mytasteindonesia.com

Monday, 14 May 2012

KUIH KASWI





Assalamualaikum...dan salam sayang buat semua rakan-rakan yg Uj kasihi.Kuih kaswi merupakan salah satu kuih kegemaran UJ..Kuih kaswi ini juga kuih tradisional yang x luput dek zaman...Ok lah ...baru-baru ni UJ duk intai versi kakwan dari blog citarasa wan...tenguk kuih kaswi kakwan teruja sungguh Uj utk mencubanya...ermmm betulahhh..memanggg  sedap...lembut jer dan rasa manisnya amat menepati citarasa UJ...kata orang " sedang-sedang lah saje.."UJ buat pun setengah adunan jer maklumlah yang memakannya x ramai..UJ buat setalam kecik jer..x sangka sungguh cik abang kite makan kat 3/4 talam..hishhh x patut tul...kalau cam tu mmg betul2 menepati seleranya..sbb cik abang kite ni pasal makan cerewet sikit..tapi duk tenguk cik abang kita makan hampir 3/4 talam ..terperanjat beruk jugak UJ.Ok nak cube ke????...sedap tau....Terlebih dahulu UJ nak mengucapkan terima kasih pada kak wan diatas kemurahan hatinya utk berkongsi resepi kuih kaswi ni...dan izinkan Uj sertakan resepinya disini yer....




Resepi: Kuih kaswi
Sumber: dari Kakwan blog citarasawan
hasil intaian: dari dapur Izah daut


Bhn A:

11/2 cwn gula merah
1/2 cwn gula pasir
1 cwm air
2 helai daun pandan

* satukan semua bhn dan mask diatas api dan jadikan 2 cwn air gula


Bhn B:

11/2 cwn tepung gandum
1/2 cwn tepung ubi
3 cwn air
2 sduB air kapur ( Uj buat sedikit air kapur)

Bhn C:

kelapa parut dan sedikit garam digaul bersama

Cara:

1.   Masak bahan A sehingga menjadi 2 cwn air gula
2.   Sebatikan bhn B,kacau rata dgn senduk atau whisk.
3    Satukan bhn A dan bhn B.Kacau rata dan tapis.
4.   Tuang kedlm loyang yg tlh disapu dgn sedikit myk.Tutup loyang dgn menggunakan aluminium foil.
5.   Kukus selama 1/2 jam atau sehingga masak
6.   Biar sejuk dan barulah dipotong.Gaul dgn kelapa parut.



" selamat mencuba"

6 comments:

  1. salam....sdp kuih kaswi resepi kak wan ni lembut...salah satu kuih fv juga ni....

    ReplyDelete
  2. as-salam
    kuih kaswi kegemaran my wife..cantik warna kuih kaswi tu..npk lembut kaswi kak Umie Jazz ni..yummy..

    ReplyDelete
  3. assalam
    ada kaswi disini sedapnye..sessi rumah ni pun semua suker kaswi, kalu buat memang cepat je habis he he
    tp lum penah try resepi kak wan ni
    kena c/p resepi nanti kena cuba juga he he

    ReplyDelete
  4. salam shelia ye..ni resepi kak wan..mmg sodap sheila...bole lah cuba...=)

    ReplyDelete
  5. Waalaikumsalam Ady..yelah sama lah kita yer Ady ..k.umie mmg suka sgt kuih kaswi ni...tkasih Ady...resepi pun resepi dari kak wan ni...mmg yummy...=)

    ReplyDelete
  6. Salam sara..wah bole lah cube yer kuih kaswi versi kak wan ni.mmg sedap...=)

    ReplyDelete