mytasteindonesia.com

Friday, 20 April 2012

DONAT KENTANG LEMAK MANIS RASANYA





Assalamualaikum...salam sabtu dan selamat bercuti kepada semua rakan-rakan yg Uj sayangi....Apa juadah makan tengahri hari ni..tentulah sedap-sedapkan...Hari ni Uj nak kongsikan satu resepi donat..iaitu donat kentang namanya.Sesiapa yg pernah cuba membuatnya tentulah pernah merasanya...Apa komen anda.....sedap..lemak-lemak manis gitew kan....Resepi ni dah lama didlm simpanan Uj cuma kesibukan yang teramat sangat maka Uj tertangguh utk membuatnya.Resepi ni juga hasil intaian Uj dari dapur Izah daut...dari blog Izah Muffin Lover....dan Uj buat sedikit olahan bersesuaian dgn bahan yg UJ ada.Tkasih kpd jijah yg sudi berkongsi resepi donat ni..memang sedaplah.Kalau x percaya cer cube..sedapppp...cik abang kita berketul-ketul masuk mulut..belum lagi kita...empat lima ketul kita makan......ok jom tinjau resepi....bagi yang ahli keluarganya ramai bolelah digandakan resepinya...tapi bagi yg masih lagi berbulan madu tu...satu adunan pun dah mencukupi...




Resepi: Donut kentang( bole digantikan dgn keledek atau labu)
Sumber : Izah daut ( Izah muffins lover )

Bahannya:


200 g tepung gandum ( Uj guna high protin)
11/2 sudu kecil yis segara mauripan
100 g ubi kentang ( bole guna labu @ keledek)
1 sudu bsr susu pekat manis
50 g gula halus
11/2 sudu bsr mentega
1 bj kuning telur ( Uj guna dough softner )
11/2 sudu kecil garam ( Uj guna 1/4 sudu kecil garam)
60 ml air ( uj guna air suam)
gula utk salutan
myk utk menggoreng


Cara:

1.   Kupas kentang dan rebus kemudian toskan airnya dan lenyek halus.
2.   Rendam tis dalam air suam biar berbuih.
3.   Satukan tepung ,gula serta yis yg tlh direndam dgn air suam tadi.gaul rata
4.   Uli sehingga menjadi doh yg elastik.
5.   Rehatkan 15 minit dan tutup dgn tuala
6.   Canai dan terap doh dgn menggunakan acuan.Letakan didalam dulang yg telah ditabur
      dgn sedikit tepung.
7.   Rehatkan 20 minit.Panaskan myk
8.   Goreng dgn myk yg banyak dan salutkan dgn sedikit gula











" selamat mencuba"

2 comments:

  1. as-salam Umie Jazz
    cantik donut kentang tu..mesti sedap kan..belum pernah buat donut kentang..

    ReplyDelete
  2. wassalam ady..tkasih ady..malu lah k.umie...alahai dik..biase-biase jer... sedap ady...lemak-lemak manis kentang rasanya...bole dicuba ni ady...

    ReplyDelete