mytasteindonesia.com

Sunday, 23 September 2012

COKLAT LEMBAB TANPA TELUR







Wahhh ...betul ker..ader kek coklat x menggunakan telur...walau sebiji pun..Jawabannya ada...Dah ramai pun yang  mencubanya..Intai-intai jer lah dapur rakan-rakan blogger yang lain..Rata-rata  ramai yang dah membuatnya dan merasakannya lagi...Kalau nak dibagi bintang kat kek ni Uj akan bagi 41/2 bintang...dgn kata lain memang sedap dan moist sekali...Bagi Uj entah yang keberapa kali entah.. Uj dah membuatnya...Ni pun sebab mengidam sgt nak makan maka..gi selongkar kat dapur bahannya pun ader ...sukat sana..sukat sini..pastu godek sana...godek sini...dah pun siap..dapur pun x kecah..nak membuatnya pun senang ...yang penting "sodap".....dan nak diuji dari segi kelembapannya..memang super moist......Bagi sesiapa yg nak mencubanya dan masih belum mencuba lagi silakan mencuba dan jom intai resepinya...Untuk pengetahuan semua  kali ni Uj buat kelainannya sedikit.Uj ubah bebrapa bahan...mengikut citarasa Uj...Terima kasih kpd penyumbang resepi..Sumber resepi dari CMG...tq cik mat kita...



Resepi: Moist Eggless Choclate Cake
Sumber : CIk Mat Gebu( CMG)

bhn:

1 cwn tepung gandum*
1/2 cwn serbuk koko*
1 sudu teh baking powder*
1/2 sudu teh soda bikarbonat*
1 cwn gula perang
1/2 cwn myk jagung
11/4 cwn air dlm petisejuk( uj guna 1 cwn air sejuk dari peti sejuk dan 1/4 cwn susu cair)
1 sudu teh esen vanila
1/2 sudu teh nescafee ( resepi asal perasa mocha)* Uj guna perasa kopi.
1/2 sdu teh garam
1 sudu teh jus lemon( umie guna jus oren sunquick 1/2 sudu bsr)

cara:


1. Pnskn oven 160 degree.
2. Ayak bhn bertanda*
3. Dlm satu bekas add bhn2 ayak,gula perang dan garam.Gaul rata.
4. Tuang air serta susu cair ,myk,esen vanila dan perasa kopi.Kacau dgn whisk hingga sebati dan
     bhn x bergentel2.
5. Add jus oren.kacau sebati
6. Tuang dlm lyang yg telah disapu sedikit mentega dan tepung.
7. Bkr selama 35~ 40 min atau sehingga kek masak mengikut oven masing2




Bahan utk topping:


1/4 cwn susu pekat
1/4 cwn serbuk koko
sedikit susu cair
1 sudu besar myk


Cara:


Add kesemua bahan dan masak diatas api yang kecil.Bila bahan dah sebati dan cair tutup api
dan terus tuang diatas kek.


" Selamat mencuba"

4 comments:

  1. salam..sdp nya kek..penuh gan coklat.....terliuq negoknya

    ReplyDelete
  2. waalaikumsalam sheila..mmg sedap sehingga menjilat sudu hehe..mmg penuh ngan coklat.....

    ReplyDelete
  3. marianassayuqeem29 January 2014 at 23:54

    Sedang cuba ni hehehe..seb baik xde telur coz dlm fridge ada sebutir je

    ReplyDelete