:

4 biji kentang besar didadu
2 ulas kiub ikan bilis ( klu guna ikan bilis dalam segenggam)*
2 biji bwg bsr dihiris kasar*
2 ulas bwg putih*
2 sudu bsr  serbuk cili kering
2 sudu bsr serbuk rempah kari babas
5 tangkai daun kari
sedikit myk utk menggoreng
sedikit air utk mengempukkan kentang

Bhn utk doh:
Doh A

2 cwn tepung gandum
1/4 cwn air ( bole tambah jika  kurang)
sedikit garam

Doh B:

2 cwn tepung gandum
1/2 cwn margerine

Cara membuatnya...

1.   Satukan bhn A uli sehingga sebati dan menjadi doh.Bulat2kan sebesar bola golf.ketepikan.
       Bila bhn dah menjdi doh ketepikan.Buatlah bebrepa biji dgn adunan yg ada.

2.   Uli pula bhn B  sehingga sebati dan bole dikepal.Jika masih berderai bolelah  ditambah sedikit margerine
      lagi.Awas jgn terlalu byk margerine nnti pastrinya terlalu rapuh dan kurang sedap.Bila bhn B dah sebati
      bulat-bulatkan sebesar bola golf .Buatlah beberapa biji dgn adunan yg ada.

3.   Ambil  bhn A leper-leparkan dan masukan bhn B seperti inti.( Bhn A masukan dlm bhn B).Bulat2kan
      kembali......
     

dan jadilah seperti gambar disebelah












4.  Dgn menggunakan penggelak..leperkan adunan
     seperti ini.....








   



5.  Kemudian gulung seperti ini  seperti membuat kuih dadar









6.    Gelek kembali dgn pencanai seperti ini












7.   Gulung kembali......seperti ini....













8.   Bila dah gulung akan jadi seperti ini










9.    Kemudian potong dgn pisau kpd 3 bahagian












10.   Maka akan terbentuklah  seperti ini....
        Jika diperhatikan ada 2 bahagian...
        satu yg berwarna putih  doh A dan yg
        warna kekuningan tu doh B
      








11.    Kemudian dgn menggunakan kayu pencanai
         gelek kembali ..maka jadilah seperti ini....











12.     Bolelah diletakan inti ditgh2nya dan di
          lipat 2













13.   Setelah dilipat dua bolelah dikelim bahagian
         tepinya......












14.  Telah pun  siap hanya menunggu utk digoreng.
       bole juga disimpan dlm pastik beg dan
       disimpan didlm peti sejuk dingin beku...









15.   Setelah digoreng...masih panas lagi
        hanya tunggu utk di ngap sajer....
        " karipap panas..karipap panas"






" selamat mencuba"



No comments:

Post a Comment