mytasteindonesia.com

Tuesday, 11 December 2012

MEATBALL WITH GRAVY






Assalamualaikum...salam sejahtera buat semua teman.Sebut saja meatball ikea..bagi penggemar tegar meatball di Ikea  tu  tentu..terbayang kesedapannya...Tapi bagi yang tiada berkesempatan nak ke Ikea tu apakata kita buat sendiri....Tak sama rasapun tak ape janji ader iras-iras.Bagi yang rajin nak bersenam otot tu bolelah buat bebola daging  sendiri.Resepi meatball ni pun banyak di internet  atau lawat jer blog rakan-rakan...tapi bagi yang malas nak menggentel bebola daging tu..beli sajer kat hypermarketkan...pilih satu bungkus jenama yang berkenan dihati...pastu bawak balik...buka bungkusan terus goreng atau lagi nak cepat dan dapur pun tak berkecah masukkan ajer kedlm oben....siap.....kan senang gitu.....








Bahannya:

1 bungkus meatball jenama marina
1/4 bungkus jagung segara
1/4 bungkus  kentang jejari
minyak untuk menggoreng
sedikit mentega ( uj guna anchor)

Cara:Untuk meatball

1.  Panaskan oven 200degre selama 10 minit.
2.  Addkan meatball kedalam dulang pembakar dan sapu dgn sedikit metega
3.  Bakar selama 20minit.Jangan bakar terlalu lama nanti meatball jadi kering tak sedap


Untuk jagung pula:

1.  Panaskan kukusan sehingga air kukusan mendidih.
2.  Addkan jagung kedalam bekas dan addkan sedikit metega,garam serta serbuk lada hitam
     Bila air kukusan dah mendidih kukus selama 15 minit. 

Untuk kentang goreng:

1/2 bungkus kentang digoreng secara deep fried.Kemudian ditoskan.


Bahan untuk gravy:


650 ml air
1 biji kiub ayam
1 biji bwg bsr bombay( bwg bsr biasa pun bole)
20 g tepung gandum
40 g mentega
4 biji cendawan butang di dicincang (optional)
1 sudu bsr sos tomato
1 sudu bsr sos tiram
Sedikit serbuk lada hitam
Sedikit kicap pekat (utk menghitamkan kuah)
Sedikit garam


Cara:

1.  Pnskan kuali.Add mentega.Bila mentega dah cair addkan bawang.Kacau sehingga bwg layu dan naik
     bau
2.  Bila bwg dah layu add tepung gandum,kacau rata supaya x bergentel.add air..kacau lagi sehingga
     mereneh sedikit.Add cendawan butang.Kacau rata
3. Bila kuah dh merenah addkan stok ayam.kacau rata dan addkan juga sos tomatao serta sos tiram.Kacau
    lagi.Addkan kicap pekat beberapa titik kacau rata seimbangkan warna yg hendak dikehendaki.
4. Bila kuah dh agak memekat addkan serbuk lada hiram serta garam..kacau rata.tutup api
5. Bolehlah dihidangkan bersama kentang putar tadi






No comments:

Post a Comment