Monday, 5 March 2012

KUIH LOMPANG GULA MERAH






Assalamulaikum...salam Isnin kpd semua rakan2...Apa juadah minum ptg ari ni...wahh tentu sedapkan .Hari ni Uj nk kongsikan satu resepi kuih lompang  yg bagi Uj mmg sedap lah ..lembut jer..manis pun sedang-sedang saje...yang penting kuih lompang ni ada goyang-goyang  gerudi Inul...nak pegang pun...kena pegang betul-betul..bergoyang-goyang...tangkap terus masuk mulut...comot mulut dgn kelapa parut..hehe.Sebut jer kuih lompang ni...Uj lebih menggemari kuih lompang gula merah..Yelah kuih lompang ni byk versinya  kan...Resepi ni pun dah lama Uj simpan...Puan yg empunya resepi ni dari pakar masak terkenal kita iaitu kak Hanieliza..mmg sedaplah.Terima kasih kak Liza diatas resepi kuih lompang yg sedap ni.......ok k. Liza izin kan Uj kongsikan resepinya disini ye...




Resepi: Kuih Lompang gula merah
Sumber asal: Kak Hanieliza

bhn A:

2 cwn tepung beras
1/2 sudu kecil air kapur ( bancuh dan tapis)
Sedikit kelapa muda diparut dan digaul dgn sedikit garam

bhn B:

1/2 cwn gula pasir
1/2 cwn gula merah
4 cwn air

Cara:

1.   Bancuh tepung dgn air kapur
2.   Tuang air gula yg telah suam kedlm tepung.Kacau rata.
3.   Didih kan ir dalam kukusan.Pnskan acuan lompang kedlm kukusan
4.   Bila air dah mendidih ..tuang adunan tepung kedlm acuan lompang yg tlh
      dipnskan tadi
5.   Kukus selama 20 minit atau sehingga masak.


* Uj buat 1/2 dari adunan ni dan apatlah 13 biji ....













" selamat mencuba"








2 comments:

  1. salam sdp tu kuih lompang...suka mkn kuih tradisi cam ni...rasa cam nak buat lg aje.....

    ReplyDelete
  2. sheila leh cuba...resepi dari kak hanieliza..sedap...lembut jer...=)

    ReplyDelete