mytasteindonesia.com

Wednesday, 3 April 2013

KARI KEPALA IKAN



 



Assalamualikum.....dah lama juagk Uj tak masak kari..Aritu gi pasar terpandang si ikan merah..Nampak masih lagi segar bugar .Matanya pun masih jernih lagi..Terasa pulak seperti sang ikan tu memandang - mandang kat kita...Tu yang terpikat tu..Uj pun rembatlah sekor ikan merah..Cadangnya nak wat masak kari....Ikannya agak-agak beso lah jugak.Puas jugaklah Uj tawaf satu pasar tu nak cari yang kecik sikit dari saiznya..Tapi tak der lah pulak.Bila dah tak der...terpaksa jugaklah beli... Kata orang saiznya memang sesuwai sesangatlah nak wat kari kepala ikan.....Kalau dibeli ikan kecik sikit, nanti .....di kata pulak dek rakyat jelata rumah ni cam ikan kerisi ...Maklumlah penghuni dirumah Uj ni banyak mulut sikit..Meriah gitew....Ape-ape pun....tutup mata beli jerlah...Ok jom cuci mata....







Bahan:

1 ekor ikan merah dipotong dan dibasuh bersih
1 bj bwg besar dihiris
5 ulas bwg putih diketuk dan dihiris
1 sdu teh halba
1 sdu teh biji sawi
1/2 sdu teh jintan manis
1/3 cwn serbuk cili daging ( Uj guna jenama babas)
1/3 cwn serbuk kari ikan ( jenama babas gak)
4 cwn santan
4 tangkai daun kari
air asam jawa secukupnya
sedikit garam dan perasa( optional) @ gula
sedikit myk utk menumis
1 bj terung dipotong 2 dan dibelah 2
5 bj kacang bendi dipotong 2
1 bj tomato dibelah 2


Cara:

1.     Panaskan kuali add myk.Bila myk dah panas addkan bwg bsr hiris,bwg putih.Kacau sehingga
        naik bau.Bila dah naik bau addkan halba,biji sawi dan jintan manis dan daun kari.Kacau lagi.
2.     Addkan pula serbuk kari daging dan serbuk kari ikan.Kacau rata dan biar sehingga terbit myk.
3.     Bila dah terbit myk addkan air asam jawa.Kacau rata.Addkan ikan .Gaul sebati ikan perlahan
        lahan supaya ikan tidak hancur.Biar ikan mesra dgn bahan rempah.Addkan terung.Kacau rata
4.     Bila ikan dah mesra dgn bahan rempah addkan santan .Kacau rata.Masak sehingga gulai terbit myk.
5.     Bila gulai dah terbit myk addkan kacang bendi dan tomato.Perasakan dgn garam dan gula @ serbuk
        perasa (optional).Biar mereneh seketika dan tutup api.Boleh lah dihidangkan









    Dimakan bersama dengan nasi panas .....ulam petai.....









No comments:

Post a Comment