mytasteindonesia.com

Sunday, 9 December 2012

DURIAN CREPE WITH CUSTARD FILLING...SO YUMMEY










   Assalamualaikum..sekarang nikan sedang musim durian..sana-sini ramai orang yang menjual durian.Tapi di kampung Uj buah durian kurang menjadi...masa mula berbunga dulu banyak betul bunganya..tapi lama kelamaan bunga nya gugur...kalau ada pun buahnya menjadi santapan sang tupai..so dengan itu tahun ni..kalau nak makan durian terpaksalah membelinya....





    Buka jer fb sana-sini ramai kawan-kawan duk tayang durian crepe...hai...tersentap jugaklah jiwa ni bila mereka duk tayang bantal yang berisi durian ni...disebabkan jiwa yang menyentap-yentap apalagi depa duk kata..." Ohhh sedapnya durian crepe ni ...rasa cam eskerim...." wahhh apa lagi..tekadkan jugaklah hati ni dok pi beli sebijik dhogiyan.....terasa nak wat durian crepe.....nak rasa cemana penangan durian crepe ni...yang peliknya adik sepupu pun dah stat jual durian crepe sampai gi anto kat KL...wahhh...semangat lagi lah hati ni nak membuatnya...so inilah hasilnya....kalau nak minta pendapat Uj tentang durian crepe ni..jawapannya...dah 6 bijik Uj duk bedal.....memang sodap...so yummehhh..sooo creammmyyy...dan macam-macam sooo lagi...kalau x cayer cer buat...jom kita bermain dengan 3 jenis tepung....Resepi ni Uj intai dari dapur Ita..(Azlita Aziz) ....tapi bila melihat resepinya...Uj ada duk ejas sikit mengikut citarasa Uj...sebab Uj tak suka guna telur dalam membuat sos custardnya begitu jugak dengan penkeknya...Tapi sesiapa nak resepi yang asli...leh lah intai blog masam manis..Azlita Aziz.....









Bahan untuk penkek:

40g tepung gandum*
40 g tepung sagu*
20 g tepung custard*
20 g tepung jagung*
secubit garam*
1 sudu besar mentega cair ( uj guna mentaga anchor)
130 ml susu cair( segar pun bole)
70 ml air( bergantung kepekatan)
1 sudu bsr gula kastor
sedikit pewarna kuning
sedikit perasa durian( Uj  letak esen vanila )

Cara:

1.    Satukan dan ayak bahan yang bertanda *.Ketepikan
2.    Satukan dgn bahan lain dan kacau rata.
3.    Kepekatannya tdk terlalu pekat dan tidak terlalu cair(jika pekat tambah air sedikit)
4.    Kemudian tapis.
5.    Sediakan non stick pan utk membuat crepe.
6.    Panaskan pan dan sapu pan dgn sedikit butter @ myk dgn menggunakan towel kitchen.
7.    Addkan aduanan ke dlm pan dan goyang-goyang kan adunan biar adunan..meleper dan senipis
       yang boleh...
8.    Masak sehingga adunan menggelembung sedikit tak perlu diterbalikan.Buat sehingga habis.
9.    Jangan tindih adunan yg telah masak ( utk mengelak adunan yg telah siap menjadi kering
       letak dlm plastik.
10.  Tunggu benar-benar sejuk baru ditindih


Untuk filling custard:


11/2 cwn tepung custard
1/2 cwn + 2 sudu bsr gula kastor
3 cwn susu cair
30 g butter
1 sdu teh esen vanila
secubit garam
Non dairy whipping cream dipukul kental. ketepikan ( Uj letak 250 ml)
  
Cara:

1.   Ayak tepung.Satukan tepung dgn gula.Add sekalu susu,garam dan esen vanila .Kacau sebati
      dan tak bergentel.
2.   Masak atas api yang perlahan.kacau selalu supaya custard tak menjdi hanyit dan berkerak.
3.   Bila dah meletup-letup tutup api.Ketepikan dan sejukan telebih dahulu.
4.   Ambil non dairy whipping cream tadi pukul kental dan satukan dgn bahan custard tadi.
5.   Kacau rata.kalau tak rata.Pukul sedikit dgn whisk sekejap anggaran sebati.

Cara menyediakan...

-   kepingan crepe secukupnya
-   isi durian secukupnya
-   custard filling secukupnya.

Cara:

1.   Letak sekeping crepe
2.   Letak filling custard ( Uj gunakan paipping beg supaya crepe tu nampak montok dan cantik)
3.   Letak isi durian
4.   Tutup kembali dgn filling custard
5.   Lipat dgn kepingan crepe seperti melipat sampul surat.
6.   Buat sehingga habis.Sejukan didalam petisejuk...Sedap dimakan ketika sejuk...






No comments:

Post a Comment