mytasteindonesia.com

Tuesday, 5 November 2013

TOM YAM POKTEK @ TOM YUM TALAY....










Assalamualaikum...salam rabu dan salam Maal hijrah serta selamat menyambut tahun baru buat semua teman-teman.Arini Uj nak crite lebih sikit laa ek tentang Tom Yam.Sebut tentang Tomyam, merupakan salah satu menu kegemaran kami sekeluarga.Kalau kami  gi kedai makan Siam, menu utama yang akan kami  pilih ialah Tom yam Poktek.Selain daritu  ader yang panggil tomyam poktek ni dengan nama Tom yam tongkang pecah.Ye ke...Tak taulah pulak Uj ape yang pecah.Agaknya rencah yang ader didalam tomyam ni kot.Dengan adanya ketam,sotong,udang,lala dan segala bahan laut...tulah agaknya  yang diorang panggil tomyam tongkang pecah.Atau ada jugak yang pangge Tomyam seafood...Apa-apa jelah kan...janji benda yang sama.Tapi kata orang jugakkan, lain kedai lain versinya.Ada tu tak taruk santan..Yang selalu Uj makan yang ader santan.Itu tak tahulah pulak Uj. Bagi Uj yang selalu Uj oder kuah tomyam nya bersantan...dan kaler kuahnya..merah-merah gitew.





Kalau dapat hirup..."perghhhh..." kawww habih...sambil lelap-lelap mata menikmati aroma kuahnya yang sedap, yang masam  dan lemak-lemak pedas serta keharuman daun limau purutnya.Rasanya cam nak mintak jer resepi kat orang yang masak tu...Hehe....Oleh kerana dek teruja sangat dengan tomyam bersantan ni Uj pun google resepinya yang benar-benar datang dari siam.Tapi diorang tak pangge pulak Tomyam Poktek... yang diorang pangge Tom Yam Talay...ada tu Tom Yam Kung pulak...Entah macam-macam lagi yang diorang pangge...hanya diorang jer yang tahu maknanya sebab ni makanan diorang kan.UJ pun cubalah buat TomYam bersantan  dengan segala bahan seafoodnya berdasarkan resepi dibawah dan hasilnya..."pergh...mengancam...".Ko Orang taukan bahasa Inggeris..so pandai-pandailah korang translatekan sendiri.Kalau malas nak translate gi jerlah ode kt kedai ek......Bole gitew...Nntilah bile ader kelapangan dan masa akan Uj translatekan ek  ;)
Resepinya Uj copy paste jer dari  Encik.google.....









 Resepi: Tom yam Talay @ tom yum Poktek...
Sumber:http://thaifood.about.com/od/thaisnacks/r/Thai-Seafood-Soup-Tom-Yum-Talay.htm

Prep Time: 12 minutes

Cook Time: 15 minutes

Total Time: 27 minutes

Yield: SERVES 3-4

Ingredients:

  • 6 cups good-tasting chicken stock
  • 12 medium raw shrimp, shells removed
  • Other seafood of your choice: fresh mussels, scallops, crab, or sliced fish fillet (up to 1 handful of each)
  • 1 stalk minced lemongrass*, OR 2.5 to 3 Tbsp. frozen or bottled prepared lemongrass (or see substitutions list)
  • 2 kaffir lime leaves*
  • 4 cloves garlic, minced
  • 1 tsp. galangal OR ginger, grated
  • 1-2 sliced red chilies OR 1-2 tsp. Thai chili sauce*( uj gunakan paste tomyam yg kat pic bwh tu )
  • optional: handful of fresh mushrooms, sliced thinly
  • 1 medium tomato, cut into thin strips
  • other optional vegetables: handful baby bok choy
  • 1/2 can (14 ounce) thick coconut milk (not 'lite')
  • 2 Tbsp. fish sauce * (if you don't like the smell of fish sauce, see substitutions list below)
  • 1 Tbsp. soy sauce
  • juice of 1 lime
  • 1 tsp. sugar
  • 1/4 cup fresh coriander (cilantro), roughly chopped

Preparation:

  1. Pour stock plus lemongrass and lime leaves in a deep soup pot over medium-high heat. If using fresh lemongrass, also add the upper stalk pieces for extra flavor. Bring to a boil.
  2. Add garlic, galangal/ginger, chili, and mushrooms (if using). Reduce heat to medium and simmer 2-3 minutes, or until mushrooms are soft.
  3. Add the shrimp, any other seafood you're using, and tomato plus baby bok choy (if using). Simmer over medium heat 3-4 minutes, or until shrimp turns pink and plump and mussels have opened. Scallops, crab, and fish should all be firm to the touch and no longer translucent.
  4. Reduce heat to medium-low and add the coconut milk, fish sauce, soy sauce, lime juice, and sugar. Stir well to combine and gently simmer until hot (do not boil at this point). Taste-test the soup for salt and spice, adding more fish sauce instead of salt (I usually add 1 more Tbsp.), or more chili as desired. If too sour, add more sugar. If too spicy for your taste or if you'd like it creamier, add more coconut milk. If too salty, add another squeeze of lime juice.
  5. Serve in bowls with fresh coriander sprinkled over. For an extra hit of flavor, you can also add some Thai chili sauce, either store-bought or the homemade version: Nam Prik Pao Chili Sauce Recipe. ENJOY!




Substitutions that Work:
  • If you can't find lemongrass: try 3 slices fresh lemon (boil in the soup)
  • Instead of kaffir lime leaves: 1/2 tsp. lime zest
  • For chili: 1/2 to 3/4 tsp. cayenne pepper OR dried crushed chili (chili flakes)
  • If you don't like the smell of fish sauce: 1/2 tsp. dark soy sauce + 1 Tbsp. regular soy sauce



Nilah paste tomyam yang Uj gunakan.Kedua2nya skali.Seketul tomyam maggie tu..yang tomyam paste ni Uj letak dlm 3 sdu bsr.Ikut citarasa memasinglah.Seeloknya guna paste tomyam gamba makcik tu yang tutupnya kaler biru yang ada tulis chile thai tu.Tapi x der plak dlm simpanan.Apa2 pun mantoppp...gak rasanya....




    ENJOY.......




1 comment:

  1. fuhh sedapnya..terliur tgok laaa ketam dgn tomyam mmg terbaek

    ReplyDelete