mytasteindonesia.com

Wednesday, 16 May 2012

KEK KEJU KEPINGAN KRAFTS SINGLES







Assalamualaikum...UJ dah buat resepi ni mmg sedap..rasanya ala-ala kek keju kapas sumber  Puan Alma dari my resepi.Lembut dan gebu jer....Tapi menggunakan kepingan krafts singles....resepi asal Uj terlepas pandang..kalau x silap Uj dari Puan Rms Bendhadria..maafkanlah Uj yer sekiranya tersilap orang..sebabnya resepi ni mmg dah lama dlm simpanan Uj tapi terlupa nak tulis nama puan punya resepi...tapi rasanya resepi ni dari Rms Benhadria....Oklah jika sesiapa yg tahu nnti bagi fedback kt Uj balik yer.... tkasih......ceritenya geni...dah lama gak UJ x buat kek bersumberkan  keju...tapi yelah nak keluar cari keju malas pulak..tiba-tiba teringat kek keju yg menggunakan kepingan keju krafts singles..maka Uj pun selongkar buku resepi..dapat...tapi x der pulak tertulis nama tuan punya resepi kes terlupa nak tulislah tu.....X pelah cuba lah buat dulu..."Haaa Kauuu sodap UUU"...Rasanya lebihkurng cam Japanese CottonCheese Cake gak..tapi adalah sedikit bhn2 yg Uj olah mengikut bahan yg Uj ada dlm simpanan UJ buat setengah adunan jer....ok nak try ke...jom.....



Sumber resepi : Dari Puan Rms Benhadria ( klu x silap)

Bhn:

6 keping slice cheese
200 ml susu segar/ susu cair
6 biji telur ( asing kuning dan putih)
75 g tepung naik sendiri
25 g tepung jagung
75 g butter
100 g gula kastor
sedikit jus lemon

Resepi yg Uj olah:

4 keping keju krafts singles hi calsium
100 ml susu cair
3 biji telur ( asing kuning dan putih)
38 g tepung gandum
13 g tepung jagung
35 g butter
100 g gula ( gula Uj x kurangkan)
4 bj jus limau kasturi ( Uj tmbah)
1 sudu B jus oren sunquick ( Uj tambah)
3 sudu bsr sour light cream ( Uj tambah)
1/4 sudu teh garam
1 sudu teh parutan kulit oren sunkist

* ayak tepung gandum,tepung jagung dan juga garam ketepikan


Cara:

1. Pnskan oven 180 degree.
2. Koyak-koyakan kepingan keju add dgn susu masak secara double boil diatas api.Biar cair
    dan kacau selalu.
3. Bila dh cair addkan mentega dan kuning telur yg dipukul sedikit.Kacau sebati dan ketepikan
4. Pukul putih telur kental
5. Addkan tepung yg tlh diayak tadi dlm adunan cheese .Addkan juga sour cream,parutan kulit oren dan
    air perahan limau nipis tadigaul rata dan sebati
6. Addkan adunan putih telu kedlm adunan cheese,kaub balikan...
7.Addkan kedlm loyang yg telah digris dgn sedikit mentega dan tepung.
8. Bakar secara double boil selama 1 jam....









1 comment:

  1. salam kenal..wow..cantik sungguh, tak sabar rasanya nak cuba...maybe this weekend

    ReplyDelete