mytasteindonesia.com

Sunday, 5 January 2014

SANTAI BERSAMA KANAK-KANAK ...

Assalamualaikum...salam sejahtera...
Masih lagi Uj dengan N3 santai.Saja suka-suka amik gamba bebudak ni semasa berlangsungnya majlis cukur jambul baby Iman,Ashad, Hana,  Zara dan Adam di kampung Uj  baru-baru ni.Lima orang sekali bercukur.Meriah.Macam-macam karenah.Suka tenguk ragam dan reaksi  mereka...Agaknya ada tak cenggini diorang pikir ek...
Jom kita tenguk...




Nama saya Atollah Faiq.Umur saya 1 tahun  6 bulan.Nampak tak pipi belah kanan saya yang coreng sikit tu.Mama saya kata terantuk kat tepi katil...Comel jerkan..walaupun pipi lebam sebelah
Dengan wajah yang tenang Faiq berkata "Geng..dengar crite  thn 2014 ni barang semua naik...."




Dgn wajah yang terperanjat Danish berkata.. "Hah!!!!!.....btul ke barang naik...???"
 Matanyer bulat jerkan.Danish ni anak sepupu Uj.Kitaorang gelar dia Salman Khan...

Budak ni namanya Iman Mustaqim.Ruper dia cam cina Korea jerkan...Masa mak dia ngandungkan dia mak dia suka tenguk citer Korea..hehe.Uj suka tenguk kaler bibir dia.kaler pink jerkan bibir dia.Cer teguk mulut dia.....
Sambil berpaling dan berkata... "Betul barang naik...ko x baca papper ker..."




Yang ni Uj lupe lak nak tanya nama dia kat mak dia.Ayah dia sepupu Uj.Mak dan ayah dia keja polis kat Kelantan.Dia orang ni jarang balik.Kalau balik pun sesekali jer.Tu yang tak tau sgt nama dia tu.Selalu kitorang pangge dia kakak jer.Ayah kakak ni adik beradik ngan mak Danish tadi.Rupa dia Esotik jerkan dengan rambut kerintingnyer tu. Uj suka tenguk rupa dia... 
Dengan wajah yang risau sambil termenung ..."Laaa nak makan ape kalau semua barang naik....."




Ni anak cina korea ni cakap lak ...
" Yelah...kalau  susu pun naik, apa la kita nak minum???.Takkan nak minum air suam jer?
Cemane  ek kalau rega pempers lak naik, Apa laa kita nak pakai .Kalau pakai kain lampin nanti mak kita kena basuh lak.Bil air pun naik.Kita pun kena kena jimat air gak..."
Hehe agaknya cenggitu kot dak Iman di pikir.Cer tenguk mata dia tu cam mikir jerkan.




Faiq tu nampak cam memikir jerkan.. mata pun pandang atas jer " nanti jab aku pikir.."



Muka pun ala-ala cina korea..Otak pun pikir cara Korea agaknya cakap cenggini kot....
"X yah pikir2 bagai... Aku cadang guna daun kayu jer buat balut...ko setuju x..?"
Cer tenguk bibir dia yang kaler pink tu...Air liur meleleh lak tu....Dak Iman ni baru jer 6 bulan.




Masa ni lak Faiq kat pintu cam nak jalan kuar jer..
" hishhh...terrer betul otak ko pikir laa Iman.Oklah, kalau camtu aku nak gi carik daun kayu ni...."
Agaknya cenggitu kot dia pikir.....




 Suka tenguk muka Faiq masa ni.Comel jerkan sambil berjalanAgaknya dia kata cenggini kot...
" cari daun kayu...."




 Cer tenguk mata dia bulat jerkan.Walau muka coreng sikit kat pipi belah kanan tu.
" cari daun kayu....cari daun kayu..."




Budak ni gigi dia besar-besar.Suka sangat gigit orang.Agaknya nak try test gigi dia kuat ker tak.Hehe..Adik Uj kata lagi, tak leh jumpa barang semua dia nak gigit.Kayu katil pun dia pun nak gigit sama..hishh betuah betullah budak  Faiq ni...
Agaknya dia pikir lagi " cari  daun kayu..."




" Jom kita reramai carik daun kayu.."
Cer tenguk mulut dia ngan gigi dia tu...Mata pun bulat jer...Bersinar-sianr lak tu..



Hehe dia gelak lak...Suka sangat la tu...
Faiq lak cakap" Jommmmm kita gi cari....Eh.. lupa lak....."





Faiq cam ngajak Adam gi skali jer..." ko nak ikut skali tak Adam..."
Masa ni cam dia cakap ngan orang lain jerkan...


Montelkan Adam.Namanya Adam Mukhriz.Masa ni Adam tengah tido lena jer..Agaknya Adam  lak cakap  
"Hishh tak kosa aku gi redah utan belukar bagai  nak carik daun kayu..Aku tunggu BRIM..ko ajelah gi.Aku ngantuk ni nak sambung tido balik...."
..



Cer tenguk Iman lak.Cam bagus jer pandang kat Adam.
Agaknya Iman lak cakap" Laa dak Adam ni......"




Serius tul muka Faiqkan..." Ape-ape ajelah  ko ni Dam.....takpelah ko tak nak.,aku ajak Ashad ngan Hana gi lak.."




 Comel jerkan Ashad tengah lena tido.
Ashad yg sedang lena tido tetiba terjaga bile ade orang sebut nama nyer....




Hehe bulat jer mata Ashad.Agaknya Ashad cakap cam ni kot...
" Ape ko ajak aku gi skali ker...aku no hal. Aku "on" jer... Hana ko nak gi skali tak..."





Ni Nur Atiah' Hana.Adik Faiq.Rupa dia cam cina jerkan.Usia baru jer 2 minggu.Comel sesangat.Kecik jer .Lena tul dia tido.
Agaknya hana cakap" aku pompuan mane leh redah utan belukar bagai..ko jelah carikkan daun kayu  utk aku skali..."



Masa ni Faiq tengah sengeh sambil tangan tunjuk kat luar.Sebelah tangan lagi pegang bunga.Tak tau bunga mane yang dipetiknya......
" Hehe ape-ape jerlah ko ni Hana..."




Masa ni faiq tengah berlari nak kuar sambil tangan kat kepala..Ayah dia kejar dia.
Agaknya faiq cakap " pening kepala aku ni nak pikir dah...."




Itulah cerita kami...terimakasih kerana sudi meluang masa..melihat ragam  kitorang... dgn muka yg comot  dan rambut yang berpeluh-peluh.Baru jer lepas main kejar-kejar.Bila nak amik gamba dia berdua, suka betul dia.Tu yang sengeh-sengeh dan senyum-senyum tak sudah tu....hehe.
Ni budak dua orang ni sepupu.Sorang yang sengeh nampak gigi tu nama dia Irdina Husna 4 tahun dan sorang lagi yang senyum tersimpul tu nama dia Nur Qistina Humaira 5 tahun.Dia orang berdua ni memang kamcing habih.Gi memane pun berdua jer..
.Okey...jumpe lagi....






No comments:

Post a Comment