mytasteindonesia.com

Friday, 17 October 2014

KEK COKLAT KUKUS MOIST MUNIRA BAHARUM VERSI BAKAR







Assalamualaikum..salam hujung minggu buat semua teman.
Terima kasih kerana sudi intai mengintai kedapur Uj ni..
Dah lama sebenarnya Uj tak membaking.Sebabnya mood membaking kelaut.Secara kebetulan atas permintaan anak buah yang datang bertandang ,Uj buat kan sebijik kek coklat.
Resepi Uj gunakan resepi dari  kek coklat kukus dari Puan Munira Baharom  rakan Fb Uj.Kek coklat versi Puan munira ni versi kukus pernah Uj buat sebelum ni disini.Memang pemes kek coklat moist versi kukus Puan Munira ni.Ramai yang dah mencubanya.
Tapi kali ni Uj buat versi bakar plak.Entah kenapa malas pulak Uj nak mengukusnya.
Hasilnya memang tak mengecewakan.Masih tetap moist....yumyum...



Tak caya..cer close-up sikit...ha moist kan...


Bila anak buah dah datang terus Uj hidangkan tak sempat pun nak snap gamba..Sekejap jer dah licin..hehe Suka betul diorang...Siap pesan "nanti bole x buatkan lagi yer..yer.."
Hish-hish...Yelahh...

 Ni jer la yang dapat Uj selamatkan ..sepotong jer.Uj tinggalkan untuk Encik Suami..





Terima kasih kepada Puan Munira diatas resepi keknya yang sedap ni...Tapi maaf laa yer bahan-bahannya Uj termenderhaka sikit....


KEK COKLAT KUKUS MOIST
Resepi dari: Puan Munira Baharom ( rakan FB)

Bahan A:

1 cwn gula pasir* ( Uj guna gula perang)
1 cwn serbuk koko*
1 cwn susu cair* ( UJ guna susu perasa coklat jenama dutch lady)
1 cwn susu pekat*
1 cwn myk masak* ( UJ guna minyak jagung)

Bahan B:  ( diayak bersama)

3/4 cwn tepung gandum
1 sudu kfc baking powder
1 sudu kfc soda bikarbonat
secubit garam ( Uj tambah)

Bahan C:

4 biji telur diblender  (Uj pukul menggunakan whisk)
1 sudu teh esen vanila ( Uj tambah)


Cara:

1.  Satukn bahan A (yg bertanda *) kedlm periuk.Gaul sebati dan dimsk atas api yg perlahan sehingga
     adunan menjadi licin.Rehatkn sebentar bila dah sebati.

2.  Satukan bhn B dan C kedlm A(berselang seli.gaul dgn senduk).add esen vanila.Gaul rata.

3.  Bila dah sebati tuang kedlm loyang yg tlh disapu dgn sedikit myk dan dialas dgn kertas.

4.  Panaskan oven selama 15 minit dengan suhu 170 degree dan masukan adunan kedalam oven.
     Bakar selama 45 ~ 50 minit. ( atau mengikut tahap kepanasan oven memasing)
5.  Untuk memastikan kek dah masak cucuk dengan lidi dan bila lidi tu keluar dengan keaadaan
     yang bersih..boleh lah dikeluarkan kek tersebut.
6.  Sejukan terlebih dahulu sebelum dituangkan topping coklat diatasnya.
   


   Untuk topping :

1/3 cwn susu pekat ( bole kurangkan kalau tak suka manis)
1/2 cwn serbuk koko( Uj guna van hauten)
1/2 cwn minyak jagung ( bole guna minyak masak)
sedikit garam


 Cara:

Satukan semua bahan dan masak diatas api yang kecil.
Bila kek telah sejuk,tuangkan coklat diatas kek...
Biar meleleh ditepi kek..yumyum




 Memang rancang nak buat sekali lagi versi bakar ni.
 Memang tak puas makan.....dan nak jamu lagi sekali anak-anak buah hehe...
 Tentu diorang suka...






        Okeyy...happy baking






22 comments:

  1. Nampak moist juga versi bakar tu kan Kak uj

    ReplyDelete
    Replies
    1. wana cyg memang moist..klu bakar tu jgn terlebih bakar.bila dah masak cucuk kek dgn lidi.klu lidi tu keluar bersih terus keluarkan kek dari oven ...

      Delete
  2. salam singgah... kek ni memang moist dah buat banyaj kali dah x jemu kan hiii..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yela wani..rasanya mmg sedapkan... mmg x jemu nak buat..;).nak buatnya pun senang kan kan..

      Delete
  3. Yummyy
    Sedappp uj, leleh coklat tu mengodaku

    ReplyDelete
  4. sara cyg saje jer nak leleh2 kan topping nyer...bagi mulut comot bila makan ..;)

    ReplyDelete
  5. Sedapnya... nyum2x... terlior

    ReplyDelete
  6. sedapnye..boleh cuba la bt :) nmpk senang je nk bt tu ek..hehehe terliuq plak

    ReplyDelete
  7. Salam. Singgah tengok resepi. Memang sangat terliur. Ada masa nanti nak cuba buat la. Teringin nak buat sendiri. Selalu beli je pada org yang jual dalam fb. Heee

    Rajin2 singgah la pulak ke blog yanie :
    http://mommyelzavitamin.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam terima kasih kerana sudi snggah yer elza..bole cuba..puas ati buat sendiri kan..InsyaAllah nanti uj susuli blog elza yer..tkasih

      Delete
  8. Moist jga klu bakar ingt kering je... mcm2 versikn kek ni, mcm cikna xmsk pn bahan a trs je putar,hehee.... ti leh try versi ni pulak,xslh m'cuba..>_<

    ReplyDelete
  9. yelah cikna ada macm2 versi..bole jer cuba mana yang senangkan...;)

    ReplyDelete
  10. Bestnyer... nak try buatlah, pengukus dah ada cuma xtau nak masak... hihhi, bab mkn saya no.1 tp bab msk... parah! anak2 saya suka mkn kek, apam dan kuih muih, ummi diaorang jer xtau masak... hihhi... suka jengah blog uj, mcm² resepi ada...

    salam kenal dari saya http://kakngahsihat.wordpress.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam kngah..tkasih krn sudi singgah ke blog saya yg tak seberapa ni...silakan lah mencuba yer...InsyaAlllah akan Uj singgah ke blog kakngah ...tkasih

      Delete
  11. Salam nk bertanye.stngah oven ad api ats n bwh.nk bkar kek ni guna api ats or bwh?ke gune api ats bwh.

    ReplyDelete
  12. waalaikumusalam Uj bkr kek ni guna api bwh sahaja...=)

    ReplyDelete
  13. assalamualaikum kak Uj..maaf tnye yer..asenyer sy da post coment tp cm xda plak..huhuhuhu...sy nk tnye kalo baakr xgune kaedah warmbath tu xpe kew..btol ke x..xtaw la sbutan sy tu..tp org yg selalu buat letak air panas dlm loyang pastu letak adunan lam loyang n bakar..

    ReplyDelete
    Replies
    1. AB dlm resepi kali ni kak UJ buat versi bakar.Resepi asal boleh dikukus dear...buat secara waterbath pun bole..tpi klu AB nk mudah buat secara kukus jer yer

      Delete
  14. Nak tanya telur kena pukul sampai stage apa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yan telur di pukul sebati shaja yer...

      Delete