mytasteindonesia.com

Saturday, 22 February 2014

KARI PEKAT IKAN TENGGIRI






Assalamaulaikum..salam hujung minggu buat semua teman..
Hari ni ari cuti, tentu ramai yang  sedang duduk bersantai-santai bersama keluarga tersayang.Nampaknya ada jugak yang terima tetamu.Biasalah kan cuti-cuti cenggini,rajin yang datang bertandangkan.





Dah makan kerr..Apa menu tengahari tadi..Bila dah ramai ahli keluarga berkumpul menu yang ringkas pun pasti menyelerakan...Betul tak???..
Arini Uj masak kari ikan tenggiri jer.Dah lama gak Uj tak buat kari.Esokkan cuti.Rasanya kuah kari ni nak dicicahkan dengan lempeng bodoh atau cekodok bodoh jer..hehe.Lagi sedap kalau kari ni disimpan semalaman.Lagi terangkat rasanya...Kalau nak dicicahkan dengan cekodok ataupun lempeng Uj suka buat kuah yang pekat.Melekat jer kuah karinya bila dicicah dengan cekodok ataupun lempeng.Disulam pulak dengan teo o nipis...Aduh...




Bahan:

1 ekor ikan tenggiri dipotong dan dibersihkan
1 biji bwg besar dihiris*
5 ulas bwg putih diketuk dan dihiris*
1/2 sdu teh halba*
1/2 sdu teh bji sawi*
5 tangkai daun kari*
sedikit kunyit serbuk *
1 peket kecil rempah kari ikan babas
1 peket kecil rempah kari daging babas
sedikit air asam jawa
21/2  cwn santan
sedikit garam dan perasa @ gula (optional)
7 tangkai kacang bendi
2 biji tomato dibelah 2
2 biji terung dibelah 2 dan dipotong 2
sedikit myk utk menumis


Cara:

1.       Panaskan periuk. Addkan bhn yang bertanda*.Masak sehingga naik bau.
2.       Bila bahan tumis dah naik bau addkan rempah kari daging dan rmpah kari ikan.Kacau rata.
3.       Biarkan semua bahan tumisan naik myk.Addkan air asam jawa.Kacau rata lagi.
4.       Bila rempah tumisan dah terbit myk addkan ikan.Gaul rata dan perlahan.Biar rempah
          meresap bersama ikan.
5.       Bila bahan rempah dan serata bersama ikan addkan santan dan kacau perlahan-lahan.
6.       Biar santan mendidih dan kuah kari memekat.
7.       Bila kuah dah memekat addkan garam  dan perasa(optional).
8.       Addkan kacang bendi,terung dan tomato.Kacau rata dan angkat.
9.       Sedia utk dihidangkan.








   Kuah kari yang pekat sedap dibuat cicah.Dicicah dengan cekodok bodoh ke,roti canai ker.lempeng bodoh ker..roti jala ker..Melekat jerkan kuahnyakan....






            Enjoy...




10 comments:

  1. Waduh waduh tijah! Cantiknya kari pekat ikan tenggiri dia.... biji sawi tu rasa nak kutip je.... rangup!

    ReplyDelete
  2. waduh2 amie hehe..teruja sgt dgn kari amie aritu....tkasih sifu....=)

    ReplyDelete
  3. Sedapnya....ni cicah dengan cekodok mmg layan UJ. Terbaik :)

    ReplyDelete
  4. tkasih Fiza.dok terpikir nk dimakan dgn cekodok yg teruja sgt nk buat tu Fiza

    ReplyDelete
  5. nie fav my hbby nie,tapi jarang2 msk .....

    ReplyDelete
  6. Ya Allah...terlior tgk kari... nyum2x

    ReplyDelete
    Replies
    1. tkasih Gee...nnti bole masak kari ikan tenggiri yer..;)

      Delete
  7. nyummmm.. sedapny.. Teringin nak masak karii ikan..Pas Ne Boleh cubee! heheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pija bole jer pija buat cicah...roti jala pun sedap..=)

      Delete