mytasteindonesia.com

Tuesday, 7 August 2012

BANGKIT KELAPA @ BISKUT KELAPA






 


Assalamualaikum....salam ramadhan dan salam sayang buat semua rakan-rakan yang sudi berkunjung ke dapur Uj ni....Dah mula stat mengukies ker...Yelah raya pun dah nak menjelang hanya tinggal bebrapa hari lagi kan...dan bagi yang suka membuat biskut..wah dah mula menyingsing lengan baju kan utk mula membuat biskut..manakala bagi yang tiada masa tu...ermmm apalagi tunjuk-tunjuk ajelah biskut yang mana berkenan dihati pastu bayar bawa balik...x perlu nak bersilat -silat didapur kan....Sebut jer tentang kuih raya ni..teringat masa kecik-kecik dulu..punya lah suka nak buat kuih raya..selalunya kami adik beradik membuat kuih raya ni dimalam hari..sebabnya.kami bole rasa kuih tu...kalau dibuat waktu siang hari alamat melelehlah air liur..kena pulak bila tengah membakar biskut tu..harumnya sampai menyusuk ketulang sum-sum hehe....biskut yang selalu dibuat..atau  dgn kata lain.." mesti buat" tiap-tiap tahun ialah bangkit kelapa..mmg peberet kami adik beradik...sebabnya rasa biskut ni ada rasa " sagun"..bila makan serap dalam mulut pastu ada rasa lemak-lemak kelapa...memang suka sgtlah....





Nak cerita lagi kalau waktu dulu ..kalau nak buat biskut punyalah rumit..tepung nak dijemur dulu  itu pesan emak...kalau cuaca ok..x pe jugaklah...kalau cuaca x menentu kalau  hujan jerr..haaaaatertangguh lagilah nak membuat biskut raya ni....Tapi sekarang x perlu nak menjemur tepung lagi...bukak jer bungkus tepung tu terus letak dalam loyang pastu ikut resepi...terap nak bentuk lonjong ke ..,bulat ker ikut suka dan pastu bakar...haaa siap satu balang biskut...masa beredar mengikut zaman...oklah byk pulak celoteh...oklah jom roll resepi bigi sesiapa yg nak mencuba bangkit kelapa versi mak Uj..Ekcely resepi ni resepi turun temurun dan dari simpanan emak...inilah resepi bangkit kelapa yang setiap tahun Uj buat..memang Uj x guna resepi yang lain dah... sebabnya..ni resepi yang amat sinonom dgn citarasa Uj...tapi maaflah yer sukatannyanya pun ikut citarasa "org lamaaaa" jugak iaitu sukatan mangkuk...bagi sesiapa yang nak mencuba bole ubah menggunakan cawan.Uj buat guna sukatan bekas air tauhu yang dijual kat pasar malam tu.....heheh  ok...jom .....





Resepi. :  Bangkit kelapa @ biskut kelapa
Sumber : Umiejazz ( resepi turun temurun keluarga dari mak Uj)


 

Bahannya:

1 mangkuk tepung gandum
2 mangkuk tepung sagu
1 mangkuk gula halus@ gula kastor
1 mangkuk kelapa( digoreng tanpa myk sedikit kekuningan..jgn kuning sgt...)
1 biji telur
sedikit planta( dulu guna planta sekarang guna jer margerine)
* sukatan margerine tu bergantung pada kelembutan doh dan senang dicanai..anggaran dlm  3/4 cwn
   ikut kelembutan doh...maklumlah resepi orang dedulu ni main agak-agak jer....)

Cara:

- Satukan semua bahan dan gaulkan sehingga menjadi doh yang bole diterap..jgn uli lama sgt..memadai bole
   diterap sahaja.
- Pilih penerap yang sesuai...
- Canai doh diatas papan pencanai..ratakan doh dgn kayu pencanai dan bolelah diterap.
- Bakar dgn suhu 150 degree selama 20 minit atau sedikit kekuningan.


     Sebelum dibakar.... 



   Selepas dibakar...putih mulus kuihnya.....



" selamat mencuba"

1 comment:

  1. Assalamualaikum UJ,

    Cantik dan gebu-gebu biskut bangkit kelapa tu. Izinkan saya ambil resepinya ye.

    http://dapurlangkawi.com/blog/

    ReplyDelete