mytasteindonesia.com

Thursday, 7 March 2013

MOIST BANANA MUFFIN












 



Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua teman-teman.Terpikat dengan moist banana muffin yang telah ditayangkan oleh Cik Mat Gebu......sebelum tu Ct Delima duk tayang dulu...nampak cam sedap jer ....Tekadkan hati gi cari pisang...ingat nak cari pisang restali..tapi tak jumpa pulak... yang ader cuma pisang emas jer...ermmm pisang emas pun pisang emas lah...balik kerumah..sengseng lengan baju..Uj pun mulalah bersilat nak buat moist banana muffin ni...dan hasilnya...mengujakan dan terus terujaaaa....Resepinya Uj olah jugak bersesuaian dengan bahan yang Uj ader.Uj x letak coklat masakan atau coklat chip tapi Uj gantikan dengan kismis hitam ..sebab itu jerlah bahan yang Uj ader.Inipun gara-gara nak menghabiskan stok kismis lebihan dari nasi arab Uj tempuhari dan kacang badam pula Uj gantikan dengan kacang pecan itu jugak lebihan bahan dari buat kek karet tempuhari ..jadi takderlah membazir.....Hasilnya....sedappppp. Resepi ni Uj intai dari blog Ct delima dan Blog CMG...Terima kasih yer....kerana sudi berkongsi resepi....










Resepi: moist banana muffin
Sumber: Ct delima dan Cik Mat Gebu


Bahannya:

Bahan basah:

1 bj telur
75 g gula kastor ( uj ganti dgn gula perang)
1 sdu bsr susu segar
1 sudu bsr madu
1/2 sudu teh esen vanila
90 ml myk jagung ( myk masak pun bole)
150 g isi pisang dilecek halus

Bahan kering:

125 g tepung gandum*
1/2 sdu teh saoda bicarbonat*
1/2 sdu teh baking powder*
1/4 sdu teh serbuk kulit kayu manis*
1/4 sdu teh garam * (Uj tambah)
3 sdu bsr badam cincang ( Uj guna pecan)
30 g coklat chip/coklat masakan ( Uj gantikan dgn kismis hitam)
sedikit badam hiris utk hiasan( Uj tambah)

Cara:

1.  Panaskan oven.Alas acuan muffin dengan paper cup.Ayak bahan kering bertanda*. Satukan sekali
     kismis hitam dan kacang pecan.Gaul rata.Ketepikan.
2.  Putar telur dengan gula perang sehingga berkrim dgn kelajuan yang sederhana.Add semua bahan basah
     dan pukul rata.
3.  Addkan bahan kering ke dalam aduan basah tadi.,Gaul sebati.Jangan terlebih gaul.Memadai sebati saja.
4.  Sudukan 1/3 bahan kedalam papercup dan taburkan badam hiris diatasnya sebagai hiasan.Buat
     sehingga habis.
5.  Bakar selama 25 minit @ sehingga masak dgn suhu 175 degree.Keluarkan dari oven dan sejukan dulu
     diatas redai.



 opsss tinggal sedikit lagi....moist....sedap.....


No comments:

Post a Comment