mytasteindonesia.com

Tuesday, 13 May 2014

PANCAKE ...SEDAPP..








Assalamualaikum...
Salam sejahtera buat semua teman....
Teringin nak makan pancake.Uj pun cubalah cari resepi pancake didapur kengkawan blogger.Terjumpa resepinya didapur kak nor secubit garam.Malah kak ummizaihadi pun penah buat dengan resepi yang sama.Teruja sungguh nak buat.








Hasilnya amatlah memuaskan hati Uj ni..Dah dua kali dah Uj buat pancake dengan resepi yang sama...Resepi asal dari Puan Hajar dan dipanjangkan lagi oleh blogger-bloger terkenal seperti kaknor dan kak ummi.
Bagi sesiapa yang nak mencuba bolehlah..Memang terbaekk wokkk.Uj buat kecik-kecik jer..kalau dah wat kecik-kecik tu..kejadiannya tak berapa nak teballah..Tapi bagi mereka yang suka wat tebal-tebal bole jer.Bagi Uj kalau kecik-kecik dan comel-comel s senang nak ngap ke dalam mulut.Hehe....





 Pancake

Resepi:      hajar fotopages
Sumber :   Kak ummi kuantan
                 Kak nor secubit garam

 Bahannya:

3 sudu besar butter/majerin ~ dicairkan
1 bj telur
1 1/2 cawan tepung naik sendiri
1 sudu teh baking powder
1 sudu besar gula castor
1 cawan susu segar
secubit garam
1 sudu besar jus lemon (UJ gantikan dengan vanila esen)

Caranya:

1. Campurkan semua bahan, guna blender...blend sebati

2. Biarkan adunan selama 10 minit


3. Tuangkan sesudu adunan dlm kuali non stick yg telah dipanaskan.

4. Balikkan adunan bila nampak permukaannya berbuih


5. Biarkan seketika, bolehlah diangkat. Hidangkan dengan maple syrup dan jem kegemaran.




 Kalau dah kecik-kecik cenggini suka sapukan jem strawberry..gulung-gulung pastu ngap...
 Ataupun dimakan bersama madu..bukan bermadu..heheh






            Okey...Enjoyyy...









3 comments:

  1. Salam Uj.. sedap nmpk pancake tu.. tun suka juga mkn, tp hubby tun xminat pulak.. tunggu anak besar nnti blh mkn pancake ngan anak :)

    ReplyDelete
  2. salam tun x pe..bole simpan resepi dulu...hehe..=)

    ReplyDelete
  3. Pernah buat pancake utk anak2 n tak lupa sos coklat sekali.. suka sgt tengok diorang makan banyak.. :)

    Assalamualaikum & salam perkenalan. Jemput singgah di blog http://www.kedaivitamin2u.blogspot.com. Di sini ada info supplement produk keluaran Shaklee.

    ReplyDelete